Avatar billede Uvanga Ekspert
13. januar 2020 - 19:44 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Dos kommandoer i windows 10

Med CMD kan man udføre mange kommandoer i Dos. Disse kommandoer udfører en specifik opgave. f.eks. ping, samt diverse test og forespørgsler.
Disse kommandoer er aflæsning af eksisterende indhold på PC.
Men kan udføre nye opgaver i Dos, eks. md ?
Jeg tænker på Dos via CMD på windows 10, ikke en Dos emulering.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
13. januar 2020 - 22:06 #1
Nu skal vi lige have begreberne på plads - DOS = Diskette Operativ System. Det har du med garanti ikke kørt på en Windows 10 maskine nogensinde, med mindre det har foregået i et virtuelt miljø.

Begyndt med Windows 2000 har der ikke været rester af DOS i Windows operativsystemer - de sidste rester forsvandt med Windows 98/ME.

Det du kører i Windows i dag, er kommandoer, givet til Windows selv - fra en prompt. Deraf navnet kommandoprompt

Jeg er lidt i tvivl om hvad det egentlig er du spørger om - men antager at du spørger til om man kan bruge de samme kommandoer som man kunne i DOS - og ja, langt de fleste "kommandoer" er videreført som små utilities - MD/MkDir = Make Directory vil fint fungere. RD = Remove Directory, o.s.v.

Det er sådan man laver scripts til vedligehold/automatisering af opgaver i Windows - hvis man da ikke bruger nogle af de nyere, videreudviklede sprog (Powershell er det mest oplagte i dag).

En liste over de utilities (kommandoer) du kan bruge, kan du finde her: https://docs.microsoft.com/en-us/windows-server/administration/windows-commands/windows-commands - men det er plus/minus. Det er ikke alle der findes i alle udgaver af Windows, ligesom man sagtens kan have udvidede utilities/kommandoer, når ekstrafunktioner i Windows er installeret.

Du kan også finde meget mere ved at søge på "batch programmering" https://www.google.com/search?q=batch+programming&oq=batch+prog&aqs=chrome.1.69i57j0l7.5261j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8
Avatar billede Uvanga Ekspert
14. januar 2020 - 11:13 #2
#1 Tak for svar, det klarificerer begreberne.
Jeg har gennem CMD testet kommandoen  MD/MkDir, denne kommando genkendes dog ikke (invalid syntax) Jeg har testet både som bruger, og som administrator.
Gør jeg mon noget forkert, jeg har kopieret kommandoen fra dit indlæg, så det skulle være korrekt.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
14. januar 2020 - 11:25 #3
Kommandoen MD/MkDir findes ikke :-) - men det gør:

MD
MkDir

De er alias for Make Directory - altså at oprette en mappe. Som RD / RmDir er for Remove Directory.
Avatar billede Uvanga Ekspert
14. januar 2020 - 11:40 #4
Tak for yderlig kommentar. Jeg har nu prøvet mig frem, og nu fungerer det.