Avatar billede klasker Nybegynder
10. januar 2002 - 20:09 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Textures i 3D Studio MAX R3

Hvordan putter jeg textures på min model i 3D Studio MAX?
Svar venligst IKKE:\"Kig i hjælpe-filerne der følger med programmet...\", den har jeg fået mange og mine hjælpe filer virker ikke.
Avatar billede innovator-maniac Nybegynder
11. januar 2002 - 11:14 #1
Nu ved jeg ikke hvor textur-problemet ligger, så vi ta\'r den fra bunden. Du skal åbne material editor, texturen indsætter du under diffuse. Derefter er der et par måder og sætte tekstur på modellen. Du kan enten bruge \"træk-og-slip\" metoden, hive materialet over på din model fra material-editoren, denne metode er dog besværlig, da man ikke kan være sikker på at ramme den rigtige model, hvis der er flere i din scene.
Jeg plejer og bruge den knap, der hedder noget i retning af: \"Apply material to selection\". Du skal bare vælge din model, vælge dit materiale, og derefter trykke på knappen. Den er placeret i material editoren.

MVH
Maniac
Avatar billede zerohero Nybegynder
11. januar 2002 - 13:05 #2
Husk at hvis det er et mesh (altså ikke et primitivt objekt som Box, Cube, Sphere, Cylinder osv.) bliver du nødt til at tilføje et UW Map.

Under Modify Panel er der en knap der hedder UW Map tryk på den, og du har tilføjet mappen på dit valgte mesh. Under UW Map\'s egenskaber (parameter) kan du vælge forskellige primitve former så som Box, Sphere, Cylinder, Plane osv. Vælg en passende der kan anvendes til dit mesh.

Nu skal du tilføje dit texture fra Material Editor som Maniac så flot har beskrevet :)...

Hvis du vil have flere forskellige texture på samme mesh, så vælg Multi/Sub (tror jeg nok det hedder) i material editoren i stedet for Standard.

Under de forskellige \"Under\"/Sub Texture kan du definere forskellige ID\'s og hvilken UW Map du vil anvende (til det skal du jo selvfølig have tilføjet flere UW Maps til dit mesh for at kunne se nogen resultater!)... På din mesh kan du vælge forskellige Polygoner og give dem de samme ID\'s (Det gør du aller nederst) som du havde definerede i Material Editoren...

Det mest vigtige er at lege med det og have tålmodighed... og du vil se mirakler :)

ZeroHero
Avatar billede klasker Nybegynder
11. januar 2002 - 13:08 #3
Mange tak, for hjælpen men jeg har et lille problem med texturen.

Min figur bliver helt hvid når texturen er sat på den og jeg har checket feltet \"Show map in viewport\" selvom jeg har valgt en texture der slet ikke er hvid på.
Jeg har prøvet med .JPG og .BMP formater og begge to bliver hvide.
Når jeg vælger \"Quick Render\" bliver figuren Sort!?!

Nogen der kan hjælpe?
Avatar billede klasker Nybegynder
11. januar 2002 - 13:14 #4
Tak for hjælpen Zerohero! Dit svar var ikke kommet da jeg skrev kommentaren oven over! Men nu er det problem løst! :-).
Avatar billede innovator-maniac Nybegynder
11. januar 2002 - 14:09 #5
Ups, havde glemt uvw mapping i farten.