Avatar billede gosha Novice
28. november 2019 - 17:01 Der er 18 kommentarer

Ny PC kan ikke boote op

Hej!
Har en forholdsvis ny selvbygget gaming-computer, som efter 2 måneder pludselig ikke vil boote.

Motherboard: Asus TUF B450M-plus
SSD: GIGABYTE 240 GB 2,5" SSD
        -Styresystem: Windows 10

I BIOS, under SATA Information, vises mit SSD som SATAFIRM S11 (240GB), men det er ikke under Boot priority.

Er SSD-kortet defekt, selvom det vises? Har både tjekket og skiftet måde SATA-kabler og -port.

Håber der er nogle der kan hjælpe.
Avatar billede ErikHg Ekspert
28. november 2019 - 17:17 #1
Kik på dette link:

https://support.microsoft.com/da-dk/help/12376/windows-10-start-your-pc-in-safe-mode

Forhåbentlig kan det afhjælpe dit problem.
Avatar billede gosha Novice
28. november 2019 - 17:40 #2
Hej Erik

Ovenstående har jeg prøvet, men det løser dsv. heller ikke mit problem.
Avatar billede ErikHg Ekspert
28. november 2019 - 18:51 #3
Jeg tror dårligt det kan være SSD´en der allerede der er fejl på. Du skriver, at du har skiftet sata-kablerne og port, men uden held.
Prøv at gennemgå alle kabler og kontroller om de sidder rigtigt fast på deres pladser. Her mener jeg ikke sata-kablerne men bl.a. strømkabler. Prøv også at undersøge om ram-blokkene sidder som de skal.
Avatar billede milter Ekspert
28. november 2019 - 18:59 #4
En søgning på nettet viser, at "SATAFIRM S11" tyder på en defekt SSD, måske endda at SSD'en ikke helt er, hvad den burde være. Det mest troværdige og fornuftige indlæg, jeg har fundet om "SATAFIRM S11", er dette:

http://blog.drivethelife.com/how-to/fix-satafirm-s11-ssd-error.html

Der findes en del andre, tilsyneladende troværdige, indlæg om, at "det her program har fixet mit problem med SATAFIRM S11", men ved nærmere eftersyn viser de sig at være lige så trofærdige som disse ord fra en tidligere amerikansk præsident:" "I did not have sexual relations with that woman."
Avatar billede kurt54 Ekspert
28. november 2019 - 19:02 #5
Prøv at boote på eksternt medie f.eks fra

https://www.hirensbootcd.org

eller en live linux - på usbstik -
Avatar billede ErikHg Ekspert
28. november 2019 - 19:24 #6
#4 Den var god milter :-)
Det var jo ikke for ingenting, at det blev kaldt for "Det ORALE Værelse" ;-)
Avatar billede gosha Novice
28. november 2019 - 19:39 #7
Tak for svarene!

#3, vil prøve at tjekke det hele igennem i morgen. Hvis det ikke løser problemet, må jeg få skiftet mit SSD ud.
Avatar billede 220661 Ekspert
28. november 2019 - 19:59 #9
Har du prøvet at nulstille din BIOS?
Avatar billede gosha Novice
28. november 2019 - 20:42 #10
#9 Da jeg bestilte mit bundkort, fik jeg det opdateret, så det var kompatibelt med den 3rd-gen CPU jeg havde i forvejen. Så har med vilje ikke gjort dette, da jeg er i tvivl om den "opdatering" også bliver nulstillet. Kan jeg bare nulstille bios, og så evt. selv bare opdatere den efter?
Avatar billede 220661 Ekspert
28. november 2019 - 20:56 #11
Nulstille Bios indstiller blot indstillinger til deafult. Det ændrer så vidt jeg ved ikke på den bios version du har fået lagt ind. Men andre må gerne byde ind hvis dette er tilfældet. Har aldrig opdateret på bios i de 20 år jeg har brugt computer :-)
Avatar billede milter Ekspert
28. november 2019 - 21:37 #12
Jeg tror ikke, en nulstilling af din BIOS vil gøre nogen forskel. Når du starter din computer, vil den i opstarten søge efter hardware på maskinen, og det svar, den får fra din SSD, er: "Jeg er en SATAFIRM S11 på 240GB", og det genkender den ikke. Jeg har set, at nogle har forsøgt at opdatere firmware på deres SSD, men det har heller ikke virket.

Med henvisning til min søgning på nettet igen, så tyder alt på, at din SSD er kaput på en måde, så den ikke kan fås til at virke korrekt igen. Du skriver, at din PC er en " forholdsvis ny selvbygget gaming-computer". Hvis jeg var dig, ville jeg gemme alt på den, som du ønsker at beholde, og derefter kontakte firmaet, du har købt SSD'en af. Henvis dem eventuelt til dit spørgsmål her.

Hvis du har mulighed for det, kunne du først prøve at koble den til en anden maskine og se, om den også der ses som en "SATAFIRM S11".
Avatar billede 220661 Ekspert
28. november 2019 - 21:44 #13
#12 Kanon god ide :-)
Avatar billede gosha Novice
28. november 2019 - 22:01 #14
#12 Havde nemlig også tænkt mig at sende den tilbage. Har været i kontakt med dem jeg købte SSD'en af. Festligheden ligger så bare i, at hvis varen ikke er defekt, kræver de 700 kr. pr "teknikertime". Og for en SSD, der koster det halve, ville jeg helst ikke løbe ind i at skulle betale mere, end at det kan svare sig at købe en ny (For har ikke data jeg ikke kan undvære på kortet).
Derfor tænkte jeg at jeg kunne spørge herinde, hvilket har givet meget mere hjælp, end jeg regnede med. Tak!
Avatar billede milter Ekspert
28. november 2019 - 22:29 #15
Velbekom. Jeg tror ikke, du vil få problemer med at få den byttet. Jeg tror, jeg har fundet din SSD på nettet til omkring 240 kroner, og hvis jeg var dig, ville jeg bede om at få byttet til noget bedre, selv om det måske kommer til at koste dig lidt mere.
Avatar billede 220661 Ekspert
08. december 2019 - 09:16 #16
Hvad endte denne med?
Avatar billede gosha Novice
08. december 2019 - 15:21 #17
Har sendt SSD-kortet tilbage. Så må jeg se hvad de siger til det...
Avatar billede 220661 Ekspert
02. januar 2020 - 17:02 #18
Noget nyt? Sidder lige i en anden tråd med samme problem så jeg tænkte lige om du havde fået løst det?