Avatar billede Slettet bruger
08. december 2019 - 23:40 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke finde licens

Jeg kan ikke finde licensen til Windows 10 på en pc købt for kort tid siden i Bilka.

Har læst den skal stå et sted på pc'en. Men det gør der ikke.

Er det virkelig en mulighed der ingen følger med?
Avatar billede Slettet bruger
08. december 2019 - 23:42 #1
Har læst på nettet den bør stå et sted på pc'en.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
09. december 2019 - 00:44 #2
Windows OEM produktnøglen forsvandt med Windows 8... - det eneste licensbevis er et lille "Windows" logomærke som dette: https://i.ebayimg.com/images/g/w6QAAOSwOFtdIsD~/s-l300.jpg

Selve licens/produktnøglen er bygget ind i BIOS på PC´en, og bliver automatisk aktiveret ved installation af Windows 10.

Du KAN trække nøglen ud af BIOS med en WMIC kommando - men der er ikke rigtig nogen grund til det, da den alligevel kun kan bruges på den samme maskine.

Få maskine produceres uden indbygget licens - der følger det lille mærke så heller ikke med. Til sådan en maskine kan man købe en Windows 10 licens, med en "gammeldags" produktnøgle. Sådan en licens må typisk også gerne flyttes med videre til en ny PC - men det afhænger af den specifikke licens.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
09. december 2019 - 00:48 #3
hov...  ikke WMIC kommand - et par powershell kommandoer kan høste den ( https://blogs.technet.microsoft.com/in-teaching-others-we-teach-ourselves/2016/12/13/how-to-deploy-windows-10-with-a-oem-product-key-from-the-bios-with-microsoft-deployment-toolkit/ )

Og PS -  du skal ikke tro på alt du læser på nettet :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
09. december 2019 - 16:48 #4
Som Ole skriver har der siden skift til Uefi bios (den nyere type) og lanceringen af Win 8 ikke blevet tilført licens koder på kabinetterne på computerne. De ligger på en chip inde i computeren og hentes når der er behov for det. Skal du installere Windows 10 om , så er der et punkt hvor man springer koden over. Og computeren bør derfor automatisk blive aktiveret ved en nyinstallation.
Avatar billede Slettet bruger
10. december 2019 - 15:01 #5
Glemte at skriv da jeg markerede løsning.

-

Tak.

Kan dog ikke finde nogle mærker på den.
Kan jeg alligevel gå ud fra det er tilfældet. Det er denne: https://media.flixcar.com/f360cdn/HP-4214787864-c06276507.pdf (ikke nogen dyr model).
Avatar billede ole_madsen Ekspert
10. december 2019 - 16:24 #7
På bærbare PC´ere har man fået for vane at sætte sådanne mærker under batteriet - hvis det kan tages af. Er det indbygget, og derfor ikke til at komme ind under, er jeg dig svar skyldig.