Avatar billede Slettet bruger
30. december 2001 - 18:38 Der er 11 kommentarer og
3 løsninger

Afinstallation ad programmer???

Hej

Kan nogen svare mig på hvordan i h*lvede jeg afinstallerer programmer på en mac????
Avatar billede prodic Mester
30. december 2001 - 18:40 #1
Smider program-mappen i skraldespanden ? :-)
Avatar billede Slettet bruger
30. december 2001 - 18:41 #2
er der slet ingen reg-database eller andet hvor programmet kan have haft ændret noget??
Avatar billede mh28 Nybegynder
30. december 2001 - 18:42 #3
Nej, ikke på en mac
Avatar billede straszek Praktikant
30. december 2001 - 18:44 #4
der kan være en del instillinger og udvidelser der ikke bliver fjernet ved at smide programmappen ud. De kan fjeres med shareware programmet filebuddy.

Avatar billede egonspock Seniormester
30. december 2001 - 19:09 #5
Der er kun indstillinger, udvidelser og evt. kontrolpaneler, der ikke ligger i samme folder som programmet (hvis du da ikke har flyttet rundt på en hel masse).  Nu spørger du sådan helt generelt, og generelt set er prodic\'s svar tilstrækkeligt, for hvem bekymrer sig om der ligger en 12 kb stor fil i instillingsmappen. Den kan File Buddy for så vidt heller ikke finde ud af ;-) (ellers et gement godt program, som kan bruges til alt muligt andet, og kommer som uindskrænket shareware, hvis du skulle få lyst.
Det værste der kan ske, er at programmets installationsprogram har installeret udvidelser eller kontrolpaneler, der kan give problemer. I det tilfælde er det nemmest at bruge udvidelseskontrolpanelet og se hvad der senest  er blevet installeret, eller gå direkte i mapperne og se om der er noget af nyere dato.
Spørger du om noget bestemt, siden du spørger? Jeg mener at have installeret og \"afinstalleret\" flere tusinde programmer på prodic\'s måde uden problemer på diverse Applemaskiner. Det er noget af det der gør den daglige brug lidt mere overkommelig, i øvrigt :-)
Avatar billede prodic Mester
30. december 2001 - 19:13 #6
Mente nok, at det foregik sådan - men min erfaring med Mac begrænser sig til få måneder, derfor kun kommentaren.

I deler bare pointene...
Avatar billede prodic Mester
30. december 2001 - 19:14 #7
Ovenstående lyder da underligt - det skal forståes sådan at jeg ikke har intentioner om at svare set i lyset af jeres gode lange svar...
Avatar billede Slettet bruger
30. december 2001 - 22:17 #8
jaeh, de er faktisk noget helt konkret jeg spørger om. Jeg har et meget underligt og meget irriterende problem. Jeg installerede for et par dage siden msn messenger 2.0. Det virkede fint, loggede ind fint og det hele. Nå da jeg startede computeren her imorges kunne jeg slet ikke komme på nettet. Da jeg så tændte den iaftes for at prøve at kigge på det funkede det fint. Det gjorde messenger bare ikke. For det første skulle jeg registrere mig selv helt forfra, og for da det andet, da jeg havde gjort det, kunne jeg slet ikke logge ind. Den sagde ikke at serveren var nede etc (som den plejer på en windows maskine), der skete simpelthen ingenting da jeg trykkede på sign in.

Det håbede jeg så at jeg kunne fixe ved at afintallere det og installere det igen, men nej!

PS. Smider lige 30 point i til, til dette spm.
Avatar billede egonspock Seniormester
30. december 2001 - 22:48 #9
hehe, det er jo et micro$oft program! Så ved du at du får problemer!  Men hvis jeg kender dem ret, så download den nyeste MS internet explorer fra http://www.versiontracker.com (tryk på filstørrelsen, det er det direkte link) og installer den. Sø skulle det ikke undre mig om det hele virker igen, da de har lært at geninstallere manglende eller forkerte filer. Hvis det ikke hjælper, sig til igen!
Avatar billede egonspock Seniormester
30. december 2001 - 23:00 #10
http://www.macfixit.com kan man finde en melding om at der sker noget skidt med præferencefilen ved nogle brugere, og at deres omgåelse er at slette filen, som jeg ikke ved hvad hedder, men mon ikke den hedder noget med MSN eller Messenger og findes i indstillingsmappen?
Surt show, hvis den skal genetableres hele tiden. Du kan evt. lave en kopi af den der virker, og så kopiere den over når det er nødvendigt?
Avatar billede Slettet bruger
31. december 2001 - 01:15 #11
hmm den fil kan jeg ikke finde. Alternativet er så icq, men det efter hvad jeg kan se finde spit mode ikke i mac versionen, hvilket gør programmet FULDSTÆNDIG ubrugeligt
Avatar billede Slettet bruger
31. december 2001 - 01:16 #12
er der nogen der ved om jeg kan og hvis ja, hvordan jeg kan sætte icq til split mode?
Avatar billede Slettet bruger
31. december 2001 - 01:51 #13
nå nu fandt jeg filen og det virkede sørme, den signer også ind automatisk så det hele er jo perfekt :D

så 30 + 10 til dig egonspock

10 til i 2 andre
Avatar billede aeblenet Nybegynder
31. december 2001 - 02:25 #14
hej lecter.

Her er det rigtige program til afinstallering af programmer på Mac´s.

Aladdins: Spring Cleaning, kan desuden fjerne indstillingerne m.m. Den finder du her:

http://www.aladdinsys.com/springcleaning/index.html

-den er desværre ikke gratis, men til gengæld er den dælme go ! ! !

(du havde lidt tilgode fra tidligere spm)