Avatar billede Gam94 Praktikant
11. april 2023 - 14:44 Der er 2 kommentarer

Løbende opdateringer

Hej!
Jeg har oprettet et excelark m. makroer der er blevet gemt på mit onedrive.

Da det er version 1.0 vil der løbende komme opdateringer både i form af makroer og fritekst i diverse felter.

Vi oplever pt. problemer med at nyoprettede makroer ikke opdateres og indsættes når brugerne åbner arket dagen efter eller senere hen for den sags skyld.

Derimod hvis det "Bare er fritekst" i et tilfældigt felt, så bliver det opdateret indenfor 5 minutter.

Lige et par ekstra informationer:
- Jeg er ikke hoved opretter (Det er ikke mit Onedrive det ligger på).
- Det er mig der foretager oprettelsen af nye makroer og andre opdateringer
- Der er sat automatisk lagring på
- Når jeg åbner dokumentet via det oprindelige link dagen efter, så er opdateringerne på mit ark (Dette gælder ikke brugerne med Se-adgang.
- Det er gemt som Excel m. makroer.

Mit spørgsmål er:
Kan man få aktiveret så dette bliver opdateret til næste gang brugerne med Se-adgang åbner det?
Skal det være hoved opretter der laver ændringerne?
Er i bekendte med alternativer?

OBS! Mit kendskab til excel er begrænset, hvorfor jeg muligvis ikke fanger eventuelle forkortelser eller fagsprog.
Avatar billede claes57 Ekspert
11. april 2023 - 15:00 #1
det eneste tip jeg kender er manuelt at lære brugere at starte excelarket og så trykke Ctrl+F5 for at opdatere det.
Du kan muligvis få det gjort automatisk via en makro, der køres ved start af arket, og som laver en opdatering - det må andre vide...
Avatar billede Tom K. Forsker
11. april 2023 - 20:40 #2
Det lyder som om, at problemet kan skyldes, at nyoprettede makroer ikke bliver gemt korrekt, når du opretter dem, hvilket forhindrer, at de bliver vist for brugere med Se-adgang.

For at sikre, at makroerne bliver gemt korrekt, kan du prøve at kontrollere følgende:

    Sørg for, at du gemmer dokumentet, efter du har oprettet eller opdateret makroerne, før du lukker det.
    Kontroller, at dokumentet er gemt i et format, der understøtter makroer (f.eks. Excel med aktiv makro-understøttelse).
    Hvis dokumentet er gemt i en skybaseret tjeneste, skal du kontrollere, at alle brugere har tilladelse til at gemme og opdatere filen.
    Hvis dokumentet er gemt på en netværksdrev, skal du kontrollere, at du har de nødvendige tilladelser til at gemme filer på dette drev.

Du kan også prøve at kontakte hovedopretteren og bede om hjælp til at løse problemet. Det er muligt, at der er nogle tilladelser eller konfigurationer, som skal ændres, så makroerne kan gemmes korrekt.