Avatar billede nu_igen Guru
Oprettet i går kl. 09:57 Der er 6 kommentarer

Imac skærm og ny bærbar ?

Min Imac fra 2010 synger måske på sidste vers. Jeg er dog ikke meget for at komme af med Retina skærmen. Vil jeg kunne bruge skærmen sammen med en ny bærbar? Kan jeg bruge skærmen sammen med f. Eks. En Lenovo bærbar ?
Når jeg spørger sådan er det fordi vi overvejer at flytte til mindre hus, hvor der måske ikke er plads til en NY stor Imac.
Nogle forslag?
I dag bruger jeg Imac til billeder, redigering, design af strik og interaktiv strikning med strikkemaskiner, hvor den store skærm er fin på grund af afstand til maskinerne. Til print, som jeg ikke kan fra mon Ipad. Download af billeder fra Icloud til redigering og print.
Med venlig hilsen - Ingeborg
Ps. IMac kører win via Bootcamp.
Avatar billede Richard Thune Forsker
Skrevet i går kl. 10:29 #1
Der er en masse betingelser og så bruger den stadig strøm som en computer.
Men det kan aldrig skade at prøve.

De nye iMacs er kun på 24" og meget powerfulde (og dyre).

Her er Apples side om emnet.
https://support.apple.com/da-dk/105126
Avatar billede INK Ekspert
Skrevet i går kl. 12:31 #2
Forstår du primært bruger Windows på din iMac.
Det er noget bøvl, at anvende den som løs skærm med en Windows PC. Kan måske ikke engang lade sig gøre?
Du kan købe en ny skærm med tilsvarende opløsning i 27 tommer eller bedre. Det er så vigtigt, at grafikkortet i en bærbar PC kan trække skærmen med den opløsning.
Din 27 tommer iMac har en skærm med opløsning 2560 x 1440. Du skal bede forretningen bekræfte, at tingene spiller sammen.
Avatar billede claes57 Ekspert
Skrevet i går kl. 17:10 #3
Jeg har lige købt en https://www.geekom.de/geekom-mini-it13-mini-pc/ der er 11*12*5,5 cm og har dertil kabelfri mus/tastatur fra logitech samt skærm.
Jeg valgte den 'store' med Intel i9 cpu og 2tb lager, og det blev 5872,50 kr.
Den kører så på engelsk fra start, så du skal under opsætningen få det danske installeret.
Da du pt kører på win7 og ikke har kunne opgradere det, så har du muligvis nogle gamle 16 bit programmer - det er no-go på nyere maskiner - men du kan i win11 indlæse en ældre https://www.virtualbox.org/wiki/Download_Old_Builds , jeg vil tro, at version 5 kan køre 16 bit programmer.
Hvis du vil gå denne vej, så vil jeg godt bruge lidt tid på at finde nyeste version af virtualbox, der kan.
Avatar billede claes57 Ekspert
Skrevet i går kl. 17:41 #4
obs: hvis det er 16bit program, der har hindret dig i at opgradere din windows, så kan en 32bit windows10 gøre det - jeg ville vælge den løsning i din næste pc (stadig via Virtualbox) https://www.groovypost.com/howto/enable-16-bit-application-support-windows-10/
Virtualbox kan opsættes, så du kan køre din normale (og opdaterede win11) og så have et ikon på hjemmesiden, der starter Virtualbox med win10 direkte i dit strikkeprogram. Du kører så at sige windows 11, og dit program på samme opsætning uden du behøver at ændre i opsætninger mere.
Avatar billede nu_igen Guru
Skrevet i dag kl. 09:19 #5
Hej Claes
Tusind tak for din hjælpsomhed, men “much to complicated” . Den slags har jeg ikke længere mod og hjerne til. Er dog glad for oplysningerne om at det kunne gå med ældre Imacs som min. Men jeg har ikke i sinde at købe en ny Mac som den kan fungere sammen med. Bortset fra at jeg overhovedet ikke bruger Mac delen, men har 125 GB plads på partition, som jeg godt kunne bruge i Win partitionen.
Avatar billede puren Ekspert
Skrevet i dag kl. 12:53 #6
Retina var en FED ting den gang men i dag er det jo ikke mere, i dag har vi fået OLED, AMOLED, Super AMOLED, 4K og div andre mærker at sætte på slærmen, Samsung og LG der laver displays til apple har også øget deres lineup sammne med de andre producenter som både matcher eller endda overgår Retina

så evt køb en samsung skærm