Avatar billede goulduck Nybegynder
08. juli 2002 - 17:22 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

EkspertenFTP ...

Hej!

Vi havde på et tidspunkt et par brugere som havde nogle FTP'er kørende, hvor man kunne downloade nogle af de mest brugt ting - samt nogle andre sjove ting.

Jeg syntes i sin tid at det var sku en meget god idé, så jeg tænkte "Nu lære jeg sku lige noget ASP, så laver jeg en side (HTTP) hvor man kan uploade småprogrammer, screenshots, scripts og hvad nu folk har brug for at dele". Så jeg registrede straks ekspertenftp.dk ... og så skete der ikke mere!

Er der nogen som har lidt mere erfaring med sådan noget programmering (begynder at tænke på PHP), som gider at være med til at lave sådan en side? Jeg kan sikkert ikke hjælpe særlig meget med kodningen. Så vil jeg lave min Windows server om til en Linux-et-eller-andet server...

I min store iver over successen med ekspertenftp.dk ... købte jeg sku også ekspertenlinks.dk ... gæt selv historien og hvad jeg vil med dette domæne... ;-D
Avatar billede the_email Nybegynder
08. juli 2002 - 17:26 #1
Hvis du mener at du vil sætte en server op der kan rumme alle de småprogrammer der bliver henvist i de forskellige spm. synes jeg at det lyder som en rigtig god idé.

TheEmail.
Avatar billede jelzin101 Praktikant
08. juli 2002 - 17:26 #2
jeg har selv www.dinos.dk/?op=10 kørende ;) -dog kun med billeder for indeværende.
Avatar billede annikadk Nybegynder
08. juli 2002 - 17:26 #3
God ide...
(sorry fordi jeg spammer - håber det kan tilgives)
Der er snart en hel E+samling af features.
Fotx.net - brugerne
http://mobilfun.dk/dote/?ref=desktops - Skrivebordene hos brugerne
FTP (god ide til div. freeware-stuff som går igen og igen herinde)
Link - *fundere* Kan ikke tænke så langt.
Avatar billede runeevers Nybegynder
08. juli 2002 - 17:35 #4
Hvad havde du tænkt dig skulle laves? Bare et upload/download system?
Avatar billede goulduck Nybegynder
08. juli 2002 - 17:39 #5
the_email> Ja, det er lige sådanne ting jeg tænker på. Hvem har ikke lige haft brug for det der program som kunne lave transparrent skrivebords ikoner? :)
Men også screenshots af evt. fejlbeskeder eller ligende. Men dette kunne Eftp da også gå til side og lade jelzin tage sig af. ;-)

annikadk> Link... links til alle de gode sider selvfølgelig. Hvor var det lige den artikkel PCWorld havde, med en optimering guide til Windows 2000?

runeevers> Ikke blot et upload/download system. Der skal kunne skrives en beskrivelse / emne / type, som der bagefter kan søges på. Evt. udvides med "nyeste filer" og andre sjove features.
Avatar billede exp-ralle Nybegynder
08. juli 2002 - 17:42 #6
Uhh... det lyder sg* cool
Avatar billede goulduck Nybegynder
08. juli 2002 - 17:45 #7
Jahh...

I den konvertering (fra Windows 2000 til Linux) skal jeg dog også lige have lidt hjælp med opsætning af mailserver.
Avatar billede lequet Nybegynder
08. juli 2002 - 17:47 #8
Jeg vil da muligvis gerne hjælpe med noget PHP og den slags :) Men vil da lige høre lidt mere om projektet først :)
Avatar billede susanne_larsen Nybegynder
08. juli 2002 - 18:20 #9
seriøs god ide - håber det bliver til noget :D
Avatar billede goulduck Nybegynder
08. juli 2002 - 19:17 #10
leguet> Vil du høre mere? Tjo..

Jeg havde tænkt mig at installere noget Linux på min maskine hjemme. En ældre IBM P2-300 MHz med 96 MB RAM (bliver dog opgraderet til en P3-500 med 256 eller 512 MB RAM). Det er en ADSL linien (1024/512) fra Cybercity, som det skal trækkes på. Efter opgraderingen bliver det sikkert til hardware raid 1 med 2 100  GB harddiske. Hele denne herlighed kommer til at have en APC Back-UPS CS 500 til power backup. (ja ja, jeg fik et købe flip en dag ;).

Softwaren bliver Linux Red Hat, SuSE eller en anden distibution. Det bliver selvfølgelig en Apache server... version et eller andet. Denne maskine kommer til at stå bag en firewall, som jeg tænkte skulle være Smoothwall. Desuden skal serveren køre mail server... og nok også noget Samba.

