Avatar billede Uvanga Ekspert
29. juni 2023 - 09:41 Der er 1 kommentar og
2 løsninger

Login skærm frosset på Windows PC

Jeg har lige fået en SMS fra en bekendt, med skærmdump af frosset PC-skærm. Det er login skærm der er frosset.
Proceslinjen har været ustabil i et stykke tid, hvor ikoner nogen gange er blevet mindre. Proceslinjen er nu helt forsvundet. Det har været en løbende proces, hvor han i starten godt kunne komme videre fra login.
Jeg skal ud til ham i aften, men vil lige høre om der er nogen der har tips til løsning.
En ny windows installation vi jo nok løse problemet, men hvis en mindre quick-fix kunne klare det, vil det jo være fint.
Man kunne måske starte med at trykke på F5, og se om det hjælper👌
Avatar billede INK Ekspert
29. juni 2023 - 13:37 #1
Hvis du medbringer en USB med Media Creation Tool og en frisk version af Windows 10 (eller 11 hvis det er relevant). Før du laver en komplet re-installation, kan du forsøge en reparation af eksisterende Windows.
Avatar billede 220661 Ekspert
29. juni 2023 - 17:58 #2
Jeg er enig i #1 med at prøve at reparere. Hvis det ikke lige løser sig så må en frisk Windows ind. Man kan under installation vælge at "opgradere" og den vej beholde filer og programmer. Håber han har backup af filer.
Hvis ikke tag et live medie med du kan starte op på og få det gjort.
Jeg kan varmt anbefale du har den nye Hirens Boot på usb pind. Den starter op i en Windows 10 brugerflade og man kan med den udføre flere ting samt kopiere data ud.
https://www.hirensbootcd.org/
Avatar billede Uvanga Ekspert
30. juni 2023 - 09:22 #3
Tak for indlæg. Da jeg kom ud til den fejlramte PC, var den "vågnet" igen💻
Så jeg ryddede lidt op, og opdaterede PC. Utroligt hvad folk har liggende af gamle ting og sager.
Jeg så undervejs en løsningsmulighed via jobliste, hvor man kan vælge at genstarte windows. Så det kunne være en mulighed for quick-fix👌
Men ellers er både Media Creation Tool, og Hirens Boot gode værktøjer. Har tidligere anvendt dem begge som løsning.