Avatar billede tejs Nybegynder
07. februar 2002 - 11:18 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Etikette på flaske i 3ds max 4... hvordan?

Hej,

Jeg er ved at lave et designprojekt, hvor jeg skal redesigne etiketterne til en helseserie. Når jeg skal præsentere det vil jeg gerne kunne fremvise en overbevisende rendering af flaskerne med etiketterne på..

Alle de forskellige flasker er bygget - jeg mangler bare at lægge etiketten ind og omkring flasken..
Det er en ganske alm. etikette på en vinflaske - den er bare lidt bredere og går næsten hele vejen rundt om flasken..

1. Hvilket format skal etiketten være i når den skal importeres i 3ds max 4..?

2. Hvordan får jeg etiketten til at lægge sig rundt langs flaskens yderkant..?

MVH
Tejs
Avatar billede zerohero Nybegynder
07. februar 2002 - 12:12 #1
1. Billedformat: jpg, tif, bmp (det er ikke så vigtigt hvilken billede format).

2. A. Åben Material Editor. Vælg et slot og gå derefter ned og åben folde-ud menuen "Maps".
  B. Tryk på knappen "None" ved "Diffuse Color".
  C. Herefter åbnes en ny dialogbox med en lang list vælg "Bitmap" (den øverste i listen). Du får nu mulighed for at vælge et billede fra din HardDisk.
  D. Vælg nu en flaske fra din scene. Drag & Drop (træk og slip) din material over på din flaske og luk Material Editoren.
  E. På den valgte flaske trykker du på knappen "UVW Map" under Modify panelen. Under Mapping vil jeg anbefale at vælge Cylinder.
  F. Render ved at trykke F9...

ZeroHero
Avatar billede tejs Nybegynder
07. februar 2002 - 12:38 #2
Ja - nu er jeg da nået langt hen ad vejen, men der er nogle problemer..

Lyset i min scene skinner så meget igen på etiketten at den bliver helt hvid - hvordan fjerner jeg det..

Hvad står U,V og W for..?
Avatar billede zerohero Nybegynder
07. februar 2002 - 14:04 #3
I Material Editoren kan du ændre parameter for Specular HighLighting under fold-ud menuen "Blinn Basic Parameters" - men er du sikker på at det er lysets skyld?.
Husk at hver gang du rendere et billede med et UVW Map i din Modifier Stack, må du ikke være i Sub-Object mode ellers bliver din texture nemlig helt hvidt! Jeg kan faktisk ikke huske hvad UVW står for...

Held og lykke

ZeroHero
Avatar billede zerohero Nybegynder
07. februar 2002 - 14:11 #4
PS: I Material Editoren kan du, eksempelvis, Scale og ændre X,Y positionerne af dit billede. Man kan mange mange, mange andre fede ting i Matrial Editoren Blend, RayTrace, Multi/Sub-Object... Jeg vil anbefale at du kigger lidt på 3D Studio Max's hjælpe fil - den omhandler en del omkring Material Editoren. Eller finde nogle tutorials på nettet eks. www.3dcafe.com (Det er ikke godt 3D - billede, hvis ikke der er et godt texture)

ZeroHero
Avatar billede zerohero Nybegynder
11. februar 2002 - 18:27 #5
har du fundet ud af det?
Avatar billede zerohero Nybegynder
25. februar 2002 - 18:08 #6
Tejs>> Har du fundet ud af det? Du må gerne lukke dette spørgsmål da jeg tvivler på at du vil få flere indslag!!!

ZeroHero
Avatar billede tejs Nybegynder
25. februar 2002 - 23:42 #7
Nej, jeg fandt ikke ud af det, men jeg kommer snart til det i min bog, så finder jeg nok ud af det..

Ved du i øvrigt om der findes nogle beskrivelser af f.eks. Aluminium og andre materialer - altså de indstillinger der skal gøre for at få det til at ligne aluminium..

Tak for hjælpen..
Avatar billede zerohero Nybegynder
25. februar 2002 - 23:58 #8
Ja, der er nogle med din 3D Studio Max. under Ray-Trace maps. Der kan du se hvordan de er lavet og lave dine helt egne. Hvis du er så heldig at have anskaffet dig Tool Kit for 3D Studio Max er der en fed metal texture (Maps) med der er perfekte til sværd, knive osv. Jeg kan sende den metal-map til dig, hvis du har lyst - så kan du se, hvordan den er blevet lavet og få ideér til dine egne metal-texture. Desuden står der også omkring metal-texture i 3D Studio Max's hjælpe-fil.

ZeroHero