Avatar billede tele_lucien Nybegynder
25. juni 2002 - 14:15 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Er xml/xslt kun til IE 6.0?

Er det godt nok kun i IE 6.0 der er indbygget en xml/xslt parser? Det var da lige godt grov, hvis det er...........Skal folk der sidder med IE 5.5 og ældre download version 6.0, eller findes der et "plugin" man f.eks. kan ligge på sin hjemmeside, som folk kan downloade og installere ligesom en flashplayerplugin?

Hvis ikke så må man jo have serveren til at fortolke det, inden det bliver sendt til en browseren.

P.S. Er der en her der kender til et site der liger inde med en statestik over hvor udbredt de forskellige browsere er, verden over?
Avatar billede x4all_dk Nybegynder
25. juni 2002 - 14:27 #1
Det er vel normalt at det er serverside at man oversætter XML/XSLT til HTML m.m.

XML i IE6.0 er jo bare at den selv kan 'læse' og præsenterer xml.. i praksis er det normalt at serveren 'læser' og 'oversætter' og sender html videre til browseren.
Avatar billede gchris5 Praktikant
25. juni 2002 - 14:28 #2
Der findes mig bekendt ikke en nem måde, som med Flash! I hvert fald skal brugeren igennem en lille installation, som man nok mister en mas masse bruger på :o(

Og det er efter min mening også nemmere og bedre og få det hele gjort på serveren.
Avatar billede gchris5 Praktikant
25. juni 2002 - 14:31 #3
Store firmaer som fx. IBM oversætter serverside....og det er der jo nok en fornuftig forklaring på ;o)
Avatar billede gchris5 Praktikant
25. juni 2002 - 14:38 #4
Vil du have halvdelen x4all_dk?
Avatar billede tele_lucien Nybegynder
25. juni 2002 - 14:39 #5
Okay tak. Men,- IBM oversætter serverside? Hvad mener du med det.........???? :-(
Avatar billede gchris5 Praktikant
25. juni 2002 - 14:44 #6
De bruger Jsp til at udskrive XML, som transformere serverside vha. xsl(t). dvs brugeren ser det som HTML, hvis man højre klikker og laver "Vis kilde"
Avatar billede tele_lucien Nybegynder
25. juni 2002 - 14:57 #7
Hvad for man i virkeligheden ud af det, hvis det alligevel er serveren der transformere xml'n / xslt'n før det bliver sendt til browseren, når det der bliver sendt til browseren alligevel bare er alm. html?

BTW. Kender du nogen gode bøger omkring at bruge "asp til at udskrive XML, som transformere serverside vha. xsl(t)."?????
Avatar billede gchris5 Praktikant
25. juni 2002 - 15:16 #8
Da jeg ikke selv bruger asp, kender jeg hellere ingen bøger :o(

Men en af idéerne med at bruger asp/php/jsp til at lave XML, som så serverside bliver transformeret med XSL(T), er at lave en 100% adskillelse af data og præsentation.

Men du kan jo prøve at kikke på www.bibliotek.dk efter nogle bøger der omhandler emnet!  Hvis du er så heldig at komme fra Århus er Statsbiblioteket også en nem mulighed!
Avatar billede tele_lucien Nybegynder
25. juni 2002 - 15:31 #9
Yes........takker! Jeg kommer fra Århus, så det vil jeg da lige tjekke ud.

Det xml som asp'n (f.eks) laver, foregår på serveren. Gør xsl(transformationen) også det?

Laver asp'n helt konkret de xml og xslt dokumenter eller skal man ha lavet dem selv først, og så ved hjælp at et asp script sender den de dokumenter til browseren......

P.S. Ved godt jeg spørger lidt meget, men det er fordi jeg syntes det er totalt fedt. Er lige gået i gang med det. Hehe

Hvis ikke jeg nåer at svarer dig, så er min hjemme mail lvd@vip.cybercity.dk

Smutter hjem nu.

Hygge

Hvad bruger du så hvis ikke asp?
Avatar billede gchris5 Praktikant
25. juni 2002 - 15:56 #10
Jeg bruger selv php, men ikke XML/XLST!!  XML og XSLT begynder (efter min mening) først at blive rigtigt brugbart, når der er skal bruges flere forskellige designs af den samme side/de samme data. Og det synes jeg ikke rigtigt jeg har på min egen lille hjemmeside;o)

Statsbibiotekes hjemmeside er forresten: www.sb.aau.dk. Hvis du ikke allerede har et lånekort, så start med at få lavet det.

Afhængig af dit niveau, så findes der en del gode begynderbøger....