Avatar billede prox1 Forsker
10. november 2019 - 16:58 Der er 8 kommentarer

OracleVirtualBox: Win10Host MintGuest Kun 32bit kan vælges (HyperV disabled)

Ekspert niveau problem.
Forsøger at opsætte Linux Mint som guest in VirtualBox 6.1.
Oracle oplyser at MS-Hyper-V skal slås fra i BIOS, for at man kan bruge 64bits Guests
Det er gjort!
CMD retunerer 'succesful disabled'

Men der er ingen option for x64 Linux Guests, kun x32

Er der nogen der har stået med det samme problem?
Kunne det løses?

Relevante link
https://forums.virtualbox.org/viewtopic.php?f=1&t=62339#p452019
Avatar billede ole_madsen Ekspert
10. november 2019 - 17:45 #1
Jeg ser ikke der nævnes at Hyper-V skal disables i BIOS - og det ville også undre mig, for så kan VirtualBox ikke bruge den. Men der er alligevel noget om det - jeg har siddet i en lignende knibe engang, så det er ikke utænkeligt den også skal slås fra fysisk i BIOS. I så fald skal du gøre det under opstart af din PC - kommandoer til at editere BIOS fungerer normalt kun under bestemte forudsætninger - at gå i BIOS direkte (Typisk F2 under opstart) virker altid.

Men det er Windows 10´s Hyper-V funktionen der ikke må være slået til - kontrolpanel->Programmer og funktioner -> Slå Windows funktioner til eller fra. Find Hyper-V (Nr. 9 fra oven hos mig), og fjern et eventuelt hak i den.
Og når nu du er der, kan du sammenligne med andre funktioner fra listen og se, om de også skal slås fra.
Avatar billede prox1 Forsker
10. november 2019 - 18:45 #2
Dét lyder spændende Ole, men det er jo direkte i linket fra Oracle at de skriver CMD for at slå Hyper-V fra, men jeg vil prøve at se på BIOS 'fysisk' og bestemt også dit tip med Windows-funktioner!
Avatar billede ole_madsen Ekspert
10. november 2019 - 19:45 #3
Nej, det er ikke "Fra Oracle"... - det er et brugerforum for brugere af Virtual Box, så det er brugere af systemet som dig og mig, der har fundet ud af, at det virker hvis man gør....

Først og fremmest er BCDEdit ikke et BIOS konfigurations værktøj, men et værktøj til konfiguration af BootData (https://docs.microsoft.com/en-us/windows-hardware/manufacture/desktop/bcdedit-command-line-options)

Lige præcis med Hyper-V hypervisoren, kan man åbenbart undertrykke denne - men du redigerer IKKE i BIOS. Der findes ikke et enhedsværktøj til at editere i BIOS - primært fordi der er mange forskellige producenter af BIOS - og sekundært fordi du ikke ved om det er legacy BIOS eller UEFI BIOS, om den er password-beskyttet, slået til for remote skrivning eller... :-) - det er det jeg mener med at editering af BIOS fra Windows kun fungerer under bestemte forudsætninger.
Avatar billede prox1 Forsker
11. november 2019 - 17:58 #4
Q det er det jeg mener med at editering af BIOS fra Windows kun fungerer under bestemte forudsætninger. q

Og du har fuldkommen ret igen!
Avatar billede prox1 Forsker
11. november 2019 - 18:27 #5
Men her er så et problem
https://imgur.com/a/Zx8FBiO
Hyper-V *er* disabled allerede, og der er ikke noget at ændre
Ser ikke så godt ud for VB på min pc..... :|
Avatar billede ole_madsen Ekspert
12. november 2019 - 09:00 #6
Har du været inde og rette i BIOS? - hvis den er slået til, så slå fra. Er den slået fra, så prøv at slå til.

Det hedder lidt forskelligt fra BIOS til BIOS - men typisk noget med Hypervisation, Hyper V eller Virtulisation.
Avatar billede prox1 Forsker
13. november 2019 - 15:44 #7
Deeet gav heller ikke noget..
Jeg overvejer at downgrade VB til en tidligere version, og se om jeg kan få adgang til x64 guests dén vej. 'Det' skulle jo være så nemt iflg.
https://www.youtube.com/watch?v=sB_5fqiysi4
meen -det er det så ikke..
Avatar billede prox1 Forsker
20. november 2019 - 19:51 #8
... Det blev til at finde den ABSURD småt trykte MOBO manual frem..
Og wdyk...
Der er ..yderligere et virtualiserings niveau :|
Under Advanced MOBO options findes VMDX-tecnology
for gmv hvorfor, så er dén option default disabled..
Jamen ..
HVORFOR?!?
Det er da meget anvendt at lave en virtuel maskine på moderne PC'er!
Hvorfor er det så default OFF?!?
Jeg f a t t e r ikke en sparkedragt af det, med mindre Enabled påvirker andre ydelser helt katastrofalt, men det har jeg ikke kunnet mærke.. -endnu
Og så er der endnu en absurditet:
Hvis virtualisering er generelt slået fra, hvorfor kan x32 virtuelle systemer så ALLIGEVEL vælges?!??
Naa
Summa:
Såfremt andre står med det her ****, så er det altså VMDX der _kan_ være en årsag. Jeg er ialtfald kommet et museskridt nærmere en x64 virtuel linux
...Tror jeg :|