Avatar billede Lasse Novice
13. marts 2023 - 11:17 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Omvendt Opslag

Jeg har ramt hoved mod en mur.

Jeg har et matrix med arbejdsopgaver i kolonde A og initialer i række 1
I matrixet skriver jeg timer ind på hvor mange timer hver medarbejder laver på de forskellige opgaver.
Der er ikke nogen der laver samme opgave.

I et andet ark har jeg igen en liste over de samme arbejdsopgaver, men i stedet for at skulle finde hvilken medarbejder jeg har givet de forskellige opgaver, er der så mulighed for en "omvendt opslag" hvor jeg for initalerne som output, ud fra de timer jeg har givet i første matrix?

Hilsen Lasse
Avatar billede ebea Ekspert
13. marts 2023 - 11:51 #1
Upload et eksempel på, hvad du har. Det vil gøre det nemmere for alle. Brug evt.  www.dropbox.com
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
13. marts 2023 - 12:27 #3
Hvad skal resultatet være hvis timer er:

?
Avatar billede ebea Ekspert
13. marts 2023 - 13:59 #4
#2 - Hvis jeg forstår dit uploadede ark korrekt, så kan jeg ikke se, hvordan du vil returnere initialer, ud fra antal timer, da du har samme time antal ud for flere initialer.
Og da du kan har én kolonne at returnere initialerne til, så vil det ikke virke.
Avatar billede Lasse Novice
13. marts 2023 - 14:30 #5
Ideen er at hvis jeg skriver de normeret timer for "1AEL Kommunikation- og formidlingsteknik" i kolonnen med medarbejder "INT. 7" vil "INT. 7" komme frem på ark 2 som underviser ud fra 1AEL Kommunikation- og formidlingsteknik.

Jeg har prøvet med opslag (både L, V og X) og Index, men de vil hellere finde timerne inde i matrixet, end underviserne i toppen.
Jeg kan godt få det til med en længere hvis-formel, men havde håbede på den mere "rigtig" løsning
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
13. marts 2023 - 14:52 #6
Men igen, både som ebea skriver i #4 og jeg på en lidt anden måde i #3, hvilket resultat ønsker du når du har samme timetal for flere initialer, eksempelvis 30 og 18?
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
13. marts 2023 - 15:17 #7
Avatar billede Lasse Novice
14. marts 2023 - 09:25 #9
Tudsind tak.
De virker hvertfald efter hensigten, og bruger nogle formler jeg ikke har været vant til at bruge, så jeg dykker i dem, og lære noget nyt på vejen.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
14. marts 2023 - 09:34 #10
TEXTJOIN/TEKST.KOMBINER kræver at du har Excel 2016 eller nyere.