Avatar billede brandrup Nybegynder
23. juli 2002 - 22:57 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Problemer med grafisk login

Jeg har et problem, jeg har installeret RH 7.3, men jeg kan ikke bruge den grafiske login. Jeg har tidligere haft installeret rh 7.1, og det var der ingen problemer i.

Jeg har både Win XP og RH 7.3 installeret.

Som boot-loader har jeg prøvet både lilo og grub, jeg har også prøvet uden boot-loader (kun opstarts diskette, sådan gjorde jeg m. rh 7.1). Jeg har valgt ikke at ligge bootloader i mbr (vil ikke forvirre min kæreste med ekstra opstarts muligheder!).

Jeg har to fysiske HD (30 og 60 GB). De sidder begge som master på hver deres kabel (med hhv. dvd og brænder som slave). XP ligger på 60 gb hd og linux på den anden.

På 60 GB disken er der to partitioner (en nftp og en fat)
på 30 GB disken er der 4 partitioner (fat, swap, boot og rod (/).

Jeg har installeret både Gnome og KDE.

Hvad skal jeg gøre for, at den grafiske login skærm kommer frem?
Avatar billede oz2kas Nybegynder
23. juli 2002 - 23:27 #1
# startx
Avatar billede brandrup Nybegynder
23. juli 2002 - 23:33 #2
Hvordan?
Mine hidtidige forsøg resulterer i, at jeg får at vide, at kernen skal loades først, men den skulle da loades når bootdisken sættes i(?) og det ser også ud som om det sker
Avatar billede herlock Nybegynder
23. juli 2002 - 23:39 #3
Kommer du til konsol login ???

Hvis du gør så log på og prøv at taste init 5
<enter>

Herlock / www.linuxplanet.dk
Avatar billede brandrup Nybegynder
24. juli 2002 - 00:13 #4
jeg kommer til en tekstbaseret login konsol, hvor jeg kun kan logge på som root (uden at skrive password´), de andre oprettede brugere fungerer ikke.
Avatar billede oz2kas Nybegynder
24. juli 2002 - 01:16 #5
så log ind som root og skriv "startx" forudsat at din X-server er sat ordentligt op
Avatar billede herlock Nybegynder
24. juli 2002 - 01:34 #6
Hvis du har oprettet andre brugere og du kun kan logge på med root uden pass, lyder det som "single user mode"

Login og tast init 5
<enter>
Avatar billede brandrup Nybegynder
24. juli 2002 - 09:12 #7
Jeg nu prøvet at skrive init 5 og får besked om:

INIT:Id "X"respawning too fast: disabled for 5 minutes

beskeden kommer igen efter noget tid (5min?)

komandoen "startx" virker ikke, der sker ikke noget
Avatar billede Soren L. Hansen Nybegynder
24. juli 2002 - 09:20 #8
Det er fordi din X-konfiguration er gået i spangkuk.

I inittab (inits konfiguration) kan man angive, at en proces skal respawne, altså starte igen, når den bliver lukket. Hvis processen, så ikke rigtigt op, så bliver init jo ved med at prøve at starte den, hver gang uden held. Hvis det sker for mange gange i løbet af kort tid, så går init ud fra, at  der er noget galt, og slår den fra i 5 minutter, så den ikke æder alle systemressourcerne..
Avatar billede brandrup Nybegynder
24. juli 2002 - 09:34 #9
Hvad skal jeg så gøre, er det nødvendigt at instllere igen, problemet er, at jeg har installeret Red Hat 2 gange allerede
Avatar billede herlock Nybegynder
24. juli 2002 - 09:59 #10
Prøv eventuelt at køre konfiguratoren til X (xf86config)
Avatar billede brandrup Nybegynder
24. juli 2002 - 10:34 #11
Jeg har prøvet at køre xf86config, men den kan ikke finde den. Burde det virke fra / eller skal jeg stå et bestemt sted? det virker ikke fra /
Avatar billede herlock Nybegynder
24. juli 2002 - 10:54 #12
Måske Xconfigurator på Red Hat
Evt. Xconfigurator --expert hvis den ikke detecter grafikkortet ordentligt.

Alternativt:
cd /usr/X11R6/bin
xf86config
eller
XF86Setup
eller
Xconfigurator
Avatar billede brandrup Nybegynder
24. juli 2002 - 12:15 #13
Jeg har prøvet at finde de nævnte programmer, de ligger ikke på min computer, jeg mener ikke jeg skulle have valgt det fra under installetionen. Jeg går udfra, det er standard pakker til RH 7.3
Avatar billede herlock Nybegynder
24. juli 2002 - 12:42 #14
Ikke hvis du har valgt server installation !
Avatar billede herlock Nybegynder
24. juli 2002 - 12:44 #15
Avatar billede brandrup Nybegynder
24. juli 2002 - 12:49 #16
dethar jeg ikke, jeg valgte arbejdsstation og derudover et par pakker.kan det være det ?
Avatar billede brandrup Nybegynder
24. juli 2002 - 12:54 #17
Jeg kan se udfra linket, at det nok er det der er gået galt. Jeg tror nu ikke jeg viil følge deres råd med opgradering, en derimod en ny installation. (Jeg har jo ikke gjort noget ved den endnu) og derefter en opgrade hvor jeg vælger de server pakker jeg gerne vil have, det burde vel virke?
Avatar billede herlock Nybegynder
24. juli 2002 - 13:00 #18
Jepsen
Avatar billede brandrup Nybegynder
24. juli 2002 - 13:11 #19
Jeg får nok ikke tid lige i dag, men nu får du point. Tak for hjælpen :-)
Avatar billede herlock Nybegynder
24. juli 2002 - 13:24 #20
Selv tak ;)
Avatar billede brandrup Nybegynder
13. august 2002 - 19:52 #21
Jeg har nu fået tid, og fandt ud af at problemet lå et andet sted. Fejlen var i image'et jeg havde. Installationen stoppede før den var helt færdig, dog uden man kunne se det. Jeg har nu hentet og brændt et andet image, og installationen forløb uden problemer, og det grafiske virker som det skal. Trods alt, - tak for hjælpen