Avatar billede alsbirk Nybegynder
03. december 2001 - 11:03 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Ny bios

Min Pc gik i staa midt i braendingen af min bios (Award flash), min computer kan derfor slet ikke starte op. Findes der en billigere loesning end et nyt bundkort???
Avatar billede francke Nybegynder
03. december 2001 - 11:06 #1
Tog du ikke en kopi af den gamle?
Avatar billede francke Nybegynder
03. december 2001 - 11:06 #2
Kan du slet ikke komme i bios?
Avatar billede francke Nybegynder
03. december 2001 - 11:09 #3
Prøv at resette bios på lodningerne eller pinde på CLRTC ved batteriet! Altså kortslutte!
Avatar billede guiron Nybegynder
03. december 2001 - 12:26 #4
Du kan prøve at kontakte forhandleren om det er muligt at erhverve sig en ny bios chip, men denne løsning er normalt ikke ret billig. Det plejer at være noget nær det samme som et bundkort. :(

Francke har ret. Prøv enten den med at tage batteriet ud, eller også den med at kortslutte ved at forbinde lederne ved CLRTC. - Det er vist det bedste man kan foretage sig i din situation.

/Guiron
Avatar billede intel4004 Novice
03. december 2001 - 18:03 #5
Hvad med Bootblock bios\'en, kan du ikke bare udnytte den??

Tag alt fra maskinen, harddiske grafikkort, undtagen diskdrev,tastatur og
smid et ISA VGA skærmkort i, og se om der sker noget nu...

Hvis der gør, kan du reboote med en bootdisk og reflashe bios\'en....

INTEL4004
Avatar billede agentoft Nybegynder
03. december 2001 - 21:30 #6
Det her er lidt farligt men ikke umuligt...
Du skal finde en med et identisk MB, og udføre en hotflash. Altså starte biosflashprogrammet på det andet mb, og så bytte bios-chippen ud når du er klar til at brænde og voila!
Du kan også være heldig at finde en pc-biks der kan brænde for dig.
Avatar billede intel4004 Novice
04. december 2001 - 13:05 #7
Det var nok en ide at forsøge med bootblock bios\'en
inden forsøg på hotswap...

Hvilket bundkort har du??

INTEL4004
Avatar billede alsbirk Nybegynder
04. december 2001 - 19:05 #8
Tak for svarene
Det er et lidt ældre \"Abit VA6\" bundkort, og nej det kan ikke boote overhovedet, desværre, og det hjælper ikke at slette cmos\'en og pille batteriet ud, det var det første jeg prøvede.....
en ny bios koster 299kr, så det overlever jeg nok men jeg vil da klart lige prøve at skaffe et isa-kort og forsøge det med bootblock-bios\'en - det lyder sjovt
Avatar billede intel4004 Novice
07. december 2001 - 13:47 #9
Nu siger du at en BIOS koster 299,-, men hvad får du så
for 299,-. Får du en ny BIOS chip?? Uflashet?? Eller får
du den flashet med det rigtige biosimage?? Du vil være
samme sted hvis du får en \"tom\" bioschip...

INTEL4004
Avatar billede alsbirk Nybegynder
07. december 2001 - 16:47 #10
det var en chip med den korrekte bios brændt på, så nu virker dyret igen, udover at den før kaldte min processor en P-III EB 850 og nu kalder den en celeron 850 (??) det fatter jeg ikke lige....men hastigheden er den samme...
tak for hjælåe, Intel4004 - jeg ville også have givet dig points, men fattede ikke lige hvordan det fungede...det er min jomfrutur på eksperten..