Avatar billede busch-jensen Nybegynder
05. september 2002 - 08:36 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Nyere bærbar MAC med OS9 problemer ved opstart

Jeg skulle installere vores fælles internetforbindelse og lokalnet adgang på en MAC. Det lykkedes også rimelig godt. Jeg fik etableret internetforbindelsen og fandt et program ved navn "DAVE" som givet NetBIOS funktionalitet på en MAC.

På et tidspunkt ville såvel internet som lokalnet adgang altså gerne fungere.

Imidlertid tror jeg, at der er nogle fejl på harddisk, fordi der begynder at ske underlige ting, når computeren bliver startet. Jeg anvender derfor Norton Utilities til at lede efter og rette fejlen. Nu er der ikke flere fejl på harddisken.

Til gengæld kan computeren ikke starte op med udvidelser. Hvis man booter normalt fryser "Finder" efter opstart, og man må manuelt afbryde/afslutte "Finder". Derpå ser tingene ud til at virke.... Lige indtil man starter et andet program. Så fryser computeren (med garanti!).

Hvis computeren startes uden udvidelsen lykkes det at få bootet, men uden net-adgang eller NetBIOS support.

Hvordan kan jeg finde og rette de problemer som fejlen på harddisken sandsynligvis har medført?

Findes der et alternativ til "DAVE" når en MAC skal "snakke" med pc'erne på lokalnettet (Workgroup)?

Busch-Jensen
Avatar billede spe Nybegynder
05. september 2002 - 09:01 #1
Der er alternativ til Dave bl.a har MacOs X indbygget mulighed for at snakke med PC. Mere præcist hvordan kan du læse om på www.mediamac.dk. På Apple hjemmesider kan du også finde en del om hvordan Mac og Pc kan sættes i netværkt samme. Der findes flere artikler om emnet der.
Avatar billede busch-jensen Nybegynder
05. september 2002 - 09:29 #2
Hej spe! Tak for Info. Computeren benytter jo OS9... skal dette opgraderes til OS X for at jeg kan komme udenom DAVE? (Checker det link ud, som du har angivet).
Mangler stadig hjælp til opstartsproblemerne med computeren.
Avatar billede spe Nybegynder
05. september 2002 - 10:43 #3
Opstarts problemer kan skyldes at de ting du har installeret i forbindelse med internet og Dave konflikter med et eller andet i systemet.
Du kunne prøve at lave en ny installation af både styresystem og Dave.

Hvis dette ikke hjælper og hvis ikke du får mere konkrette bud på hvad det præcist kan være;kan du undersøge ved at slå første halvdel af udviddelserne fra og starte op. Giver dette problemmer findes problemet i anden halvdel af udviddelserne. Så start op med kun den ene halvdel af de udviddelser o.s.v.
Avatar billede busch-jensen Nybegynder
07. november 2002 - 01:18 #4
Nu er MAC'en blevet opgraderet til OS X, og internetforbindelsen virker helt fint. Mangler blot at få mac'en til at kunne "snakke" med de andre computere (læs: pc'ere) på lokalnettet (Workgroup)