Avatar billede visto Professor
07. marts 2023 - 18:34 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Cellereferencer ændrer sig ikke ved sortering

I et ark har jeg en række kolonner, over hvilke jeg har indsat filtrering for at kunne sortere. Kolonnerne opfører sig dermed som en sammenhængende tabel, uanset hvilken kolonne, jeg vælger at sortere ud fra.

I samme ark har jeg en kolonne med referencer til udvalgte celler fra nævnte "tabel".

Når foretager en ny sortering i "tabellen", fx faldende, hvis den i forvejen er stigende, skifter cellerne i tabellen selvfølgelig plads. Men cellereferencerne i de celler, hvortil jeg henter data fra tabellen, forbliver uændrede, og viser dermed forkerte værdier.

Kan dette problem løses?

Jeg har uploadet en lille og simpel eksempelfil, der anskueliggør problematikken. Jeg har gulmarkeret de celler, hvor det går galt.
https://www.dropbox.com/scl/fi/vu12elxbqy6ak6mcqb4m5/Fejl-ved-nysortering.xlsx?dl=0&rlkey=ddlkmulbgk4f0lqq2o4sktiia
Avatar billede visto Professor
07. marts 2023 - 19:59 #2
Ja, det er det.

I forhold til mit "virkelige" regneark, er mit demo-ark åbenbart for forsimplet. Så jeg har uploadet et nyt, hvor der er en kolonne mere, der om muligt skal tages højde for.

Kan det lade sig gøre?

https://www.dropbox.com/scl/fi/tvnzy7tb3mjd1h87omn4s/Fejl-ved-nysortering-v2.xlsx?dl=0&rlkey=7xt4kzqfyx9ml9bk0rrakf2no
Avatar billede visto Professor
07. marts 2023 - 21:26 #4
Ja, det virker.

Har du gemt på en anden måde end du plejer? Jeg kan nemlig ikke downloade din fil. I min Dropbox er der ikke, som der plejer at være, et download-link; der meddeles blot, at filen er gemt, men jeg kan ikke se hvor - og det ser ikke ud til at være på min computer.
Uden download er det ikke sådan lige til at få fat i det, du har lavet.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
08. marts 2023 - 06:41 #5
Prøver igen

https://www.dropbox.com/scl/fi/a9in7c6f4oefu0d6t2u9w/nysortering_3.xlsx?dl=0&rlkey=0fxktl3v2at21ue95g2dw9sdn

Hvis ikke det virker, så kan du sende din maiuladresse i en personlig besked, så skal jeg sende filen via mail.
Avatar billede visto Professor
08. marts 2023 - 07:33 #6
Det samme. Har sendt mailadresse.
Jeg har været ude for det før, ved ikke hvorfor jeg nogle gange kan downloade, andre gange ikke. Det er åbenbart ikke noget, du gør anderledes.
Avatar billede visto Professor
08. marts 2023 - 07:58 #7
Jeg kan se, at du har lavet data i kolonne A-C til en "rigtig" tabel, hvor jeg oprindeligt blot havde lavet en filtrering af kolonnerne. Er det muligt at lave den samme funktionalitet, som du har lavet, uden at lave det til en tabel, fx ved at henvise til celleområder, som du gjorde i den første fil? (På den måde vil jeg evt. kunne slippe for overskrifterne.)
Avatar billede visto Professor
08. marts 2023 - 08:27 #8
Det virker perfekt.
Tusind tak for hjælpen.
Avatar billede visto Professor
12. marts 2023 - 15:24 #9
Det vigtigste for mig er, at jeg kan få noget til at virke, som jeg ønsker det. Men derefter interesserer jeg mig også for at prøve at forstå formlerne.
Jeg har to spørgsmål til denne af dine formler (celle H3 i dit ark):
=INDEKS(Table1[Vurdering];SAMMENLIGN(I3&J3;INDEKS(Table1[Fabrikat]&Table1[Model];;);0))

1) Hvorfor er der to semikolon til sidst: ;;);0))
2) Hvad gør den allersidste del ;0 godt for?

Jeg kan ikke iagttage nogen forskel, uanset om der kun er ét semikolon, eller hvis ;0 ikke er der.