Avatar billede Marc De Jong Praktikant
22. december 2020 - 18:31 Der er 2 kommentarer

disk skrivnings fejl

hej jeg har en ekstern SSD harddisk 1000 GB som jeg har tilsluttet min bærbar hvor jeg primært har gemt spil på og nu er der nogle spil som den ikke vil opdatere hvor jeg får disk skrivnings fejl både i steam, uplay og origin så har jeg prøvet at køre CHKDSK hvor jeg får denne fejl:

Chkdsk was executed in scan mode on a volume snapshot.

Checking file system on D:
Volume label is  .

Stage 1: Examining basic file system structure ...
Read failure with status 0xc000000e at offset 0xc6143800 for 0x400 bytes.

Snapshot was deleted.  CHKDSK cannot continue.
A snapshot error occured while scanning this drive. You can try again, but if this problem persists, run an offline scan and fix.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
22. december 2020 - 19:30 #1
En SSD fungerer på en helt anden måde, end en traditionel harddisk. Derfor er det ikke helt let at reparere den, hvis ikke man ved hvordan den er konstrueret.

Du skal først og fremmest se om producenten har lavet et værktøj, der kan undersøge disken - Samsung har til deres, Kingston har til deres o.s.v.

Hvis ikke det giver noget resultat, ville jeg vælge at slette hele harddisken - lave en ny partition og formattere den forfra. Herefter ville jeg lægge lidt data på den, og køre en ny chkdsk. Fejler den fortsat, er det ud. Fejler den ikke, ville jeg stole på at fejlen var "logisk" og ikke fysisk, og så bruge den.

Men alt selvfølgelig under forudsætning af at der er taget backup af vigtig data. Har du data på disken du ikke vil miste, er det NU du skal tage backup. hvis du kan.
Avatar billede Marc De Jong Praktikant
22. december 2020 - 19:43 #2
kan sagtens flytte filer til og fra harddisken så backup er ikke noget problem