Avatar billede Kasper Larsen Novice
12. januar 2023 - 09:40 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

Betinget formatering

Hej,

Jeg kunne godt tænke mig at markere nogle celler i en farve hvis følgende kriterier opfyldes - der er ca. 450 rækker i arket. Arket er en skabelon som der indtastes i en ny kopi hver uge.

Hvis A1=4 og B1>0 C1>0 D1>0 E1>0 F1>0 G1>0
Så skal den celle der opfylder det blive markeret gul - for så er der en fejl i det indtastet af brugeren

Hvis A1=9 og B1>0 C1>0 D1>0 E1>0 F1>0 G1>0
Så skal den celle der opfylder det blive markeret gul - for så er der en fejl i det indtastet af brugeren

Hvis A1=5 og B1>0 C1>0 D1>0 E1>0 F1>0 G1>0
Så skal der ikke ske noget

Kan man gøre det uden, at skulle lave en betinget formatering manuelt for alle celler?
Avatar billede jens48 Ekspert
12. januar 2023 - 10:48 #1
Marker det område du ønsker med betinget formatering og indsæt denne formel:

=(OR($A$1=4;$A$1=9))*SUM($B$1:$G$1)

Hvis du har en dansk version, så skift OR ud med ELLER
Avatar billede Kasper Larsen Novice
13. januar 2023 - 12:47 #2
@jens48

Jeg skal gerne have det til at virke fra række 1 til 450 - så jeg ikke skal lave det for hver linje.

Kan man det?
Avatar billede jens48 Ekspert
13. januar 2023 - 12:55 #3
Nej, som jeg skrev skal du mærke det ønskede område op (Række 1 til 450) og under betinget formatering sætte formelen fra #1 ind. Så skulle det køre.
Avatar billede Kasper Larsen Novice
13. januar 2023 - 13:14 #4
Men så skal jeg markere for hver linje og lave ny formel til hver?
Avatar billede jens48 Ekspert
13. januar 2023 - 13:57 #5
Nej. Når du har markeret området der skal være betinget formateret, gør du følgende:
Jeg har en engelsk version, så i stedet for forkerte oversættelser får du det på engelsk, og så må du selv oversætte.

1. Vælg Home, Conditional Formatting, New rule, Use formula to detrmine which cells to format
2. indsæt min formel fra #1 under Format values where this formula is true. Husk at rette OR til ELLER, hvis du har dansk version.
3. Tryk format og under Fill vælg den gule farve
Avatar billede jens48 Ekspert
13. januar 2023 - 14:04 #6
Hvis du vil have formateringen forskellig linje for linje skal formelen rettet til

=(OR($A1=4;$A1=9))*SUM($B1:$G1)