Avatar billede zerohero Nybegynder
23. januar 2002 - 11:28 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Skræddersy dit eget 3D Program...

Ja, det er næsten rigtigt! Jeg er ved at lave et 3D Modellerings Program og vil derfor gerne høre om folk her på Eksperten har en masse ideér til modellerings værktøjer, interface, behov osv...

Intil videre er det hovedsagligt Polygon (box-modelleringen) jeg vil lægge mest vægt på (Nurbs kommer senere - men jeg vil i ligevel gerne høre omkring ideér til nurbs). Desværre er jeg kun erfaren i 3D Studio Max og er derfor bange for at programmet vil komme til at ligne det for meget og at jeg er for ensporet til at kunne finde på nye og anderledes værktøjer. Så har I ideér til et over fedt interface, værktøjer, shortcuts osv. så sig endelig frem.

Er der noget I bare hader og altid har ønsket at kunne lave om, ved det program i bruger nu, så har I chancen til at gøre noget ved jeres traumer nu!

I behøver ikke at være programmøre eller hardcore 3D nørder for at komme med indslag...

Gratis Gratis Gratis Gratis Gratis...

Som belønning for jeres ihærdige indsats vil alle der har lyst få et gratis beta-licens, så I kan se jeres ideér i praksis - og eventuel kommentere yderligere... licenser kan dog først blive udstedt om et par måneder (interesserede vil få nærmere besked)...

Håber i vil være samarbejds villige og interesserede...

med venlig hilsen

ZeroHero
Avatar billede i11uzion Nybegynder
23. januar 2002 - 14:04 #1
Mere stabilt end max måske ? =)
Avatar billede svuppenator Nybegynder
23. januar 2002 - 17:40 #2
Og tage det bedste fra elle 3d progs og smide det i en. Kunne godt tænke mig noget der var bedre til vector bl.a.
Avatar billede mikkeljans Nybegynder
24. januar 2002 - 20:06 #3
Af Poly modelling værktøjer se programmet Mirai.. De har de bedste Modelling værktøjer.. Du kan måske få en liste over hvad programmet kan hvis du e-mailer dem.. Kan ikke lige huske adressen til deres hjemmeside. Men prøv at søg efter Mirai.
For du et program der kan modelle ligeså godt som Mirai så bliver du rig ;). Men det kræver nok ikke bare en hardcore programør men også at du er expert i triomatri og geomatri
Avatar billede geek Nybegynder
24. januar 2002 - 21:27 #4
Nu har jeg aldrig modeleret særlig meget (har ikke haft tålmodighed), men jeg syntes at hver gang jeg har modeleret, har jeg manglet muligheden for at tilføje et punkt som jeg kan hive og trække i på et vilkårligt sted på et face.
syntes altid man bliver nød til at cutte eller andre mærkelige ting og så for man flere end bare ET punkt som man skal sætte rigtigt.
Eller også har jeg bare aldrig sat mig ordentligt ind i moddelering :)
Håber du forstod lidt af det :), ellers skal jeg gerne prøve at uddybe nærmere...
Avatar billede zerohero Nybegynder
25. januar 2002 - 00:42 #5
mikkeljans>> Jeg vil se efter Mirai (glæder mig som et lille barn)...

geek>> Jeg har faktisk allerede tænkt lidt på det samme... Det nærmeste jeg er kommet frem til er at SubDivide Polygons ligesom i SoftImage... Hvor man i stedet for at cutte opdeler polygoner med et enkelt klik... Men det vil være ret fedt, som du foreslår, at man også kunne få muligheden for at tilføje en ny vertex der automatisk "linker" sig ind i sit mesh - hvor efter man kan hive og trække lige så tosset man vil... Tak for tippet :-))

Er der andre foreslag så kom endelig frem fra busken...

ZeroHero
Avatar billede mikkeljans Nybegynder
25. januar 2002 - 11:46 #6
Hvis du skal lave en Cut funktion som det hedder i Max så lad vær med at lave den ligesom Maxes.. Lav den ligesom Mayas Split Edge.
Den skal automatisk snappe til den edge som du trykker i nærheden af og hvis man holder knappen nede skal man kune kører punktet rund på edgen.

