Avatar billede elveejay Nybegynder
15. september 2002 - 22:56 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

PC'en starter ikke -er dem PSU/CPU/bundkort?

Hej,

Jeg har en maskine med et abit motherboard, en AMD 700Mhz Slot A cpu og en aopem 300W PSU.
Jeg havde haft lukket maskinen normalt, og nu starter den ikke. Jeg har målt psu'en igennem, og fundet én afvigelse. En 12V der var lidt over 10V. Når jeg prøver at trykke power knappen ind, giver det et gib i blæserne, men ellers intet, ud over en svag hvinende lyd fra enten cpu eller bundkort (så vidt jeg kan høre). Jeg prøvede også at pille cpuen af, og trykke på power knappen. Så kommer der liv i alle blæsere. Jeg antager det er cpuen, men er ikke sikker.
Pls. help! Jeg ville helst undgå at skulle ud at købe ny HW....

Mvh
Lars VJ a.k.a. eL'VeeJay
Avatar billede www.duzer.dk Nybegynder
15. september 2002 - 23:01 #1
Min computer har også lige ikke vil tænde.. den har så været til repration.. og grunden til den ikke ville tænde var vist nok netkortet.. prøv at pille netkortet ud og prøv.. eller også prøv med modemet..
Avatar billede retaxes Nybegynder
15. september 2002 - 23:33 #2
10 Volt er for lidt, den skal være 12 Volt +-10%.
Det kunne tænkes at være CPU, prøv at pille den ud og mål så spændingerne igen, er den opppe på 12Volt kunne det tyde på at CPU er kortsluttet.
Avatar billede elveejay Nybegynder
16. september 2002 - 08:40 #3
Jeg har haft *alle* kort ude.
Jeg målte på PSU alene, dvs. pillede stik til motherboard af og målte her.
Uden cpu vil motherboarded (med stik) acceptere en start...eller dvs. så starter blæsere etc....men altså ikke med cpu.
Avatar billede retaxes Nybegynder
16. september 2002 - 08:48 #4
lyder temmelig meget som om cpu er stået af, har du mulighed for at låne en tilsvarende cpu eller at prøve din egen i en anden spille.
Avatar billede elveejay Nybegynder
16. september 2002 - 10:58 #5
Ja, Retaxes, det har du nok ret i. Problemet er bare, at jeg ikke liiige har et sted at teste. Jeg overvejde, at slæbe bundkortet + cpu ned til en forhandler, og "låne" en cpu at sætte i og se om den spinder op. Gør den det, så må jeg jo punge ud....
/eL'VeeJay
Avatar billede retaxes Nybegynder
16. september 2002 - 11:23 #6
nok en god idé!
Avatar billede md_craig Nybegynder
16. september 2002 - 11:47 #7
Ak... endnu en AMD CPU der gik op i smoke, det lyder det hvertfald som...

hvis det er din CPU, så skal du ikke prøvet at lege med det mere selv, før du har en anden CPU at prøve med, AMD CPU'er kan godt have en grim vane med at beskadige Bundkortet også, så du skal ikke længere være sikker på at det kun er CPU, dit bunkort kan også have taget skade....

derfor vil jeg heller ikke råde dig til at prøve CPU i en anden Com, det ville være kedeligt at klaske din kammerats/butikens mobo, og så hans/dens CPU når han/de smækker den i igen... det kan blive en dyr omgang... tester du derimod en anden CPU i dit mobo, så koster det dig max 2 CPU'er og 1 mobo...
Avatar billede diamant Nybegynder
16. september 2002 - 16:30 #8
Hvis en afvigelse er 10v in stedet for 12v, så maske er det din psu der svigter og hvis testerne med anden cpu giver ingen start, så skal du bare skifte din psu (eller kabinetet hvis prisen af en psu er lige så dyrt.)
Hvis testen med anden cpu giver en god start, så må du overveje at kifte osse køleren der duer maske ikke til en amd cpu, der bliver for varme.
Men hvis du ville havde fx fortalt at du havde lige installeret din bunkort, så jeg ville hadve ambefalet at check på den power sw der skall være på den rigtig sted og tiltræklige tryket ned. God held!