Avatar billede al_dair Nybegynder
13. marts 2002 - 20:43 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Billed drejes i 180 grader... 3D max /AutoCAD

Hvordan kan man dreje et billed (.jpg) i de 2 prog... en frame ad gangen...skal gemmes som Vektor format (WMF)

Hvordan bruger man 3D-Orbit komandoen i AutoCAD?
Avatar billede zerohero Nybegynder
13. marts 2002 - 23:36 #1
3DStudioMax:
1. Åben "Material Editor" (ShorCut Key: tast M).
2. Vælg nu det slot, hvor din jpg billed befinder sig i og vælg dernæst dit billede under "Maps".
3. Under "Coordinates" trykker du på knappen "Rotate".
4. I tilfælde du vil animere din rotation med KeyFrames, tryk da på "Animate" knappen. Du vil nu se at dit valgte slot får en rød indramning.
5. Ryk tids-baren (eventuelt hen til framme 100) og rotere nu dit billede.
6. Tryk "Play" knappen for at se dit resultat.

Held og Lykke

ZeroHero
Avatar billede zerohero Nybegynder
13. marts 2002 - 23:38 #2
NB: WMF - er det et Vektor Format? Jeg mener da bestemt det står for WindowsMetaFile, hvilket absolut intet har med vektor grafik at gøre!
måske har jeg misforstået dig?
Avatar billede tm_helmer Nybegynder
14. marts 2002 - 11:44 #3
zerohero --> WMF står, rigtigt nok, for Windows Meta File og det har i høj grad noget med vektorgrafik at gøre.

al_dair -->  zerohero har givet en fin anvisning. Det eneste, der mangler, når du er tifreds med din animation er, at vælge "Render", rendere alle frames, og vælge output file til WMF ell. EMF. Så bliver hver enkelt frame rendered til eet billede, og 3DSMAX nummererer automatisk alle frames.

/* helmer */
Avatar billede al_dair Nybegynder
14. marts 2002 - 11:57 #4
Tak for respons, D'herre...

Jeg kikker på det, når jeg kommer hjem....
Avatar billede zerohero Nybegynder
14. marts 2002 - 12:09 #5
hmmm.... Hvad har WMF med vektor at gøre? :-) Jeg tror bestemt ikke at WMF havde noget med vektor baseret grafik at gøre - mener du ligesom Flash og Illustator grafik? Hvad bruger man egentligt WMF til?
Avatar billede tm_helmer Nybegynder
14. marts 2002 - 22:53 #6
Windows Meta File (WMF) er som navnet antyder et metafil format. Det betyder, at det både kan indeholde vektor og raster-baseret grafik.
Vektorgrafik er grafik, der er tegnet vha linier, polygoner og tekst, altså grundlæggende en række koordinater, der beskriver indholdet i et billede. Rastergrafik (i.e. bitmap) derimod er et array af farvede prikker, der repræsenterer alle punkter i billedet.

WMF er fint til flere ting, fordi det netop kan indeholde raster- og vektorgrafik. F.eks. går jeg omkring WMF eller EMF formatet, når jeg konverterer billeder til EPS-format til brug i rapporter skrevet i LaTeX.

/* helmer */
Avatar billede al_dair Nybegynder
16. marts 2002 - 23:46 #7
I "Material Editor" har Jeg  ikke kunnet finde mit JPEG, eller åbne det derfra... kun eksistrerende cirkler og lign kan jeg vælge...

-->
2. Vælg nu det slot, hvor din jpg billed befinder sig i og vælg dernæst dit billede under "Maps".
3. Under "Coordinates" trykker du på knappen "Rotate" <--

Jeg har ikke kunnet finde de menuer....  0;(

PS: 3DsMax 4

T.p.f
Avatar billede zerohero Nybegynder
17. marts 2002 - 21:47 #8
ok - åben Material Editor. En liste med masser af menuer (RollOuts) finder du nederst blandt andet: "Maps". Tryk derefter på knappen "None" ud for "Diffuse Color" en ny dialog boks popper op på skærmen. Vælg den øverste "Bitmap" fra listen... Du får nu mulighed for at hente et billede fra din harddisk.

Held og Lykke

ZeroHero