Avatar billede virus Nybegynder
02. januar 2002 - 12:05 Der er 57 kommentarer og
1 løsning

Det er da utroligt

ADMIN hvad sker der med den ny udnævnte coadmin høre vi fra ham ever?

http://www.eksperten.dk/spm/153125
Avatar billede tommyf Nybegynder
02. januar 2002 - 12:15 #1
Peternr havde ikke rigtig erfaring i hvordan Eksperten fungerer, så en overgang slettede han brugere for småting - så blev der oprettet et klage spørgsmål om ham, og nu tror jeg han er helt stoppet.
Avatar billede virus Nybegynder
02. januar 2002 - 12:18 #2
Hmm der må da være en eller anden som varetager brugernes interesser på eksperten?
Avatar billede tommyf Nybegynder
02. januar 2002 - 12:30 #3
Admin skulle have flere muligheder. Hvis jeg var Admin, synes jeg ikke at det var sletningsgrundlag, men man har jo ikke andre valg.

#1 Admin skull kunne fjerne alle svarerens point, så i et grisk forsøg på at score point udleveres der links til diverse seriienummre - men i stedet slettes spørgsmålet og svareren mister sine point - eller 1500.

#2 Banne en IP. Et hurtigt opslag på nettet kan afslører om det er en fast IP/ADSL, hvis det er det og det er en bruger der flere gang overtræder reglerne kan ip\'en bannes (indrømmet: de vil kunne benytte andre computere, men det burde sætte en stopper for det i længden).
Avatar billede tommyf Nybegynder
02. januar 2002 - 12:32 #4
Glemte at besvare dit spørgsmål: Nej, ingen til at passe på E.

De 2 admins har travlt med den nye Eksperten, og Peternr er ikke set siden den 19/12 2001.
Avatar billede virus Nybegynder
02. januar 2002 - 12:33 #5
hmmm hvor ærgerligt :(
Avatar billede morpheus Nybegynder
02. januar 2002 - 15:01 #6
Spørgsmålet er vist blevet fjernet...
Avatar billede jakoba Nybegynder
03. januar 2002 - 05:04 #7
Et problem vi har, og måske burde overveje løsninger på, er hvordan vi kan lave en form for \'lighed for loven\' her på eksperten.dk.

Som Admin-Ideen er der tale om enkeltpersoner der enerådigt bestemmer hvad der skal gøres med denne eller hin bruger. Det virker fint i en lille gruppe hvor alle kender hinanden, men så stor som E efterhånden er blevet må vi nok se i øjenene at det dutter ikke i længden. Som enkeltpersoner vil den slags admin ikke kunne undgå at forskelsbehandle og/eller overreagere her og der og det er grumme vigtigt at undgå.

Men hvad kan vi sætte istedet der er bedre?

Når vi \'eksperter\' optræder i flok, kan vi ofte minde uhyggeligt meget om en heksejagt med fastlåste fundamentalistiske fordomme.

nogen ideer?

mvh JakobA
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
03. januar 2002 - 05:13 #8
Jeg havde tidligere foreslået at der via en eller anden form for valg, valgtes 2 frivillige co-admin´s i hver kategori (Nogle må så slås sammen) til at holde styr på, disable brugere/spørgsmål (ikke slette) og sørge for at spørgsmål blive lukket.

En hurtig indsats fra en co-admin vil formodentligt kunne fjerne unødvendig støj og lukke tåbelige diskussioner. Problemet med forskelsbehandling vil altid findes, men kan minimeres ved f.eks at udvikle et regelsæt for hvor, hvornår og hvorfor co-admin må/skal optræde.

