Avatar billede telep Nybegynder
26. november 2001 - 22:25 Der er 19 kommentarer og
4 løsninger

NTC til PAL

Hej,

Jeg søger oplysning om hvordan jeg skifter en video om der har været en tur i england og derfor er blevet sat til NTC signalet, nu vil jeg gerne bruge den herhjemme igen altså til PAL signalet. Nogen der har gode råd, eller kan henvise til noget godt på www\'en?

Hvis der sidder en eller anden haj derude så er videoen af mærket Philips og hedder noget i retningen af VR 151 Remote programmable VCR...

Thanks
Avatar billede arne_byste Nybegynder
26. november 2001 - 22:35 #1
Det hedder NTSC signal og jeg tror ikke umiddelbart du kan ændre det inde i videoen, har ikke så meget forstand på det, men du kan muligvis købe en gadget der laver signalet om efter det er kommet ud af videoen?
Avatar billede msmows Nybegynder
26. november 2001 - 22:46 #2
England bruger ikke ntsc, men en lidt anden PALstandard, lyden ligger lidt anderledes end den PALversion vi bruger her i landet.
Avatar billede telep Nybegynder
26. november 2001 - 22:50 #3
Nej jeg kan høre lyden men ikke se billedet som det er nu... Videoen har først været brugt i DK og dernæst i England... Hvis man kan skifte den ene vej så kan man vel for f..... også skifte den anden vej!

/telep
Avatar billede msmows Nybegynder
26. november 2001 - 22:52 #4
Ja, har du en manual?
Avatar billede telep Nybegynder
26. november 2001 - 22:56 #5
nej ingen manual !
Avatar billede rodfrugten Nybegynder
26. november 2001 - 23:20 #6
Prøv at tjekke om ikke der sidder en omskifter bag på maskinen.

- Rod
Avatar billede msmows Nybegynder
27. november 2001 - 10:43 #7
Der må være et serienummer bag på maskinen, kan vi få det???
Avatar billede cgleerup Nybegynder
27. november 2001 - 14:11 #8
Naturligvis kan det omskiftes, men det afhænger som du selv er inde på af din video.
Problemet ligger i frekvensen på vores strøm.
Og skulle derfor ikke være et problem hvis det er en engelsk. Er du sikker på det ikke er et kabel den er gal med?

Avatar billede msmows Nybegynder
27. november 2001 - 16:16 #9
>cgleerup - det er noget direkte vrøvl, det med frekvensen. England bruger 230volt 50Hz, ligesom i resten af Europa.
Avatar billede msmows Nybegynder
27. november 2001 - 16:17 #10
og så har det ikke en sk... prut med PAL-standarderne at gøre.
Avatar billede msmows Nybegynder
27. november 2001 - 16:18 #11
SORRY cglerup, was a bit harsh, Det har aldrig noget med forsyningsfrekvensen at gøre, det har med videostandarderne at gøre.
Avatar billede msmows Nybegynder
27. november 2001 - 16:25 #12
I Danmark VHF-PAL B  UHF-PAL G
I England PAL I
Avatar billede cgleerup Nybegynder
27. november 2001 - 16:32 #13
msmows - hvis du havde gidet læse hele teksten eller i så fald havde forstået teksten, så skrev jeg at det DERFOR IKKE skulle være et problem i england. Men ok, nogle personers temperament er bare lidt højt.

Det ligger sådan at man i pal systemet kører med 25 frames i sekundet hvor man i ntsc bruger 30. og DET skyldes frkvensen på vores strøm. Der afgives altså 50 impulser i sekundet og da der skiftes der \"field\" 2 gange i sekundet ender man således på 25 frames. For forståelsens skyld skal måske lige nævnes at én frame består af 2 fields. Det er derfor standdarden er sat til 25 for pal, altså i de lande der kører med 50Hz og 30 for NTSC, altså i de lande der kører med 60Hz.

