Avatar billede dane022 Seniormester
14. februar 2023 - 19:11 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Hvis formel bestående af værdier fra celler

Jeg er ved at lave et regneark, der skal kunne vedligeholdes af brugere uden de store Excel kundskaber og kendskab til formler. Derfor vil jeg gøre det så nemt som muligt at lave en Excel formel, så brugeren ikke skal kunne selv formlen, men blot indtaster bestandelene i celler som nedenstående:

Regnearket kan f.eks. indeholde værdierne:
A1: 1
A2: >
A3: 2

Her skal hvis formlen bestå af disse 3 elementer der peger på de 3 celler. I dette tilfælde er resultatet selvfølgelig falsk. Jeg kan ikke knække nøden til hvordan dette gøres og jeg har prøvet at søge flere steder men uden held.

Grunden til jeg ikke bare laver det som en almindelig HVIS formel, er at rækkerne nedad i regnearket vil afvige, så de indeholder <, > eller =.
14. februar 2023 - 19:51 #1
Måske du kan validere på A2 om hvilken type af operator brugern har valgt... noget alla...
=HVIS(A2=">";  en formel;HVIS(A2="<";  en anden formel;HVIS(A2="=";  en tredje formel;"")))

I celle A2 kan du lave en Data validering - type Liste med mulighederne <;>;=  således der kun kan vælges noget gyldigt
Avatar billede dane022 Seniormester
14. februar 2023 - 20:40 #2
Jeg endte med det du foreslår. Jeg troede at man kunne henvise til > i formlen, men det kan man åbenbart ikke
14. februar 2023 - 21:02 #3
Hvis din model allerede har makro'er, så ville jeg bare skrive din formel som en funktion, hvortil man leverede tal 1, operator og tal 2... og så lade funktonen returnere resultatet
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
14. februar 2023 - 21:03 #4
Her er noget jeg lavede for mange år siden som måske kan have interesse.

https://www.dropbox.com/scl/fi/2cjj942ei2hjdr448eznt/Calculator.xlsm?dl=0&rlkey=7z1sgillv64od6hnzghigw87p