Avatar billede madsbofalk Novice
23. april 2002 - 21:42 Der er 9 kommentarer og
3 løsninger

Hvad er en "fejl nr. 3"?

Jeg har for nylig downloaded to forskellige HTML-editorer (shareware). Men når jeg forsøger at åbne dem crasher de, og jeg får meldingen: "Programmet sluttede uventet pga. en fejl nr. 3. Genstart venligst". Hvad er en fejl nr. 3 (eller 2, 1...?)? Jeg har mailet intenst med et af softwarehusene, som har prøvet alt (inclusive en "macsbug" på min computer), men uden resultat.
Jeg kører med OS 8.6 på en PowerPC Performa 5200, 75 Mhz, 48 MB RAM.
Hvad kan jeg gøre?
Avatar billede initializing Nybegynder
23. april 2002 - 21:44 #1
Måske din computers hastighed hvis det har noget af sige ed MacOS =)
75 MHz og 48 RAM er ikke liiiiige det hurtigste ;)

-Martin
Avatar billede initializing Nybegynder
23. april 2002 - 21:45 #2
Og heller ikke det der kan trække mest for den sags skyld =)
Avatar billede spe Nybegynder
23. april 2002 - 21:57 #3
Fejl 1, 2 og 3 er ofte når et program ikke fungere særlig godt sammen med dele af styresystemet, når der er en konflikt mellem programmet og en system-ting. Det behøver dog ikke være det oprindelige styresystem det kan meget vel være udvidelser, kontrolpaneler eller lignende der er installeret senere.
Et forsøg på at rette op på det kan gøres ved at installere styresystemet igen.
Virker dette kan du installere eventuelle udvidelser og andet en for en og afprøve om det virker. På denne måde kan du finde hvor konflikten ligger.

Virker programmer ikke med en ny installering af styresystem kan det være en idé at prøve med en opdatering af systemet .

Men som initializing skriver så har du ikke meget kraft at gøre godt med så problemet kan ligge her. At programmer stiller større krav end din maskine kan klare.
Avatar billede spe Nybegynder
23. april 2002 - 22:03 #4
det kunne også slet og ret være dårlig programmering af de pågældende shareware programmer.
Avatar billede Jman Praktikant
24. april 2002 - 08:34 #5
fejl 1+2+3 er de mest anvendte fejlkoder og har som regel noget med hukommelse eller konflikter i systemet at gøre. Kig lidt på denne side:
http://www.appleerrorcodes.com/
Avatar billede blegansigt.com Nybegynder
24. april 2002 - 09:37 #6
Opgradér til system 9, lav virtuel hukommelse på eksempelvis 100 mb og forøg allokeret hukommelse på det program du forsøger at åbne.

Det burde kunne løse dit problem...

blegansigt.com
Avatar billede Jman Praktikant
24. april 2002 - 10:01 #7
blegansigt: prøv lige at se hans hardware - den vil slet ikke kunne følge ordentlig med på OS 9 -
Avatar billede blegansigt.com Nybegynder
24. april 2002 - 10:13 #8
superior - du har nok ret - men resten skulle være muligt at gøre alligevel...

blegansigt.com
Avatar billede Jman Praktikant
24. april 2002 - 10:26 #9
tjaeh - det kommer også an påprogramvalg - eksempelvis Quark Xpress anbefaler ikke at køre med virutel hukommelse
Avatar billede blegansigt.com Nybegynder
24. april 2002 - 10:49 #10
Korrekt - men ikke desto mindre kan Quark sagtens køre alligevel... (bare ikke med Suitcase)

Vi må i dette tilfælde huske, at der er tale om shareware HTML-editorer (ifølge spørger)

- og jeg vil tro at det vil virke - og hvis ikke er der jo tale om en mindre operation, der er overstået og gennemprøvet i løbet af en enkelt genstart. Der er selvfølgelig ikke garanti for at det virker, men det vil være det første jeg selv ville gøre...

blegansigt.com ;-)
Avatar billede madsbofalk Novice
25. april 2002 - 11:46 #11
Tak for hjælpen. Jeg  har prøvet at starte maskinen uden udvidelser - det løste ikke problemt. Men jeg vil nok forsøge en reinstallering af OS 8.6. Jeg synes ikke, at et så simpelt program som en HTML-editor burde udgøre noget problem, selv for mit mosefund af en computer - den kører dog Photoshop og Quark Express uden de store problemer...
Avatar billede spe Nybegynder
25. april 2002 - 11:49 #12
Nej, men som nævnt kan det jo være programeringen af programmerne, der skaber problemet.