Så korrekt det har noget med videostandarden at gøre, MEN da den er bestemt udfra strømkilden er det ukorrekt at jeg var fejl på den og at det, som du udtrykker det, aldrig har noget med frekvensen at gøre.

Men når vi så har styr på det, er det korrekt at mange videomaskiner kan afspille begge systemer - men det er jo en foholdsvis anden sag. Jeg forsøgte blot at forklare grunden til at man har de forskellige systemer og fremhæve det faktum at problemet ikke burde opstå imellem england og danmark!
Avatar billede cgleerup Nybegynder
27. november 2001 - 16:34 #14
Din pludseligt tilbagevendende saglighed har bragt dig tilbage på sporret - det du taler om er nemlig ikke ukorrekt, men jeg har dog stadig min tvivl om hvorvidt problemet ligger der!

:-)
Avatar billede telep Nybegynder
27. november 2001 - 16:35 #15
Jeg værdsætte meget det relativt store interesse for denne case, men jeg har ikke rigtig fået nogen løsningsforslag -  det kan selvfølgelig også bare være fodi at jeg ikke fatter en bjælde af videoteknik.

Der blev efterspurgt nogle serienumre... Bag på min video står følgende:
Philips 220-240 V - 50 Hz
Model no. VR 151/13
Prod No. WD 02 9523 100922

Håber det giver noget!
Avatar billede cgleerup Nybegynder
27. november 2001 - 16:38 #16
Jeg er mere interesseret i at finde ud hvorledes din skærm opfører sig under afspilning af denne video. Du siger at lyden er der, men mangler billedet eller er der flimmer, eller kommer billedet frem indimellem. Det ville være fint med en lille beskrivelse af billedet eller manglen på samme!
Avatar billede telep Nybegynder
27. november 2001 - 16:44 #17
Okay sagen er den at det ikke er min video men min kærestes - hun mener helt bestemt at hun har fået den til at afspille lyd men ikke ikke billede, det ved jeg nu ikke om man skal stole helt på, under alle omstændigheder så er der hverken billede eller lyd. Fuldstændig sort skærm og ikke et pip at høre... Jeg har prøvet at flå coveret af maskinen og se om der var noget at se... videoen kører (båndet ruller) når jeg beder den om det, men der sker ikke særlig meget på fjernsynet...
Avatar billede msmows Nybegynder
27. november 2001 - 17:30 #18
>cglerup - jeg mener bare vi taler om lyd/billed, derfor, og at jeg lige tændte højt var såmænd slet ikke til dig, vi havde lige en \"tekniker\" der ville bruge 25.000,-kr på en reparation der reelt kostede 4,-kr. Nåh men det andet cgleerup nævner, med kablet, det lyder interessant ikke mindst efter det sidste du skriver telep. Hvad bruger du scart eller antenne??
Avatar billede telep Nybegynder
27. november 2001 - 17:38 #19
Både scart og antenne!
Avatar billede msmows Nybegynder
27. november 2001 - 18:25 #20
Tja, så er det nok ikke kabelproblemer.
Avatar billede cgleerup Nybegynder
28. november 2001 - 08:58 #21
Det er nok overflødigt at spørge men har du forsøgt dig med at putte en anden film i afspilleren?
Avatar billede msmows Nybegynder
28. november 2001 - 22:13 #22
> cgleerup - ups ja, et godt spørgsmål.
Avatar billede telep Nybegynder
05. december 2001 - 18:32 #23
Jeg siger tak for hjælpen i denne case...

Ja jeg prøvede alle de ting i skrive, forskellige kabler og forskellige medier (film). Jeg af mine venner kom for at se på sagerne han fortalte mig at der er en lille dims der skal udskiftes i maskinen - hvilket jeg nu har sat en tvivlsom mandsperson til på Nørrebronx. så skulle den være i vinkel... lidt point til alle (Håber at alle er tilfredse med fordelingen !)