Avatar billede straszek Praktikant
10. oktober 2002 - 21:12 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

BBedit tekst problem

Du er her : Eksperten : Styresystemer : Server : MacOS : bbedit og tekst problemer :

Sidste nyt fra Eksperten : Eksperten solgt til IDG Danmark A/S
Hvordan gemmer jeg html & php dokumenter i bbedit (v.6.5 til osx), således at æøåÆØå bliver vist korrekt. Jeg har prøvet et hav af kombinations metoder, uden at finde en der gør at de danske tegn bliver vist rigtigt.
Se evt
www.sktjohannes.dk/test.php - for en illustration..
Søren
Avatar billede spe Nybegynder
10. oktober 2002 - 21:28 #1
Hvis du starter med et nyt html dokument og konsekvent skriver å ø m.v for de danske bogstaver skulle det virke. Men da BBedit er engelsk er jeg bange for at det ikke understøtter at du skriver æ, ø, å direkte.
Avatar billede spe Nybegynder
10. oktober 2002 - 21:30 #2
Dog er der måske en løsning du kan brugeuden at skulle skrive hele koden hver gang. Skriv æ, ø og å som du plejer og brug til sidst Find-funktionen til at finde de æ, ø og å og så erstatte med de relevante koder.
Avatar billede egonspock Seniormester
11. oktober 2002 - 21:15 #3
Husk på at bbedit er en teksteditor, og HTML accepterer nu engang ikke æø og å, så det er skam rigtigt nok. Hvis du vil bruge æø og å direkte, bør du bruge et andet program til at lave websider i, såsom Dreamweaver eller Golive.
Avatar billede straszek Praktikant
13. oktober 2002 - 13:18 #4
Det er lidt dårligt, at en så ellers udemærket teksteditor som bbedit, ikke kan gemme i et format således at danske bogstaver bliver vist korrekt. Jeg har fundet en indbygget translator funktion der laver æøå om til å ø osv - men det er lidt kringlet.

På pc, som jeg ellers nyder at hade, kan man til enhver tid få vist et dokument skrevet i noget så simpelt som note pad, med korrekt visning af danske bogstaver.

Søren
Avatar billede egonspock Seniormester
13. oktober 2002 - 17:34 #5
Det har intet med teksteditoren at gøre! Det er simpelthen sådan det store internet er bygget op. Se efter på w3.org og søg på foreign letters. Hvis du skriver det i notepad på en PC, vil du have nøjagtigt samme problem. At det så nogen gange kan virke der, er mere held end forstand. Men du kan jo f. eks. undersøge om du kan skrive i unicode og give en text-encoding der svarer til, og så leve med at der er en stak browsere, der ikke kan læse det!
Avatar billede straszek Praktikant
13. oktober 2002 - 17:43 #6
Det har da netop alt med med teksteditoren at gøre; Skriver jeg æøå i bbedit og uploader det til nettet vise disse tegn ikke korrekt , gøre jeg det i notepad eller homesite er der ingen problemer!

Søren
Avatar billede spe Nybegynder
13. oktober 2002 - 18:08 #7
Hvis du vil være 100% sikker på at det virker med æ ø og å skal du bruge &....  hvis du skriver i et tekstprogram. Som egeonspock skriver er det held når det virker bare at skrive æ ø og å.
Avatar billede egonspock Seniormester
13. oktober 2002 - 18:11 #8
prøv at upload et eller andet fra notepad og så check efter om det virker med mere end en browser. Det skulle undre mig om det gjorde. Prøv at læs noget om text encoding på nettet, så kan du måske bedre forstå.