Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
10. februar 2002 - 18:26 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

Køler skal jeg ha'!

Jeg skal have en køler, og den skulle meget gerne være så lydløs som muligt, samt køle så effektivt som muligt, men det er der i princippet ingen grund til at nævne :o)
P.t. kører jeg med en Zalman 3100 monteret på en Acorp kølerprofil i ren aluminium (den er større end den originale og trak altså 2 grader fra på toppen!)

Maximum pris er 400kr og ikke en krone højere (!!!)...

Min CPU er en Thunderbird 1000Mhz@1120Mhz, der skal trækkes op på 1330Mhz, så snart jeg får mig en PSU, der kan trække det :o) Det skal der altså også tages højde for!

Bundkort: ECS K7S5A
Avatar billede nikolan Nybegynder
10. februar 2002 - 18:29 #1
www.webconsult.dk
www.studiedata.dk

Jeg anbefaler webconsult
Avatar billede nikolan Nybegynder
10. februar 2002 - 18:32 #2
Hvis du har mod på det så prøv med vandkøling.
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
10. februar 2002 - 18:35 #3
Var det ikke lidt mere præcist at spørge:

"Hvis du har penge til det, så prøv med vandkøling!" :o)???

Som jeg så ofte gør, søger jeg råd og vejledning, og jeg ser altså gerne, at der også kommer lidt kommentarer om folks egne erfaringer!
Avatar billede nikolan Nybegynder
10. februar 2002 - 19:02 #4
Det er nok rigtigt...

Webconsult har nogle rigtig gode kølere, men jeg har ikke prøvet dem på en overclocket maskine.
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
10. februar 2002 - 19:06 #5
Nu får vi se, om der dukker nogle gode forslag op... Ellers skal jeg jo nok skrive, hvad enden på det hele bliver :o) Sikkert en ny processor :oD
Avatar billede janix Nybegynder
10. februar 2002 - 19:53 #6
Jeg kan anfale en køler fra Thermaltake, der hedder silent viking den koster omkring de 400kr. og er utrolig støjsvag. Jeg har en AMD 1700Xp hvor temperturen på CPU'en ikke komme op på mere end 45-46 grader. (efter den har kørt nogle dage)

Det er vigtigt også at have en god cirkulation i din maskine ellers kan det være lige meget hvor god din køler er.
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
10. februar 2002 - 21:05 #7
Hmmmmmm... Jeg har lige monteret en kabinetblæser fra Papst i fronten på mit kabinet, så cirkulationen burde være ok.

Jeg bruger nu min blæser fra Acorp igen, da den altså trak temperaturen ned på 45 grader og systemet er lidt gladere for den :o)
Problemet m.h.t. valg af blæser er, at jeg ikke kan finde CFM-værdien for min egen køler = jeg har ikke noget sammenligningsgrundlag!

Hvis jeg nu vidste, hvor meget varmere/koldere en OC'et TB 1000 blev i forhold til eksempelvis en 1700+...? Jeg har ikke hævet Vcore (= 1,750) endnu...

HVIS EN ELLER ANDEN KAN FINDE SPECIFIKATIONERNE PÅ MIN ACORP C-786E (op til 1,5Ghz, 5000rpm) KAN DE SCORE 100 POINTS!!!
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
10. februar 2002 - 21:14 #8
Jeg synes i øvrigt, det virker som om, enormt mange der anbefaler lige netop den køler... Altså, den stille viking :o) Ganske påfaldende...

Men jeg vil gå ud fra, at en 1700+ bli'r en del varmere end min 1000@1120Mhz TB, så indtil videre falder mit valg altså på den stille viking!
Avatar billede existenz Nybegynder
11. februar 2002 - 11:18 #9
xp blir ikke varme tb har en fejl der gør at de bliver overdrevet varme........
Avatar billede scandal Nybegynder
11. februar 2002 - 16:18 #10
Jeg har en Silent Viking til min 1800+. Hvis jeg slukker for mine to kabinet blæsere, bliver temperaturen omkring 55, hvis jeg derimod propper masser af luft gennem mit kabinet, bliver temp omkring 44. Altså kan Silent Viking i sig selv klare en den (jeg mener også den er "anbefalet" helt op til XP2000+).

Det eneste du skal være opmærksom på, er at DEN FYLDER !!
ca. på størrelse med 3/4 pakke margerine (og vejer også deromkring)
Avatar billede sila Nybegynder
11. februar 2002 - 16:51 #11
Jeg har måske en Zalman 5005, helt ny til 400 +fragt hvis det er noget for dig!!!!!!!!!
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
16. februar 2002 - 16:52 #12
NÅ, men jeg købte altså viking'en... Zalman 5005 kan IKKE monteres på mit mobo, da der jo ikke er huller til skruerne; ellers tak for tilbudet! :o)

Med vikingen ligger temperaturen omkring 45 grader og op til 51-52 grader under hård belastning! Næste ide bliver så at montere kabinetkølere; en 80mm papst i fronten og noget relativt fornuftigt på 60mm bagtil (har ikke fundet en endnu :o)
Avatar billede scandal Nybegynder
20. februar 2002 - 17:23 #13
Studiedata har en papst 80 mm til ca. 150,-
Den giver kun 12 DB støj !!!  (jeg skal selv ha' én eller to  ;-)