Avatar billede madzz Nybegynder
05. maj 2002 - 17:43 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Strata 3d - en hjælp??

Jeg(15år) har gået lidt og leget med tanken om at blive 3D grafiker (er det ikke det, som det hedder?). Derfor har jeg downloaded Strata 3d (freeware).

Jeg har nu arbejdet med det i weekenderne i ca. ½ år. Derfor ville jeg lige høre om jeg overhovedet kan bruge dette til noget!!
Altså om det bliver nemmere at begynde at arbejde med professionelle programmer (max, Maya, osv.), fordi jeg kan arbejde i Strata 3D??
Findes der et bedre freeware program end Strata 3D. Det skal bare bruges til at kunne lave småanimationer ol. Grunden til at programmet helst skal være billigt/gratis er, at jeg ikke er sikker på, om det overhovedet er det som jeg vil være (3D grafiker). Derfor ville det jo være lidt dumt at bruge mange penge på et professionelt program!! Og også det, at jeg kun er 15år.

Er der nogen som kender et gratis eller billigt program, som man let kan lave mennesker/characters med??  Jeg ved ikke engang om sådanne programmer findes!!

Jeg læste i et andet spm. noget om polygoner og andre tekniske termer. Vær venlig at undgå at være for teknisk!!

Håber i forstår ellers spørg endelig!!
På forhånd tak!!

Avatar billede mikkeljans Nybegynder
05. maj 2002 - 18:49 #1
Jeg vil råde dig til at download Maya.
http://www.aliaswavefront.com/freemaya
Bedre program for du ikke gratis. Du skal så dog leve med nogen vandmærker mens at du abejder og du vil heller ikke kunne lave et billede heller en animation uden at der vil være vandmærker ud over hele billedet. Men det vigtigste er bare at du lære 3D hvilket ikke er særligt nemt. Men Maya giver dig ALLE muligheder.
Du kan finde tutorials her:
www.highend3d.com
www.the-gnomon-workshop.com
www.3dbuzz.com

Og et dansk Maya forum:
www.awug.dk
Avatar billede zerohero Nybegynder
05. maj 2002 - 19:18 #2
prøv eventuelt at se på www.anim8or.com det er gratis. Jeg ved ikke om det er bedere end Strata (har nemlig ikke haft fornøjelsen at kaste mig over den)!!!!

Ingen tvivl Maya er stor - har selv ofte overvejet at se på Maya. Men 3D Studio Max er dog det 3D program der bliver mest benyttet - det gør den jo selvfølig ikke bedere :-)) Jeg har haft det fint med 3D Studio Max og den har opfyldt, hvad jeg ønsket at lave i 3D. Desuden er 3D Studio Max helt klart vinder, hvis vi snakker om implementering af interaktive spil osv. hvorimod Maya er forbløffende indenfor MEGA MEGA MEGA store film projekter.

Følgende sider du burde tjekke ud når vi snakker om profesionel 3D...

www.discreet.com - 3D Studio Max og 3D Studio Viz
www.aliaswavefront.com - Maya
www.softimage.com - SoftImage
www.newtek.com - LightWave

Held og Lykke

ZeroHero
Avatar billede mikkeljans Nybegynder
05. maj 2002 - 19:54 #3
Ja men der er ingen grund mere til at købe Max når man nu kan få Maya til det halve efter Alias Wavefront har prisen ned på Maya fra 70.000 kr til 16.000 kr.
15-20.000 kr gør en forskel. Især hvis man er 15 år ;).
Men download Maya og træn dig i det. Det er det eneste gratis Highend 3d program bortset fra XSI men der kan du ikke gemme dine filer.
Avatar billede zerohero Nybegynder
05. maj 2002 - 20:55 #4
Du kan få tilsendt en gratis Demo CD af 3D Studio Max, bare kontakt www.3dc.dk eller skriv til cn@3dc.dk så vil de levere en til dig :-))
Avatar billede madzz Nybegynder
08. maj 2002 - 16:27 #5
Efter hvad jeg har hørt i andre spm. så er Maya nok mere noget for mig.. det er også lidt nemmere, bare at hente demoen ned fra deres side end at få tilsendt en cd. Så tak zerohero, men svaret fra mikkeljans var bedre...
Og tak til dig mikkeljans.

Maya har fået mig til at indse, at det er tid til at købe ny computer!!:)