Avatar billede jbn98 Praktikant
21. august 2020 - 17:33 Der er 7 kommentarer

Hjælp til rette PC med x antal specs

Hej, jeg skal til at starte på studie her til september og vil derfor udskifte min nu 5 år gamle Macbook Pro.

Har fået følgende at vide fra universitet omkring bærbarens nødvendige specifikationer:
I forbindelse med 3D-modellerings- og billedredigerings programmer anbefales følgende:
- Win 10 eller nyeste version af macOS
- Minimum 8GB RAM (meget gerne 16GB)
- En processor med 4 kerner eller mere
- Et godt grafikkort (gerne med 4GB ram eller mere)
- SSD med rigelig lagerplads (min. 512 GB)
- Skærmstørrelse ikke anbefalet mindre end 15"

Er ikke den største computer nørd, men har selv fundet frem til den lækre Microsoft Surface Laptop 3 med (AMD Ryzen 7, 3780U (?), 16GB RAM og 512 GB lagring, til 14.399kr) i og med jeg søgte noget lidt i linje med min gamle Mac (hvilket i sikkert vil kritisere mig for).
Vil derfor sætte rigtig stor pris på jeres eventuelle indspark, tips eller foreslag til mit lille problem :)
Avatar billede claes57 Ekspert
21. august 2020 - 18:53 #1
Vær opmærksom på, at hvis studiestedet ikke leverer licenser til software, så er det ofte dyrere til apple pga manglende konkurrence.
Skærmstørrelsen er 100% ligegyldig - det afhænger af dit syn og skærmens opløsning. Med normalt syn som ung så kan alt med full-hd eller bedre klare det. En 35" skærm med en opløsning på 800*600 er ikke godt, så bare se efter alt over 1920*1080 og vælg efter andre data.
Microsoft har det selv med, at de ikke er gode til hardware (det dør for dem) - jeg ville hellere vælge en ny mac pro når du nu kender det system.
Og så husk - dine data er vigtige - så en ekstra 2½" usb-disk (gerne ssd) til backup - hvis din maskine hackes/krypteres, så er dine data på en ekstern disk stadig ok, mens maskine og data i sky er defekte.
Avatar billede jbn98 Praktikant
21. august 2020 - 19:13 #2
Mange tak for svar. Jeg er ret sikker på at studiestedet (AAU) leverer licens til softwaren. Grunden til at jeg tyede til Windows er bl.a. pga. at der også står i brevet ". MAC-brugere har ofte brug for ekstra harddisk plads, da det vil være nødvendigt
at opdele harddisken i en macOS og Windows partition for derved at kunne benytte windows-specifik software."
Og det er ikke noget jeg har prøvet kræfter med før, kan være det er relativt simpelt, men tænkte at nu når alle programmerne var til Windows var det lige så nemt bare at gå med det fra en start + Surface Laptop 3 havde fået gode anmeldelser havde jeg læst.
Og du har vel ret i at man nok alligevel ville købe en ekstern back-up ifht. bevarelse af data
Avatar billede claes57 Ekspert
21. august 2020 - 19:48 #3
ok - de leverer så KUN windows-licenser. Så bliver det en bærbar pc. Anmeldelser er typisk fra folk, der har fået en pc stillet til rådighed i få dage som reklame - det kan du ikke bruge til noget. Tjek med AAU og deres studerende, og lyt til deres erfaringer.
Primært gider du ikke betale for trykfølsom skærm - du bruger mus/touchpad.
Se på lenovo/hp/asus med de data - og så med et brugbart tastatur - ikke en plastikfolie.
Se også efter et rigtigt tastatur/mus sæt (logitech) og en større skærm (23-25 tommer) som du kan have hjemme til at arbejde på.Det meste arbejde på pc ligger i tiden hjemme, så udover bærbar, så:
skærm ca 24" full hd 7-900kr
tastatur/mus 500kr
ekstern ssd disk minimum 240gb 400kr og op
så i runde tal skal/bør du bruge 2000kr udover pc - og det er ikke med gaming skærm osv - kun til studiebrug.
Avatar billede jbn98 Praktikant
21. august 2020 - 19:58 #4
Tror jeg har fejlformuleret mig til en start, med en PC mente jeg en bærbar, ikke en stationær
Avatar billede claes57 Ekspert
21. august 2020 - 20:13 #5
min bærbar har usb-dongle til tastatur/mus og hdmi til skærm/lyd - som hjemmearbejdsplads - og du vil skulle have samme. Når du er hjemme er det usb og hdmi i, og du har en god arbejdsplads. Den rent bærbare funktion bruges når du er ude.
Avatar billede hjolsen Ekspert
22. august 2020 - 07:11 #6
De fleste CAD/CAM programmer foretrækker  et QUADRO grafik kort frem for GEFORCE og er meget glade for RAM gerne 32 GB !  Men ved du hvilke programmer der er tale om ?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
29. august 2020 - 15:43 #7
Microsoft Surface laptops er "dyrt og dejligt" - jeg benytter selv en til daglig.
Myten omkring skrøbelig hardware holder ikke længere vand. Der var bump på vej i starten, men ingen knas nu, og deres service er suveræn.

Kommer du til at arbejde i studiegrupper, hvor en tablet m. pen er den hurtigste vej, fungerer det også ret fint med at kunne afmontere displayet - husk bare at der så ikke er dedikeret grafikkort, men det er vel reelt også sjældent, at man har brug for det i den sammenhæng; det er som regel mere til at snakke ud fra og tage noter.