Avatar billede visto Professor
01. marts 2023 - 15:58 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Sum i intervaller fra auto-sorterende tabel

Jeg har en tabel, der sorterer automatisk, når en ny pris indtastes i bunden af tabellen. Jeg ønsker at kunne se, hvor mange priser, der befinder sig indenfor forskellige intervaller.

I det uploadede ark (link nedenfor) har jeg for illustrationens skyld blot lavet sumformler (kolonne F), så man kan se, hvor mange priser i tabellen i kolonne A-C, der er indenfor de forskellige intervaller, med de data, der aktuelt er i tabellen. Men hvis jeg indtaster fx stk. prisen 151 i celle A25, så går det galt i intervalskemaet i kolonne E-F, idet sumformlerne jo ikke kan "indrette sig" efter den nye sortering

Findes der en måde, så jeg kan opnå det ønskede?

https://www.dropbox.com/scl/fi/sy1piznc2qx5nesbgpnd8/Intervaller-med-sortering.xlsm?dl=0&rlkey=yw8qqj0nfzvu8bpejiv0ktgio
Avatar billede visto Professor
01. marts 2023 - 21:34 #2
Ja, præcis!

Min tabel udvider sig ikke - som du skriver i filen - automatisk i bunden, når jeg tilføjer nye data. Har du nogen ide om hvorfor? Ellers betyder det vel ikke noget at lave tabellen så stor, som jeg har gjort, forestiller jeg mig.

Jeg havde et par vanskeligheden med at få det til at virke. Min "rigtige" fil (den uploadede er bare en lille testfil) har mellemrum i sit navn. Jeg kom frem til, at det ikke virker med mindre jeg, ligesom i din fil, bruger _ i stedet for mellemrum. Er det korrekt?

I kolonne B skyldes blandingen af formler (af typen =HVIS(A25=0;0;1) og indtastede værdier, som du spørger til, at jeg ønskede, at antallet default skulle sættes til 1 i kolonne B, hvis der indtastes en pris i kolonne A, idet 1 er det hyppigst forekommende antal. Hvis der så er flere end 1, har jeg blot indtastet antallet oveni formlen.

Mange tak for endnu en gang fornem hjælp!
Avatar billede visto Professor
01. marts 2023 - 22:07 #3
Det  var noget vrøvl jeg før skrev med filnavn og _. Jeg havde kopieret fra dit ark, hvorved navnet på dit ark fremgik, men filnavn behøver ikke være med i formlen, har jeg netop erfaret.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
02. marts 2023 - 07:15 #4
#2

(Dig)
Min tabel udvider sig ikke - som du skriver i filen - automatisk i bunden, når jeg tilføjer nye data.

Det gør den ved mig uden problemer.

(Dig)
Ellers betyder det vel ikke noget at lave tabellen

Nej, men det er jo netop ideen med tabeller, at der ikke er behov for den slags.

(Dig)
I kolonne B .......

Hvis det udelukkende er formler i hele kolonnen (B), så udvider tabellen sig i alle tilfælde med formler automatisk når du indtaster noget i bunden af kolonne A, men det gør den ikke, hvis der er indtastede værdier imellem.

Den automatiske sortering du nævner et sted, virker derimod ikke for mig.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
02. marts 2023 - 07:21 #5
Om igen - sorteringen virker.

Sig lige til igen hvis du ikke kan få den automatiske udvidelse (herunder automatisk fill down af formler i kolonne B og C) til at fungere.
Avatar billede visto Professor
02. marts 2023 - 10:16 #6
Jeg kan godt få den automatiske udvidelse til at virke, hvis jeg ikke har formler i de tomme celler under tabellen. Og formlerne kommer med ned.
Jeg er kommet frem til at foretrække kolonne B uden =HVIS(A25=0;0;1. Jeg har dermed ikke brug for formler under tabellen, og så udvider den sig.
Det gør den dog ikke, hvis jeg beskytter arket, hvilket jeg godt kan lide, sådan at kun celler beregnet til indtastning kan markeres/være tilgængelige. Men i det tilfælde kan jeg jo bare lave tabellen større rummende også en række tomme celler under data. Det er jo et valg, om man foretrækker det ene eller det andet. Jeg har ikke tænkt over, at ideen med tabeller var den automatiske udvidelse. Min grund til at bruge tabellen her, er den automatiske sortering.