Edge Loop Split er et must at have til et modellings program.
Når du trykker på en edge tager den og splitter alle edges over og under den. Svært at forklare. Hvis du kan lave edge loop funktion hvor man bagefter kan ændre på sin edge loop ville det være perfect.

En anden funktion der også kunne være guld er hvis du kunne lave noget der automatisk fik en gruppe vertexes til at forme sig så godt de kan til en cirkel.
Avatar billede mikkeljans Nybegynder
25. januar 2002 - 11:50 #7
Og en anden god funktion kunne også være en pil der automatisk snappede til vertexs når den kom tæt på.. Og en måde at nemt kunne ændre weight på andre vertexs i nærheden. evt. med Hotkeys.

Men kan ikke se hvordan du kan programere det.. Man skal da være rimelig syg for at programere et 3d program.
Kunne jeg sammensætte mit eget 3d program med modellings værktøjer ville jeg være rig. Der findes ikke så mange program som er perfect til det hele. Så jeg regner også med at det er noget der stort set er umuligt at programere.
Avatar billede zerohero Nybegynder
25. januar 2002 - 13:02 #8
mikkeljans>> Det er bestemt ikke umuligt... tro mig! (og jeg er altså ikke syg *G*) Lige så snart jeg får et fornuftig beta klar kunne du måske tænke dig et eksenmplar? - tak for dine gode ideér... håber du har flere af samme skuffe :-))

ZeroHero
Avatar billede mikkeljans Nybegynder
25. januar 2002 - 15:16 #9
Tro mig jeg har masser af idér. Jeg har meget erfaring med modelling og modellings værktøjer.. Kunne jeg selv sammensætte mit eget modellings program kunne jeg sikkert gøre på højde med Mirai. Men Mirai har arbejdet med Poly modelling i 20 år. Jeg tror ikke lige pludselig du kan lave et modelling program i nærheden af det.
Avatar billede zerohero Nybegynder
25. januar 2002 - 15:48 #10
Sådan skal du jo ikke tænke hvis du vil have success! Men jeg har nu heller ikke tænkt mig at revolutionere hele 3D branchen med mit software - men bare tage et skridt af gangen så skal det nok gå... Måske vi kunne sammenarbejde et fedt modellerings program som, vi i det mindtse, synes er OK!
Avatar billede elv Nybegynder
28. januar 2002 - 19:31 #11
Et lidt anderledes spørgsmål: Hvilket programmeringssprog skriver du i? Og bruger du opengl eller directx eller hvad?
Avatar billede zerohero Nybegynder
28. januar 2002 - 22:23 #12
elv>> Jeg bruger OpenGL og selvfølig Delphi *S*!!!

ZeroHero
Avatar billede elv Nybegynder
28. januar 2002 - 22:45 #13
Cool, hvis du mangler en makker på projektet så bare skriv! elv@mail.dk. Jeg er selv ved at lave et projekt i delphi med opengl, dog mere spilbaseret, men jeg synes projektet lyder totalt fedt.
Avatar billede zerohero Nybegynder
29. januar 2002 - 09:22 #14
elv>> OK - det lyder lækkert, vi kunne udvikle den sammen!!!... Jeg sender lige et eksemplar til dig når jeg har en beta klar ;-)... Kender du noget til rendering (ray-tracing) i OpenGL? min addresse er info@opengl-delphi.dk Hvor lang tid har programmeret i Delphi og hvor lang tid har du anvendt OpenGL?

ZeroHero
Avatar billede elv Nybegynder
29. januar 2002 - 09:32 #15
Jeg mailer dig lige!
Avatar billede zerohero Nybegynder
22. februar 2002 - 17:17 #16
...
Avatar billede mikkeljans Nybegynder
22. november 2002 - 14:09 #17
Zerohero arbejder du stadig på det modellings program?
Kunne godt tænke mig at høre hvordan man bygger et 3D program?
Kunne nemlig godt tænke mig prøve at lave mit eget modellings program.

Hvad er din E-maiL?