/Nikolaj
Avatar billede tommyf Nybegynder
03. januar 2002 - 07:19 #9
Der var en der foreslog at når en bruger var anmeldt skulle 3 ud af 5 admins stemme for at han skulle slettes, så det ikke var en person alene.
Avatar billede virus Nybegynder
03. januar 2002 - 08:03 #10
tommyf >>
Se det er jo faktisk en ude mærket ide, problemet finder vi jo så når ekspertens admins er så langsomme for tiden dette ville gøre processen utrolig langsom....desværre

jacoba >>
Ja du har faktisk fat i det minder om heksejagt, og jeg ville da nødigt selv stå i en situation hvor jeg evt. kom til at stå anklaget på falsk baggrund, men igen kan det måske også bevirke at vi på en eller anden måde stamper nok på vedkommende til at de ikke kunne finde på at gøre det igen

nikolajdu >>
det med co-admins er jo nok uden tvivl det bedste som kan ske, men det har været nævnt så mange gange, men er det sket endnu...nej...kommer det til at ske med e3 sikkert heller ikke....
det er ærgerligt for som jeg ved og som i ved så er det meget få superbrugere som bliver på eksperten, det er jo faktisk ærgerligt for så kommer danmarks samlede mængde lamere (undskyld sproget) og forpludre dette ultimative mødested for folk som jer selv...og forhåbentligt mig også

skal jeg nu komme med et kreativt forslag til admin så ville det lyde sådan her.
fjern den automatiske login, når en bruger lukker sin browser køres der en onunload med et lille window.open som så abander den browsers session(\"login\")
HVIS der så er på samme computer en anden browser hvor der er to sessions på samme tid med forskellige usernames....så kunne hammeren falde pr automatik...men det ville give os andre en hage ved at vi skulle logge ind konstant...men det må man vel leve med....

mht warez osv...der er det nok admin/co-admin som skal tage sig af det....man kan jo ikke banne ordene og skrive fisk istedet, for det ville folk hurtigt finde ud af....sååå
det er jo faktisk en lille håbløs diskution vi har gang i, for vi kan aldrig blive 100% sikre på det ik sker...

/virus
Avatar billede james_t_dk Juniormester
03. januar 2002 - 09:02 #11
Der er flere steder man kan anmelde brugere der opfordre til ulovligheder!

http://www.antipirat.dk
Avatar billede james_t_dk Juniormester
03. januar 2002 - 09:04 #12
Skulle man være træt af at kikke på deres side kan jeg oplyse:

Såfremt De mener at være i besiddelse af oplysninger, der kan være Antipiratgruppen til hjælp, skal De
være meget velkommen til at kontakte os på nedenstående telefon eller emailadresse:

Tlf.: 33 36 59 87

anmeld@antipiratgruppen.dk

Det foretrækkes, at De opgiver navn, adresse og eventuelt telefonnummer ved anmeldelser, så det i
forbindelse med den efterfølgende undersøgelse af sagen er muligt at kontakte Dem med henblik
på yderligere information.

Ønsker De at være anonym, indestår AntiPiratGruppen for, at Deres personlige oplysninger ikke videregives
Avatar billede james_t_dk Juniormester
03. januar 2002 - 09:05 #13
Desuden må vi alle gerne benytte dette link:
http://www.rush.dk/ingen_warez.php
Avatar billede virus Nybegynder
03. januar 2002 - 09:06 #14
james_t_dk
hva ehhm....er deren antiapamgruppen.dk...?

ej just messin\' wit\' ya\'
Avatar billede cdc Novice
03. januar 2002 - 09:17 #15
Da det næsten er umuligt at slette folk fra eksperten, uden at de kan lave en ny profil, er denne diskution næsten umulig.

Mit forslag er at admin, sletter et håbløst spørgsmål der er løbet fuldstændig af sporet, inden det kommer for langt. På den måde kommer folk til at fadte sig mere i korthed, og måske klade være med at tale om noget helt andet, en det spørgsmålet går ud på.

Problemet her er også at der er mange der sidder på skolen og arbejder, og skal man så lukke ned for en hel maskine, som har flere brugere ?

Har ikke været længe her inde på eksperten, men nok til at, når man stiller et spørgsmål, er det ofte at snakke kommer til at handle om noget helt 3 i stedet for det jeg spurgte om, da det er en eller anden idiot der plutselig blander sig, med noget helt andet.