Hovedsiden skal være delt op af nogle enkelte kategorier, så som programmer, billeder, scripts eller lignende ting. Her skal også være en liste over de nyeste filer, en nyhedsliste, mest downloadet filer, status over hjemmesiden (disk forbrug, antal filer, toalt downloads og sådanne ting) og selvfølgelig nogle links til Eksperten og sådan noget. :)

En kategori skal så bestå af en list med filer, som man så kan vælge at sortere efter dato, størrelse, navn og hbad der nu findes nyttigt. Med top 10 over mest downloaede filer i den pågældende kategori.

Andre forslag er selvfølgelig også velkommende. Jeg ved ikke hvordan det rent database mæssigt skal bygges op.
Avatar billede lequet Nybegynder
08. juli 2002 - 19:24 #11
Lyder som en fed ide, kunne godt tænke mig at hjælpe til, nok mest med koden (PHP (D)HTML, JavaScript og den slags :)

Databasen kunne være mySQL :)

Men jeg tænkte lidt på hvordan arbejdet skal koordineres så man nemmest muligt kan arbejde sammen om det, hvis du forstår.

Du kan evt, skrive til mig på ICQ 125200302 hvis det er... Men det lyder som en fed ide :)
Avatar billede the_email Nybegynder
08. juli 2002 - 20:08 #12
Jeg har 256/128 ADSL, og for måske noget 6mbit fra med kabel. Jeg vil gerne have noget backup lagt ind løbende så der ikke går noget data tabt, hvis det kan være til noget hjælp. Jeg har nok ikke mulighed for at have min computer som server da den ikke kan være tændt 24/døgn.
Avatar billede goulduck Nybegynder
08. juli 2002 - 23:10 #13
the_email> Det kan godt være at det er lidt et problem, hvis den ikke kan stå tændt 24/7 ... men man kunne måske lave noget filreplikering .. så man giver brugerne 2 (eller flere) download muligheder ...

Det må vi lige snakke om på Eftp-teamet ... ;-)
Avatar billede the_email Nybegynder
09. juli 2002 - 11:43 #14
Ja, det var nok en idé, hvis din server kunne registrerer at min computer var på nettet og så synkronisere så alle de filer der er tilgængeligt fra www.ekspertenftp.dk bliver kopieret til min computer, og samtidig kan der hentes filer fra min computer. Det lyder godt nok som noget der kunne blive lidt besværligt at sætte op, men der er da vist rigeligt med eksperter her til at fikse det.

TheEmail
Avatar billede xpx Nybegynder
09. juli 2002 - 13:28 #15
Hej!

Jeg skal lige høre... Hvor meget plads skal i have at boldre jer på?

XpX
Avatar billede goulduck Nybegynder
09. juli 2002 - 15:19 #16
the_email> Jeg vil lige snakke med de andre om det. Det kunne sikkert være interresandt.

xpx> jeg ved ikke hvormeget plads vi skal bruge, men jeg kunne tænke mig at det bliver nogle gigabyte. Det lyder måske at lidt meget, men jeg tror godt at mængden af data kunne komme der op.

Som sagt har jeg tænkte mig at lave en server, med 100+ GB diske, så der burde der være massere af plads.
Avatar billede goulduck Nybegynder
09. juli 2002 - 19:21 #17
Well .. projektet er så småt ved at blive planlagt.
Avatar billede xpx Nybegynder
09. juli 2002 - 21:43 #18
Lad os høre hvordan det går....

XpX
Avatar billede goulduck Nybegynder
10. juli 2002 - 06:48 #19
Det skal jeg nok - når vi har noget at fortælle. :)
Avatar billede the_email Nybegynder
26. juli 2002 - 23:11 #20
Nånå, skrider det fremad men ExpFTP, har I i FTP-teamet over vejet at brgynde at samle data der bliver transporteret rundt omkring på E!, f.eks. http://www.eksperten.dk/spm/238213

TheEmail.

P.S. sig ende til hvis I får brug for et sted til backup.
Avatar billede goulduck Nybegynder
27. juli 2002 - 01:22 #21
Samle data?

Og ja, det går faktisk. Bortset fra at jeg ikke har fået serveren op og køre endnu (ikke min skyld! :).

Men ellers skrider det frem af med design og hvordan siden skal bygges op.
Avatar billede the_email Nybegynder
19. maj 2003 - 17:48 #22
Øhhh... blev www.ekspertenftp.dk egentligt nogensinde til noget???
Avatar billede goulduck Nybegynder
19. maj 2003 - 23:12 #23
Nope... jeg har valgt at lukke domænerne. Jeg er dog i gang med en anden hjemmeside, hvor fildeling også bliver en funktion.

Nu laver jeg så bare det hele selv - så designet bliver også derefter. :-)