Avatar billede mik789 Nybegynder
20. august 2002 - 09:24 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

browserbestemmelse på Mac

Sp.1 (20 point)
Når man laver hjemmesider og bruger layers over iframes er man nødt til at kunne tjekke for om folk bruger Internet Explorer 5.5- eller 5.5+ (fordi iframes opfattes som "windowless" i 5.5+, men "windowed" i 5.5-). Men hvordan er det så med IE på Mac maskiner. Hvis man går ind på Microsoft kan man downloade flg. IE versioner til Mac: 5.1.1, 5.1.5 og 5.2.1. Hvordan forholder de sig til PC versionerne? Specielt i forhold til skellet mellem IE 5.5 + eller - til PC.

Sp.2 (10 point)
Vil nogen tjekke javascript outputtet af hhv. navigator.appName, navigator.appVersion og navigator.userAgent for IE på Mac, gerne forskellige versionsnumre. I kan bruge min automatiske tjekker på www.dahr.dk/Web/ua.html - se lidt nede i dokumentet, det der er markeret med gult, lilla og grønt.

Sp.3 (5 point)
Hvad returnerer navigator.userAgent for Netscape 6 på en Mac?

Håber ikke jeg bryder reglerne ved at dele det op i tre sp. De hænger jo sammen.
Avatar billede macintosse Nybegynder
20. august 2002 - 19:54 #1
navigator.appName: Microsoft Internet Explorer
navigator.appVersion: 4.0 (compatible; MSIE 5.0; Macintosh; I; PPC)
navigator.userAgent: Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 5.21; Mac_PowerPC)
Avatar billede egonspock Seniormester
20. august 2002 - 23:54 #2
Nu er det jo ikke alle der bruger Netscape og Exploder, selvom vi forsøger at drille lidt med oplysningerne. Hvorfor ikke bare bruge rigtig w3c-HTML?

navigator.appName: Microsoft Internet Explorer
navigator.appVersion: 5.0 (compatible; MSIE 5.0; Macintosh; I; PPC)
navigator.userAgent: iCab/2.8.1 (Macintosh; I; PPC; Mac OS X)

(hverken IE eller Netscape, btw!)
Avatar billede mik789 Nybegynder
21. august 2002 - 07:07 #3
jeg er vist nødt til at have mere end én svarer for at kunne fordelele mindre end de 35 point - og egon>, læg også du et svar
Avatar billede mik789 Nybegynder
21. august 2002 - 08:03 #4
øv det ville den ikke, så macintosse fik alle 35 point :-\
man SKAL åbenbart fordele alle pointene på én gang. Nå, det kan vi måske forhandle om bagefter.

Nu har jeg fået et par svar på sp.2 i hvert fald. tak for det.
Men jeg mangler sp.1. Kan jeg få jer til at gå ind på flg. side:
www.dahr.dk/Web/Lag_over_iframe/
Og fortæl mig så om I kan åbne og se alle tre lag i fuld bredde (300 px alle tre) eller kun ét af dem. De skal alle tre gå ind over iframen. Hvis I kan se lag 1 og 3 i fuld bredde og henover iframen, opfatter jeres browser iframen som windowless, men hvis I kun kan se lag 2 sådan er den windowed.

og egon> hvad mener du med "rigtig w3c-html"? Problemet er ikke html, men at forskellige browseres og browserfunktioners understøttelse af css og javascript er lidt forskellig. Så selv om du laver sider der validerer både mht html og css, vil de bliver vist forskelligt. Og nu prøver jeg så bare at finde ud af hvordan Mac browserne opfører sig, så jeg kan sikre kompatibiliteten også den vej - flinkt ik' ;-)
Avatar billede mik789 Nybegynder
21. august 2002 - 08:05 #5
browserfunktioners = browserversioners
Avatar billede macintosse Nybegynder
21. august 2002 - 10:54 #6
De går alle tre under det miderster frame : lag1 og 3 kan ses delvis mens lag 2 ikke kan ses
Avatar billede mik789 Nybegynder
21. august 2002 - 11:56 #7
macintosse> hmmn, så er IE 5.2.1 til Mac (som du bruger) ikke kompatibel med IE 5.5.+ til PC (hvad denne feature angår), og den kan heller ikke håndtere scriptlet objektet som IE 5.5- kan (og som jeg bruger som en 5.5- erstatning for en <div> over en iframe i 5.5+). ikke godt...
Avatar billede egonspock Seniormester
21. august 2002 - 21:55 #8
mik789 > tja, du lægger jo nærmest op til det selv ved at konstatere at det på det nærmeste er umuligt at skrive browserspecifik kode. Når der så kommer en ny betaversion af Explorer, eller hvis Mozilla får en ny måde at gøre noget på, er det forfra begyndt samtidig med at dine sider vokser sig større og større og mere og mere uoverskuelige, mens du får mindre og mindre tid til at passe indholdet af siderne, selvom jeg da godt kan forstå at det er sjovt at nørkle ;-)
Kender du i øvrigt http://www.webstandards.org/learn/faq/ ?
Avatar billede mik789 Nybegynder
21. august 2002 - 22:34 #9
egonspock> ja, jo... du har da ret, det er temmelig besværligt ;-\
Men inden man giver op bør man prøve, for ofte viser løsningerne sig da man troede det var umuligt. ... og tak for linket - det vil jeg kigge på.

Ved du også hvor man finder en detaljeret beskrivelse af IE til Mac - hvad de kan og ikke kan i forhold til IE til PC?
Avatar billede egonspock Seniormester
21. august 2002 - 23:33 #10
Det er desværre ligeså svært som på PC. Apple er ved at skifte fra det klassiske system(OS1-9) til det Freebsd-baserede OSX. Derved vil der ganske sikkert også være forskelle på browserne i hhv. classic og OSX, som jeg desværre ikke kan holde styr på. Men prøv disse links. Om ikke andet får du nok et godt smil og en masse viden ud af det:
http://www.macedition.com/cb/ie5macbugs/index.html
http://www.macedition.com/cb/cb_20001016.shtml
http://www.macedition.com/cb/cb_20010424.shtml
og endelig
http://www.macedition.com/cb/cb_20001016.shtml