Avatar billede ErikHg Ekspert
05. marts 2020 - 15:17 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

Har modtaget (fup)mail med endelsen ".biz"

Jeg har i dag modtaget en fupmail hvor der bagerst står".biz"
Kan nogen fortælle hvad ".biz" står for?
Jeg tænkte på om det kunne være Belize, men har fundet ud af at der så skulle have stået "BZ" i stedet.
Mail er efterfølgende blokeret som uønsket, for det var tydeligt at det var fup, men tilhørende links.
Avatar billede michael_stim Ekspert
05. marts 2020 - 15:21 #1
biz er slang for business, altså reserveret til virksomhed.
Avatar billede michael_stim Ekspert
05. marts 2020 - 15:24 #2
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Internet_top-level_domains

ctrl+f skriv biz, så søger den på hele siden
Avatar billede puren Ekspert
05. marts 2020 - 16:42 #3
#1 vrøvl jeg har et .biz og der var ingen problem i at få det som privatperson
Avatar billede ErikHg Ekspert
05. marts 2020 - 16:49 #4
Jeg ved at ".com" står for "commercial". Jeg tænkte bare på kendingsbogstaverne, som f.eks. "dk" " "se" "de" osv. osv.
Jeg har nogen gange modtaget mails hvor der har stået f.eks. "ru" "it" "pl". Det er lige i papirkuren med sådanne, for det fremgår jo tydeligt at der er talte om fup og svindel.
Avatar billede michael_stim Ekspert
05. marts 2020 - 17:28 #5
#3
Det er ikke noget vrövl. Alle kan köbe et biz-domäne men det er faktisk til business. Vil gätte på at hvis du opretter f ex jensen.biz så kan f ex Jensens böfhus eller lignende "claime" det.

"Open TLD; any person or entity is permitted to register; however, registrations may be challenged later if they are not held by commercial entities in accordance with the domain's charter. This TLD was created to provide relief for the .com TLD, where many names have already been taken."

Taget fra siden jeg linkede til.
Avatar billede emilst Praktikant
09. marts 2020 - 10:18 #6
.biz er udelukkende tiltænkt virksomhedsdomæner, men som udgangspunkt kan alle oprette et .biz domæne.

Emil - https://klartilrejsen.dk/