Avatar billede Niclas37 Praktikant
14. maj 2020 - 22:12 Der er 7 kommentarer

Blå skærm og driver fejl

Hej,

Jeg har et problem med en driver TROR jeg.

Jeg har købt en ny computer af en gut, den er brugt få gange og har kvitteringer på alting over mail.

Problemet jeg oplever er, at selvom den ikke er varm eller blevet brugt meget, så stopper driveren med at virke og jeg får en frossen skærm, billedet går ud og der står "HDMI no signal". Billedet kommer 8/10 gange tilbage, men jeg kan ikke se andet end der billede der var da den frøs. Typisk kommer den også med en lille lyd af en art, der indikerer at driveren mistede forbindelsen. Jeg har et HDMI kabel siddende i grafikkortet og alting sat op, så det umiddelbart ser korrekt ud.
Det skal også siges, at jeg ikke kan få forbindelse igen, før den er helt slukket og tændt igen.
Har i nogen gode råd? Fordi jeg er ved at miste besindelsen.

Vh en enormt frustreret gamer
Avatar billede ole_madsen Ekspert
14. maj 2020 - 22:43 #1
1. opdater driveren og se om det hjælper.
2. Prøv en anden grafikport for at se om det hjælper.

Hjælper ingen af delene, tyder det på en hardwarefejl.

Hvis den laver blå skærm, kan du se om du har DMP filer i hhv c:\windows og c:\windows\minidump. Hvis du har, svarende til tidspunktet for genstart/blå skærm, så læg den/dem ud på google drive/onedrive og del med os.
14. maj 2020 - 22:44 #2
så skal du ud med den igen ellers så opdater alle driver til den https://slimdrivers_free.da.downloadastro.com/
Avatar billede nopsen Ekspert
15. maj 2020 - 03:02 #3
#2
drivere skal downloades og nstalleres fra producenten af den pågældende model.
dårligt råd at anbefale et trediepartsprogram!
Avatar billede Blød trafikant Ekspert
15. maj 2020 - 06:36 #4
Hej!

Lige et par spørgsmål...

Du skriver at du ikke oplevet at pc'en bliver varm, men hvordan ved du at cpu og gpu ikke bliver varm?

Hvor lang tid går der før problemet opstår, og hvilke temperaturer har cpu og gpu når problemet opstår?

Der findes mange programmer der kan vise temperaturer på din pc.
F.eks. https://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html

Har du prøvet et andet kabel og/eller port til din skærm?
Avatar billede stjans Guru
15. maj 2020 - 08:42 #5
# 3. Slimdrivers identificerer den nøjagtige hardware-del med modelnummer etc. Der er mange producenter meget dårlige til, når man tager egenskaberne herfor.

Med denne specifikation i "hånden" kan man så gå på producentens hjemmeside og hente den rigtige driver til sin hardware...
Avatar billede ole_madsen Ekspert
15. maj 2020 - 09:02 #6
Problematikken er ikke at producenten selv er dårlig til at identificere hardware nøjagtig - det er et dårligt argument :-)

Men der kan ske at driveren er modificeret/certificeret af producenten af PC´en, i forhold til leverandøren af chipsettet i hardwaren.

Jeg har flere gange (om end sjældent) oplevet at nyeste driver fra chipset producenten (eks. Intel) har medført BSOD og andre fejl, mens den seneste, ældre driver fra hardware producenten, ikke har haft fejl.

Derfor bruger jeg også selv kun 3. parts driverprogrammer som eks. Slimdrivers, i nødstilfælde.

Rent teknisk er det også ret let at forfalske en driver - jeg ved ikke hvor 3. parts programmer henter driverne fra, men har de ikke deres egen sikrede driverdatabase, risikerer man at hente grimme ting ind på PC´en (Disclaimer - det har jeg aldrig selv oplevet - kun "læst" om det).

Jeg vil ikke fraråde brugen af Slimdrivers, men hvis man kan hente fra producenten af hardwaren ville jeg helt klart foretrække det.
Avatar billede stjans Guru
15. maj 2020 - 09:27 #7
#6 Jeg tror ikke vi er så uenige,  Ole :-)

Jeg brugte selv aldrig Slimdrivers til at foretage selve installationen af driverne - alene til at få identificeret hardwaremodellerne korrekt.

Når dette så var på plads, hentede jeg direkte fra producentens hjemmeside - og kun verificerede drivere.

Nu kører jeg så Mac, så det er et overstået kapitel.