Avatar billede Riis80 Novice
14. juli 2020 - 07:54 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke boote på Nvme disk længere

Hej

Jeg har et asus TUF H370-pro bundkort og som boot disk har jeg en Samsung SSD 970 evo 250gb. Har kørt i over et år. Men efter at jeg pillede i bios kan den ikke finde den som boot. Jeg er ret sikker på at det må skyldes at jeg ændrede os type under Secure Boot fra "other os" til Windows "UEFI mode". Men selvom at jeg skifter tilbage så hjælper det ikke...
Nogen der kan hjælpe? Eller er det bare at bide i det sure æble og geninstallere?

Har forsøgt at cleare Secure Boot keys uden held...
Avatar billede Poko1 Ekspert
14. juli 2020 - 08:53 #1
Prøv under opstart at vælge F2 og vælg fanen Save & Exit tryk på Restore Default
og vælg Yes derefter husk F10 gem!
https://ibb.co/RgPNpGj
Avatar billede Riis80 Novice
14. juli 2020 - 09:22 #2
Det hjalp desværre ikke at nulstille BIOS indstillinger.
Avatar billede Poko1 Ekspert
14. juli 2020 - 09:24 #3
Prøv dette under Boot fanen
https://ibb.co/gzqNZn0
Avatar billede Riis80 Novice
14. juli 2020 - 09:24 #4
Via en Win 10 boot USB kunne jeg finde via diskpart se at disken er der med indhold. Men kan bare stadig ikke se den i BIOS eller boote på den...
Avatar billede Riis80 Novice
14. juli 2020 - 09:27 #5
#3 Har ikke den mulighed.
Avatar billede KHN Guru
14. juli 2020 - 09:48 #6
TUF H370-PRO GAMING User’s Manual( English ):
https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1151/TUF_H370-PRO-GAMING/E13803_TUF_H370-PRO_GAMING_UM_WEB.pdf

Ifølge ovennævnte vejledning er der i BIOS 2 mode - EZ Mode og Advanced Mode - for at skifte mellem de forskellige mode tryk F7
Avatar billede Poko1 Ekspert
14. juli 2020 - 10:12 #7
k jeg var ikke klar over at den model var så ny!
Se hvilke muligheder der er under Last Modified settings?
Avatar billede Riis80 Novice
14. juli 2020 - 11:17 #8
Tror at det skyldes at den vil boote på en GPT disk. Men den er formateret som MBR...
Avatar billede Poko1 Ekspert
14. juli 2020 - 11:18 #9
UEFI ser kun GPI diske
Avatar billede Riis80 Novice
14. juli 2020 - 11:29 #10
#9 det er jeg ikke sikker på at du har ret i...

Jeg opdagede at boot fra Storage devices og fra PCI-E/PCI var sat til Legacy under CSM (skulle enables først) Da jeg ændrede det til UEFI så kunne jeg igen boot fra Nvme disken (Og sjovt nok osse fra DVD drevet...)

Så alt er godt igen...😊
Avatar billede Poko1 Ekspert
14. juli 2020 - 11:30 #11
Der skulle stå GPT
Hvis du geninstallerer kan du vælge at slette disken så den står som Uallokeret så finder Windows selv ud af at installere som EFI
https://ibb.co/dGhgYKx
Avatar billede Poko1 Ekspert
14. juli 2020 - 11:33 #12
Det er jeg sikker på!
Du kan ikke køre UEFI på en MBR! Allokering.