Avatar billede Louise Novice
25. december 2020 - 19:08 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Ny pc vil ikke starte op

Øv, jeg har givet min søn en ny pc i julegave, men nu kan vi ikke få den igang.
Det er denne pc https://www.bluecity.dk/blue-gaming-the-caterpillar-3-60ghz-240gb-ssd-16gb-ddr4-sort-win-10-pro-60080

Skærm, tastatur, mus alt er koblet til men der er bare sort skærm...
Jeg tænker at pc’en nok ikke er leveret med et styresystem? Men derfor skal der vel stadig komme et eller andet op på skærmen?
Kan nogen komme med et godt råd til os som ikke er så it kyndige her i juledagene hvor man ikke kan kontakte kundeservice?!

På forhånd tak
Avatar billede kurtba Ekspert
25. december 2020 - 19:23 #1
I følge beskrivelsen så er der styresystem på den, idet den står anført med Win 10 pro i overskriften.
Der er desværre mange fejlmuligheder, når den ikke starter op.
Hører i nogen lyde fra den? Er der nogen steder hvor der kommer lys i små led eller andet, som tyder på, at noget starter, men at der ikke kommer billede på.
Er den helt død, så se lige bagpå den. Der hvor strømstikket går ind i pc.en sidder der en strømforsyning. Der sidder de fleste gange en kontakt på denne strømforsyning, så kontroller lige, at den er sat på on.
Der er muligvis 2 grafikkort i den. Et indbygget i cpu og så et ekstra ved siden af. Så prøv lige at se, om der er flere muligheder for at tilslutte skærmen. Hvis der er indbygget grafikkort, sidder det gerne i den ene side, i nærheden af usb stik osv. Det ekstra grafikkort sidder normalt, så det er på tværs af computeren, og så sidder der flere stik vandret der, som man kan vælge mellem.
I skal tilslutte skærmen til det ekstra grafikkort, ej det indbyggede.  Hvis det ikke ændrer noget, så prøv at skifte til et andet stik (port) på grafikkortet.  Der plejer gerne at være flere forskellige at vælge i mellem.
Avatar billede ErikHg Ekspert
25. december 2020 - 20:00 #2
Prøv evt. umiddelbart efter, at have trykket på startknappen på pc´en at trykke på DEL eller, F9 ... der kan dog også være tale om andre F knapper. Dette skulle bevirke at man kan kom ind i BIOS, men det er kun et forslag.
Avatar billede Louise Novice
25. december 2020 - 20:01 #3
Tak for hurtigt og udførligt svar.
Vi har tilsluttet skærm med både vga stik og hdmi stik (også hver for sig)
Der er kun en hdmi indgang og én vga indgang på pc’en.
Der er tændt for “on” omme ved strømforsyning og pc starter op med lys og blæser (tror jeg det er) går igang. Men der kommer ikke nogen “arbejdende” lyde så det lyder ikke som om noget som helst starter op...Så jeg er ikke så optimistisk. Det må næsten være pc det er galt med? Vi har også prøvet med alternativ skærm uden resultat.
Avatar billede kurtba Ekspert
25. december 2020 - 20:48 #4
Du skal nok ikke regne med flere lyde. Den er jo udstyret med en ssd disk, og den er lydløs, i modsætning til de gamle diske.
Hvis I har mulighed for at låne  en anden skærm, så prøv evt. det.
Jeg tænker også lidt på, om grafikkortet måske er gået lidt løs under transporten.
Så hvis I har mod på det, så pil siden af computeren og giv grafikkortet et lille men fast tryk. Nu kender jeg ikke dette grafikkort, men nogen kræver ekstra strøm, så prøv lige at se, om der sidder et stik på det, som passer til et strømstik, som de evt. har glemt at sætte i.
Men det burde ikke være tilfældet, da de vel har testet den efter, at den var blevet samlet.
Avatar billede ErikHg Ekspert
25. december 2020 - 21:17 #5
Det med strømstikket har jeg selv engang prøvet. Der var tale om en selvbygget pc, men da jeg med stor forventning tændte den, skete der ingenting, altså ud over at harddisken og blæserne kørte. Der var strøm til grafikkortet, men ikke nok, fordi jeg ikke havde bemærket at der skulle to kabler til. Da dette var på plads, kom der "liv i dyret".
Jeg tror ikke der i dit tilfælde, er tale om en decideret fejl, men om kurtba nævner i #4 kan der være tale om en forglemmelse eller en løs forbindelse.
Avatar billede Steen Bundgaard Praktikant
25. december 2020 - 21:30 #6
Den er vel født med et onboard og et rigtigt vga kort, prøv at bruge det rigtige
Avatar billede xou1963 Juniormester
26. december 2020 - 17:36 #7
da jeg prøvet det samme var det fordi at grafikkortet ikke sad 100 % rigtigt i slottet.
ta` det op og i igen....
Avatar billede Louise Novice
27. december 2020 - 11:00 #8
Jeg har simpelthen for første gang kigget ind i en computer og nærstuderet den 😄
Jeg gjorde to ting: Fandt et lille stik under den vandrette platform (måske grafikkortet?) og fandt et sted det kunne tilsluttes. Så fandt jeg en ekstra hdmi port udvendigt som netop sad ved den vandrette platform. Jeg skiftede til denne hdmi indgang.
Og så startede den op! Tusind tak for ideer som jeg aldrig selv var kommet på!

Men ak, så har jeg netop konstateret at vi ikke kan komme på (det trådløse) internet...
Jeg er kommet frem til at det må være fordi der ikke er et netværks kort i pc’en.
Så vi skal vel blot have anskaffet en såkaldt wifi adapter som sættes i en USB port, er det ikke korrekt?!
Avatar billede kurtba Ekspert
27. december 2020 - 11:56 #9
Jo, det er korrekt. Jeg har lige set på specifikationerne for bundkortet, og der er ikke indbygget wifi. Så vil der normalt ikke være wifi på en stationær pc, medmindre man har tilkøbt det.
Så det er bare at købe sådan en, som du selv nævner.
Man kan selv lave en kontrol ved at højreklikke på windows ikonet nede til venstre (startknappen). Så vælger man enhedshåndtering.
Så kan man se alt indholdet i computeren.
Find Netværkskort og klik på den lille pil til venstre for teksten. Så åbner der sig yderligere oplysninger. Her kan man se detaljer om evt. netværkskort, og hvis der er wifi netværkskort i den, så skal der stå noget med wireless et eller andet sted.
Men det er jeg ret sikker på, at der ikke er.
Så I må lige lave en lille ekstra investering. Sådan et usbstik koster ikke meget.
Avatar billede kurtba Ekspert
27. december 2020 - 12:18 #10
Du har vel sønnen stående på nakken for at få fat i et trådløst kort. Hvis du bor i nærheden af en Power forretning, kan du bestille online og hente i butikken i dag indtil kl. 21.
Det kunne f.eks. være denne her
https://www.power.dk/computer-e-tablets/routere-og-netvaerk/usb-netvaerkskort/tp-link-archer-t4u-usb-router/p-747868/
Alternativt er der også en billigere
https://www.power.dk/computer-e-tablets/routere-og-netvaerk/usb-netvaerkskort/tp-link-archer-t2u-nano-usb-adapter/p-747869/
Men man skal passe på med at spare for meget. Den dyre jeg linker til, kan overføre data dobbelt så hurtigt som den billige, og den har en bedre antenne indbygget.
Det er væsentligt at få en så god forbindelse til det trådløse netværk som muligt, især når den skal bruges til at spille på, så jeg vil helt klart opfordre til, at man ikke sparer for meget her.