Avatar billede Klaus W Ekspert
02. maj 2023 - 07:59 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Dato i celler formatering

Hej
Jeg har en udfordring med formatering af celler til dato.
Jeg bruger denne formel til at søge efter dato og navn. Hvis begge disse kriterier er opfyldt skal cellen udfyldes med 1.
Celle C3 og cellerne L2:L31 er dato celler, cellerne B6 og cellerne M2:M31 er tekst celler.
Al hjælp vil blive værdsat.
Klaus W

=INDEKS('Ark1'!$l$2:$M$31;SAMMENLIGN('1'!C3='Ark1'!$L$2:$L$31,0);SAMMENLIGN('1'!B6='Ark1'!$M$2:$M$31;0))

https://1drv.ms/x/s!AmLaaGiC5LdoioBAiNp7dTw2qLhnjw?e=QeE67b
Avatar billede ebea Ekspert
02. maj 2023 - 09:35 #1
Du har ikke skrevet noget om, i hvilken celle, at formlen skal bruges.
Hvis jeg kigger i arket, har du jo en HVIS formel, som giver resultatet. Hvad funktion har den, i forhold til det du efterspørger?
Avatar billede Klaus W Ekspert
02. maj 2023 - 09:54 #2
Det er i celle L6:L19 i arkene 1 til 30. Formlen skal bruges, Sådan at vis man fremgår på listen i Ark1 kolonne M.
gav det mening
KW
Avatar billede ebea Ekspert
02. maj 2023 - 11:28 #3
Du kan bruge en HVIS formel, da du jo allerede har den nødvendige info, på navn og dato, i din liste i Ark1.
=HVIS(B6='Ark1'!$M$2;"1";"")

Formlen kopierer du ned, fra L2 og til L19 på Ark1

Og så på Ark 2, ændrer du formlen til at læse på M3, og så fremdeles.
Avatar billede Klaus W Ekspert
02. maj 2023 - 15:39 #4
Jeg prøver med denne formel men kan ikke få den til at fungere, og kan ikke finde fejlen.
I celle C3 er der dato og det er 'Ark1'!$L$2:$L$31 også.
I celle B6 er der navne og der er der også i 'Ark1'!$M$2:$M$31. Og det der gerne skal komme frem er et 1 tal. 😊

Hilsen
Klaus W
Avatar billede Klaus W Ekspert
02. maj 2023 - 16:30 #5
=INDEKS('Ark1'!$l$2:$M$31;SAMMENLIGN('1'!C3='Ark1'!$L$2:$L$31,0);SAMMENLIGN('1'!B6='Ark1'!$M$2:$M$31;0))
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
03. maj 2023 - 09:36 #6
@Klaus W

Jeg forstår ikke, hvad du spørger om.
Når du sktiver i #4, "denne formel "  er det så formlen i #5 du mener?

Kan du ikke være lidt mere præcis i din beskrivelse af, hvad du ønsker.
Avatar billede ebea Ekspert
03. maj 2023 - 10:20 #7
Jeg har indsat den formel jeg viste i #3 i dit Ark, og lavet hen til den 15. i måneden. Så kan du se funktionen, og forhåbentlig lave de sidste 15 dage i måneden, selv ;-)

https://www.dropbox.com/scl/fi/086qe4czpm89cuem1p76p/4-Kosttilmelding-fastbes-tning-April-1.xlsm?dl=0&rlkey=9lovw48cx9bjumou03fnshwod
Avatar billede ebea Ekspert
03. maj 2023 - 10:54 #8
#4 - Nu har jeg opdateret hele arket, så det dækker hele måneden. Linket i #7, er det samme.
Avatar billede Klaus W Ekspert
03. maj 2023 - 11:04 #9
Hej Ebea
1000 tak skal du have.
Så dejligt. Og det køre.

Hilsen Klaus W
Avatar billede ebea Ekspert
03. maj 2023 - 11:17 #10
#9 - Du er vekommen 😊. Hvis det løste problemet, så husk at lukke spørgsmålet.
Avatar billede Klaus W Ekspert
03. maj 2023 - 11:27 #11
Hej Hans
Jo nu skal jeg prøve.
Det jeg egentlig gerne ville have var en formel der søgte efter datoen det står i celle C3 i arkene 1 til 30. Der skal søges efter om man har vagt. I kolonne L i Ark1 står datoerne og i kolonne L M hvem der har vagt hvornår. Og udfra det skal Excel sætte et 1 tal i arkene 1 til 30 udfor navnene celle L6 til L14.
Når jeg bruger denne formel, kan jeg se at Excel søger i '1'!$C$3&'1'!B6 og at opslags resultatet bliver 45017 også navnet Mads. Navnet er rigtig nok men jeg tror at 45017 er i stedet datoen.
Giver det mening?
Hilsen Klaus W

=INDEKS('Ark1'!$L$2:$M$31;SAMMENLIGN('1'!$C$3&'1'!B6;'Ark1'!$L$2:$L$31&'Ark1'!$M$2:$M$31))
Avatar billede Klaus W Ekspert
03. maj 2023 - 11:49 #12
Hej Hans
Nu fik jeg en løsning af ebea som fungere men jeg kan stadig ikke finde ud af hvorfor jeg ikke kan få den til at søge efter dato/ få formateret cellerne så det er dato.

KW
Avatar billede Klaus W Ekspert
03. maj 2023 - 12:24 #13
Hej Hans ja det er formlen i  #5
Avatar billede ebea Ekspert
03. maj 2023 - 12:49 #14
#12 - Hvad er det for celler (i kolonne ?) som du ikke kan få til at vise dato?
Ud fra det du viser i Ark "1, 2 3, o.s.v." så er det du vil have, at der vises et 1 tal, om det er på Vagt M, Vagt F, eller vagt A.
Og der har du selv, vist et 1 tal i det første ark "1".

Så jeg kan ikke følge hvad det er du konkret vil have dato på.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
03. maj 2023 - 13:59 #15
Jeg ved ikke om det ovcerhovedet har interesse for nogen, men problemet blev løst ved hjælp af følgende formel i Ark1:Ark30!L6:
=IFERROR(INDEX('Ark1'!$M$2:$M$31;MATCH($C$3&$B6;INDEX('Ark1'!$L$2:$L$31&'Ark1'!$M$2:$M$31;;);0));"") kopieret ned til L19.
Avatar billede ebea Ekspert
03. maj 2023 - 15:27 #16
#15 - Nok kun Hans og Klaus!

Jeg kan dog ikke rigtig se (og blive klog på), ud fra hvad Klaus skrev i åbnings spørgsmålet, nemlig ".....Jeg bruger denne formel til at søge efter dato og navn. Hvis begge disse kriterier er opfyldt skal cellen udfyldes med 1."

Men nu er det et navn som udfylder cellen!
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
03. maj 2023 - 15:43 #17
@ebea
Jeg foreslår vi stopper her.
Klaus har svaret, at formlen løser det han gerne ville have løst.