Avatar billede planetprygler Nybegynder
23. januar 2002 - 01:09 Der er 4 kommentarer

Et spørgsmål om rendering

Hej
Jeg var ved at sætte lys i denne scene, og lige pludsselig begyndte der at ske mærkelige ting i billedet når jeg testrenderede. Det kan ses her:

http://johannessebastianjoergenerikmoegelvang.dk/ost/SuperT.jpg

Problemet er at der dukker "sorte huller" op rundt omkring. Det kan ses på det der sider rundt om halsen der skulle være en rød kappe, men her er det blevet til noget sort med en tyrkis outline.
Det er også kommet på næbet og føderne, men ikke i lige så slem grad.
Det der er mærkeligt er at problemet opstod imens jeg tweakede lyset, da det her dukkede op var det meget langt tid siden jeg havde pillet i materialerne.
Af information om scenen kan jeg sige at det er NURBS-geometri hvor de kritiske overflader er henholdsvis en rød lambert til kappen, og en gul blinn til føder og næb. Jeg bruger primært arealigths en enkelt spot, og jeg raytracer af helvede til (det betyder meget reytracing).
Jeg håber at der er nogen der kan hjælpe mig med at opklare mysteriet om de "sorte huller", for jeg kan ikke selv finde nogen løsning.

-Palle Planetprygler
Avatar billede mismis Nybegynder
23. januar 2002 - 10:29 #1
jeg kan se på din site at du har billedet renderet rigtig med de rigtige tørklæde og det hele så det må måske være et spørgsmål om at du henter den gamle scene.

men ja det ser mig lige mystisk ud det der sker.
jeg kan se du også ar et problem på fødderne og på næbet
mysti fysti må jeg sige men umiddelbart ingen løsning

har du en texture med alpha map på tørklædet ?

eller eventuel en texture som er i CMYK format ?

Mvh

MIS
Avatar billede planetprygler Nybegynder
23. januar 2002 - 15:10 #2
Det billede med det rigtige tørklæde er nyere. Jeg har løst problemet ved at lave nye shadere til de problematisk overflader. Der er hverken alpha eller txtur på nogle af dem, det er bare ensfarvede shadere, og derfor burde der ikke være nogle problemer.

Men jeg har stadig ikke fundet ud af hvorfor det var der, og det er det der iretere mig.

-Palle Planetprygler
Avatar billede 3dmaxer.dk Nybegynder
25. januar 2002 - 12:48 #3
Hvilket 3d-program bruger du?
Benytter du standard renderen eller et andet rendersystem?
Avatar billede planetprygler Nybegynder
26. januar 2002 - 14:59 #4
Jeg bruger Maya4's egen render