Har her inde talt med flere der siger at efter at builder forsvandt fra nettet, kom alle de håbløse her ind, det kan jeg ikke svare på, men jeg kom selv der inde fra, og der var det håbløst en gang i mellem, da folk brugte den som en chat i stedet for hvad det nu var.

/cdc
Avatar billede isl19960 Nybegynder
03. januar 2002 - 09:19 #16
james t dk -> hvis man skal melde dem til antipiratgruppen.dk, så skal man også være ret sikker på deres identitet - det bliver nok ret svært i forbindelse med eksperten.dk :)
... ellers er jeg fuldstændig enig.

Jeg er også ret sikker på at Co-admin\'s ville løse en masse af de problemer der findes her...
Vigtigst af alt mener jeg at de skulle gå efter at få lukket spørgsmål der er besvaret, eller som ikke rykker sig ud af flækken.
Jeg tror vi alle gentagne gange har forsøgt at hjælpe med et spørgsmål der aldrig bliver besvaret endsige vendt tilbage til fra spørgerens side... det er en ting er irriterer mig meget - det er jo trods alt gratis hjælp vi yder... !!!

At en Co-admin ville/skulle gribe hurtigt ind ved en ameldelse om misbrug ville også være en dejlig ting :)
Avatar billede tommyf Nybegynder
03. januar 2002 - 09:24 #17
Co-admins skulle have flere muligheder.

Mulige ideer til sanktioner:
* Udelukke en bruger fra et bestemt spørgsmål (hvis kan konstant flamer spørgeren)
* Banne en IP hvis han kan se at det er en fast privat ADSL-forbindelse
* Fratrække XXXX point fra en bruger (f.eks hvis man svarede på warez-spørgsmål i håb om at score nogle lette point - og derefter skulle admin lukke spørgsmålet)
* Afslutte spørgsmål ved at acceptere svar? Det er ikke altid at admin kan se at spørgsmålene er korrekt besvaret, men hvis det er +8 måneder gammelt og folk er begyndt at råbe \"hallo\" kan det godt være at man kan tillade sig det.
Avatar billede virus Nybegynder
03. januar 2002 - 09:27 #18
tommyf >>
igen har du ret, men det er som om at admin kun er intresseret i vores ideer mht. udvidelser af eksperten klient side, ikke backend altså mht. coadmins muligheder osv....
hvordan kan vi trænge igennem til dem?
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
03. januar 2002 - 09:27 #19
Grunden til at jeg foreslog 2 co-admins i hver kategori var netop at der skulle vælges 2 med kompetencer. Altså 2 der er i stand til at se om et svar er korrekt og derefter uddele point / lukke spørgsmål.
Avatar billede cdc Novice
03. januar 2002 - 09:31 #20
nokolajdu-> hvis man som admin skulle uddele points og lukke spørgsmålet, vill det få meget travelt, og der skulle så være en 4-6 admins pr. gruppe, der skulle sidde i døgndrift/skiftehold.

vedr. at tage points fra folk der gør noget i mod reglerne ville være en god idé. man kunne lave dem i %.
1 gang: 10% fratræk
2 gang: 25%  \"
3 gang: 50%  \"
4 gang: 100%  \"

Så har man muligheden til at ændre atitude, og hammeren skal falde med det samme.....

/cdc

Avatar billede virus Nybegynder
03. januar 2002 - 09:34 #21
man kunne os bare vælge at banne brugernavnet i en uge eller lign
Avatar billede virus Nybegynder
03. januar 2002 - 09:35 #22
men en smart ting de skulle overveje er at
helt slutte point inflationen, og slette SAMTLIGE point så vi endnu engang kan starte igen
slf. er det ikke fedt for folk på top10 osv men kig på makse han ligger nr1 men er her ikke....
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
03. januar 2002 - 09:36 #23
/cdc - Jeg tror for mange kokke ikke duer her. Jeg siger ikke at de allerede 22000 åbne spørgsmål skal lukkes. Et eller andet sted er man nødt til at starte forfra - Ikke forstået sådan at man nulstiller hele pointsystemet (Selvom det nok ville give det rigtige indtryk, når nu der skal nye boller på suppen) - Mere for fremtidige åbne spørgsmål.
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
03. januar 2002 - 09:36 #24
Virus  - To sjæle :))
Avatar billede virus Nybegynder
03. januar 2002 - 09:37 #25
nikolajdu, ved ik med dig men jeg har hørt at stoffer er ulovlige i dk....
hehe hvad mener du?
Avatar billede tommyf Nybegynder
03. januar 2002 - 09:38 #26
Makse har ikke fået 1. pladsen foræret, den har han kæmpet sig til. Jeg tror stadig at han er en af de dygtigste herinde. Og se Jakoba, nu har han indhentet Erikjacobsen - det er stadig mulig at komme på top10 bare man er dygtig og har tid til det ;o)

