Avatar billede jes_petersen2 Nybegynder
09. oktober 2002 - 17:29 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Web-server upstream

Hvor upstream kræves for at kunne trække et site med ca. 500 unikke besøgende/dag? Det skal altså ikke bare være så det lige skræller an... Der skal smæk på...
Avatar billede initializing Nybegynder
09. oktober 2002 - 17:36 #1
Kommer jo an på om folk er ONline på samme tid :)
Avatar billede jes_petersen2 Nybegynder
09. oktober 2002 - 20:11 #2
Ja - man må regne med op til godt 20 brugere på samme tid... Ud fra det, hvad ville så være fornuftigt?
Avatar billede myllesen Nybegynder
10. oktober 2002 - 08:45 #3
Kommer an på hvad du vil med dit site, eler rettere hvor megen båndbredde du vil tilbyde hver enkelt bruger. Er det til chat, gaming eller MM download? Hvis 20 brugere alle skal kunne downloade med 2Mbit/s (du sagde selv "smæk på") kan du jo prøve at gange ud og dividere op i din månedsløn for at se hvor mange overtimer du skal arbejde for at betale dén forbindelse.
Avatar billede jes_petersen2 Nybegynder
10. oktober 2002 - 14:58 #4
Vi snakker ikke download... Der er tale om en web-shop...
Avatar billede myllesen Nybegynder
11. oktober 2002 - 10:14 #5
Hvis du bare har lidt grafik på dit shopping-site vil jeg sige min. 256Kbit/s for at brugerne ikke skal synes det går langsomt. Jo mere grafik jo større båndbredde.
Avatar billede running Nybegynder
17. oktober 2002 - 22:07 #6
Det er svært at svare på uden at kende sitet, du bliver nødt til at sætte dig ned og regne på det.

Hvis du tænker på at hoste det selv som det lyder som om, er der flere løsninger.
De billigste er en ADSL linie, personligt vil jeg ikke køre under 512Kbit, uanset hvor meget eller hvor lidt det måtte fylde. Det der kan få folk til at forsvinde hurtigt er et langsomt site. Flere Udbydere har også G.hdsl(tror jeg det hedder) hvor du kan få 1024Kbit og 2048Kbit. De koster mere i oprettelse og ca 1200/2500 om måneden.

Det bedste du kan gøre at at kigge på dit site hvis du har noget kørende og så se hvor meget hver side fylder og hvor meget folk skal hente for at se en side. hvis en side fylder 100 kilobyte og du har en 256 linie vil de tage en enkelt bruger 4 sek. at hente siden forudsat at ingen andre også er på sitet. Så kan du jo selv regne det ud.
Det bedste du kan køre er altså at sætte dig ned og prøve at regne ud hvad du forventer at folk vil kigge på hvor og hvilke sider folk vil besøge, hvor meget de fylder. Samtidigt skal du tage højde for at belastingen jo ikke er jævn. Hvis sitet henvender sig til virksomheder, vil belastningen, de 500 brugere, jo nok primært ligge i arbejdstiden.

Når sitet så bygges er det vigtig at du kigger på hvor meget det fylder og at den grafik du laver, ligger i det rigtige format så det er komprimeret optimalt