Hvis Makse stadig ligger nummer 1. selvom han ikke er her, er det jo ikke hans skyld - det er os der er for dumme ;o)
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
03. januar 2002 - 09:38 #27
Eheh stoffer??
Avatar billede virus Nybegynder
03. januar 2002 - 09:40 #28
nikolajdu du ve.....hash...kiks osv :)
ej seriøst hvad mener du?

tommyf, men indrøm at det er en perfekt måde at fjerne pointinflationen....
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
03. januar 2002 - 09:43 #29
Virus - jeg mener: \"nulstiller hele pointsystemet (Selvom det nok ville give det rigtige indtryk, når nu der skal nye boller på suppen)\"

Vi er stort set enige her. Start forfra og sæt begrænsninger på fra starten. Dog vil der formodentligt lyde et ramaskrig rundt omkring for alle de seriøse, der har kæmpet sig til point. Personligt betyder mine 55000 point intet lige nu - Det var der en gang de gjorde :))

/Nikolaj
Avatar billede virus Nybegynder
03. januar 2002 - 09:44 #30
Synes heller ik mine 1k point har den store interesse synes bare det er fedt at få et \"tak for hjælpen det hjalp\"
og så lære noget ved siden af...se det er lækkert
Avatar billede virus Nybegynder
03. januar 2002 - 09:44 #31
hehe 1000 point..hmmm
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
03. januar 2002 - 09:46 #32
Jeg bliver mobset hvis folk afviser et korrekt svar, men som du selv siger så er det ikke for pointenes skyld, men fordi jeg gerne vil have anerkendelsen af at have hjulpet nogen :))
Avatar billede cdc Novice
03. januar 2002 - 09:50 #33
HVis man skulle gå over til 1 point systemet uden at slette alle, så kunne man bare lave det sådan at man tager f.eks. makses points 125260 og dividerer på 100 og får 1253 points ( hvis man runder op/ned ), så vil en der har 100 points få 1, en der har 1000 få 10 osv, så beholder man sin placering, man får reduceret sine points til den nye skala, og alle er glade

/cdc
Avatar billede virus Nybegynder
03. januar 2002 - 09:52 #34
true se det er faktisk en meget genial ide
Avatar billede virus Nybegynder
03. januar 2002 - 09:52 #35
skal vi lige tage og maile admin for at gøre ham opmærksom på dette spm. da jeg tror det har stor interesse for dem?
Avatar billede NanoQ Nybegynder
03. januar 2002 - 09:54 #36
Alternativt kunne man jo bare 0-stille alt, og tildele 1 point pr. accepteret svar med tilbagevirkende kraft :)
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
03. januar 2002 - 09:55 #37
Nanoq - Det var måske en nemmere idé :))
Avatar billede virus Nybegynder
03. januar 2002 - 09:56 #38
Ja eller bare nulstillede helt og så fik 5 point pr dage man havde været her....
men jeg holder til at cdc\'s er det smarteste
Avatar billede virus Nybegynder
03. januar 2002 - 09:56 #39
btw nogen som har set noget af e3 endnu?
Avatar billede cdc Novice
03. januar 2002 - 10:01 #40
ved at for fordele points pr. dag man har været her, vil de der har været her i kort tid, og har tjent en masse points på at hjælpe grundet at de har brugt meget tid her inde tabe for meget, og de der blot er her uden at hjælpe får points for at være inaktive, det er ikke fair

/cdc
Avatar billede james_t_dk Juniormester
03. januar 2002 - 10:16 #41
isl19***>> Antipiratgruppen kunne måske være interesseret i selv at lave noget af ben arbejdet for at afsløre nogen. De har jo bruger navnet, ud fra det må eksperten kunne oplys brugerens IP på det pågældende tidspunkt, denne kan så spores via udbyderen tilbage til den enkelte bruger der så efterfølgende kan straffes.
Avatar billede jakoba Nybegynder
03. januar 2002 - 10:34 #42
james_t >> i teorien ja. men i praksis er der så mange problemer med fx at skaffe en dommerkendelse at det ikke er umagen værd for de \'små fisk\' vi møder. I enkelte tilfælde kan det dog være sådan en sag vil blive fulgt op.
Avatar billede isl19960 Nybegynder
03. januar 2002 - 10:35 #43
james t dk -> du har da ret - men det bliver uendelig svært - selv for dem... :)
Avatar billede james_t_dk Juniormester
03. januar 2002 - 10:49 #44
isl & jakoba>> Det skal jo ikke stoppe os i at rydde op på eksperten, jeg mener at det er det værd, jeg ved godt at det er svært, men hvis man kan samle sager nok kunne det jo være at deres interesse blev vagt. Jeg sidder ikke på mit arbejde og skriver software for at en eller anden idiot skal bruge det uden jeg får min løn!!!
Avatar billede isl19960 Nybegynder
03. januar 2002 - 10:55 #45
james t dk -> Det var bestemt ikke fordi jeg ikke var 100% enig med dig... man skal bare også se realistisk på det...
... jeg kæmper selv en kamp for at stoppe det her på eksperten.dk... :) som du nok har set i http://www.eksperten.dk/spm/153125
Avatar billede james_t_dk Juniormester
03. januar 2002 - 11:42 #46
ja desværre tjener det vist ikke noget formål at anmelde brugere til eksperten!

http://www.rush.dk/ingen_warez.php
Avatar billede isl19960 Nybegynder
03. januar 2002 - 12:43 #47
james t dk -> Det har du ret i...

Jeg har for første gang anmeldt een - det var d. 28. december...
Er der nogen der har erfaring med hvor lang tid der kan gå ? (det er seføli svært at svare på i disse E3 tider)
Avatar billede nordicwolf Nybegynder
03. januar 2002 - 13:01 #48
Får vi svar på en anmeldelse, det vil jeg også vente på at se?
Avatar billede NanoQ Nybegynder
03. januar 2002 - 13:04 #49
peternr er lige kommet tilbage fra ferie... så mon ikke der sker lidt igen... ;)
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
03. januar 2002 - 13:06 #50
Avatar billede isl19960 Nybegynder
03. januar 2002 - 13:11 #51
Super - så sker der nok noget snart... :)
Avatar billede nordicwolf Nybegynder
03. januar 2002 - 13:13 #52
Gracias, Senor
Avatar billede james_t_dk Juniormester
04. januar 2002 - 08:39 #53
Jeg har aldrig fået svar på en anmeldelse!

Måske man som skræmme kampagne skulle have en liste ala de senest besvarede spørgsmål (venstre side af skærmen) med de senest slettede brugere og spørgsmålet der fællede dem.....

Avatar billede virus Nybegynder
04. januar 2002 - 08:40 #54
hehe
Avatar billede jakoba Nybegynder
04. januar 2002 - 11:05 #55
En Gabestok?  Nej Tak.
Avatar billede virus Nybegynder
04. januar 2002 - 11:06 #56
Nåå men skal vi ikke lukke den her tråd?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
04. januar 2002 - 11:07 #57
Så er den gal igen: http://www.eksperten.dk/spm/153935
Avatar billede wwc Nybegynder
07. januar 2002 - 13:18 #58
Det med at få 1 point for hvert besvaret spørgsmål er en - efter min mening - dårlig ide. Der er jo stor forskel på sværhedsgraden af spørgsmålene.
James >> Din ide er sq ikke det fedeste.