Avatar billede Slettet bruger
07. november 2019 - 16:20 Der er 77 kommentarer og
5 løsninger

Installation af Windows 10

"Start forfra med en ren installation af Windows 10"
Har læst denne tekst, men forstår alligevel ikke til fulde hvad der sker hvis jeg bruger værktøjet.
https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10startfresh

Hvad skal jeg ellers gøre inden?
Har backup af dokumenter og billeder, Outlook's pst fil (er Outlook 2003, kan den lægges ind i en nyere Outlook?) og genveje/favoritter.

Og mens jeg husker det. Kan man i 10 som i 7 via registreringsdatabasen tilføje "Kopier til ..." og "Send til ..." i højrekliksmenuen?
Avatar billede Poko1 Ekspert
07. november 2019 - 16:26 #1
Der er ikke meget forskel bortset fra udseendet.
Og ja du kan oprette Office10 på den tidligere så aktiveres den g2003 men den opdateres ikke.
Og har der været Windows  10 på den tidligere så aktiveres den automatisk.
Avatar billede Slettet bruger
07. november 2019 - 16:32 #2
Der er 7 på den nu.

Forstår ikke hvad du mener med "Der er ikke meget forskel bortset fra udseendet."
Er det svar på mit første spørgsmål?
Avatar billede Slettet bruger
07. november 2019 - 16:33 #3
Syntes det ser ud som om du måske er kommet til at svare på noget i en forkert tråd. Eller er det bare mig?
Avatar billede Slettet bruger
07. november 2019 - 16:35 #4
Tror jeg forstår sætning to.
Avatar billede ErikHg Ekspert
07. november 2019 - 16:44 #5
Avatar billede Slettet bruger
07. november 2019 - 16:50 #6
Jeg syntes ikke det hjælper meget. Syntes i det hele taget det er svært at overskue hvad man skal for at opgradere

Tror jeg vil købe en Windows 10 på CD (koster sikkert mere, bare ærgerligt), slette den nuværende med Killdisk. Og så installere. Det kan jeg finde ud af.
Avatar billede Poko1 Ekspert
07. november 2019 - 16:51 #7
Undskyld jeg forstod heller ikke helt dit spørgsmål.
Hvis du opgraderer behøver du ikke at tænke på aktiverings nøglen
og så kan du senere gen installere en ren installation når den er aktiveret
Avatar billede Slettet bruger
07. november 2019 - 16:51 #8
Kan vel ikke være meget anderledes end med 7.
Avatar billede Poko1 Ekspert
07. november 2019 - 17:00 #9
gå ind på denne side vælg Download værktøjet nui
https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10
vælg Download værktøjet nui
når du kommer til denne side så vælg opgrader denne computer nu
https://ibb.co/dfSSCRn
Avatar billede hjolsen Ekspert
07. november 2019 - 17:01 #10
Du skal hente værktøjet (Media creation tool) herfra : https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10 .
Dette værktøj kører/installerer du på den maskine der skal have windows 10.
Den kan oprette et installations medie enten på en USB nøgle eller en DVD (Usb er hurtigst)
Når Installations mediet er klar , starter du "setup" på mediet.
Hvis du vil være sikker på at undgå Licens  besvær , laver du først en opgradering af din nuværende installation - for at sikre windows bliver korrekt aktiveret.
Herefter kan du vælge at "boote" på mediet og lave en ren installation ( hvor du sletter alle partitioner på disken) . Windows bliver automatisk aktiveret da Microsoft  nu kender din PCs "fingeraftryk"
PS.: Jeg vælger altid ar bruge en lokal konto ved installation ,men du får mange påmindelser om at det er "bedre" med en MS konto :-)
Avatar billede Slettet bruger
07. november 2019 - 17:06 #11
Del har installeret noget der hedder Diagnostic (genvej F12). Mister jeg også det? Går ud fra det ligger på en separat partiton på C (har to fysiske diske, Windows på den ene, dokumenter på den anden).
Avatar billede Slettet bruger
07. november 2019 - 17:06 #12
Dell
Avatar billede Slettet bruger
07. november 2019 - 17:15 #13
Sorry, dur ikke til dette. Er ikke noget i vejen med svarene. Jeg har bare så lidt forstand på det, der er ting i dem jeg ikke forstår. På den måde bliver jeg ved med at være i tvivl om noget.

Eksempel: "en opgradering af din nuværende installation". Har ingen ide om hvad det betyder.

Jeg tror kun jeg finder ud af det med en CD. Jeg kan så ingen Windows 10 finde på nettet hvor der følger en med. Kun dem til download. Nogen der ved hvor man kan købe en sådan?
Avatar billede 220661 Ekspert
07. november 2019 - 17:28 #14
#13 Når du henter installationsmediet fra nettet vælger du at det ligges på en 8 GB usb pind der oprettes som et medie som en cd også gør :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
07. november 2019 - 17:32 #15
Og du behøver ikke købe eb Win 10 når du har en gyldig Windows 7 licens. Den kan bruges til at aktivere din nye installation med. Det er poko1 også inde længere oppe i tråden :-)
Avatar billede Poko1 Ekspert
07. november 2019 - 17:33 #16
har du læst #9 der kan du både hente et medie eller opgradere
og de sker jo intet før du er begyndt på opgraderingen
Avatar billede Slettet bruger
07. november 2019 - 17:58 #17
Jeg tror jeg skal tage en pause fra dette. Og så kigge på det igen, når min selvtillid er vendt tilbage. Er lige nu i bund.
Avatar billede 220661 Ekspert
07. november 2019 - 17:59 #18
#17 Ok. Så hopper jeg af her :-)
Avatar billede Slettet bruger
07. november 2019 - 18:01 #19
Forståeligt.
Avatar billede mort1 Ekspert
07. november 2019 - 18:03 #20
Hvis du skal have en Windows 10 med CD, så prøv at søge på Google "køb af Windows 10 på DVD" så dukker der flere op som reklamerer med den løsning.
Men helt ærlig, det virker som om du ikke færdes så hjemmevandt på området - og  "hvis jeg var dig" så tror jeg, at jeg ville prøve at spørge, blandt venner og bekendte, om der ikke var en som ville give en hånd med og hjælpe med at få tingene til at fungere - senere kan du så selv prøve at arbejde dig videre, eventuelt med hjælp her fra de mange eksperter, her på Computerworld.
Avatar billede Poko1 Ekspert
07. november 2019 - 18:08 #21
hopper også
Avatar billede Slettet bruger
07. november 2019 - 18:09 #22
Nu bliver det mere underligt. Men det er som det er. Og er anonym så... Jeg har ingen venner eller bekendte.

Måske opgiver jeg det helt og fortsætter med 7. Koste hvad det vil.
Avatar billede Slettet bruger
07. november 2019 - 18:10 #23
Ok
Avatar billede Slettet bruger
07. november 2019 - 18:11 #24
Jeg lukker og dropper det helt!
Fortsætter med 7 til jeg dør. Når alt kommer til alt, hvor galt kan det gå. Er ikke mit helbred, bare computer.
Avatar billede 220661 Ekspert
07. november 2019 - 18:19 #25
#24 Du skal bare have en til at hjælpe dig med det. Support til Win 7 stopper i januar næste år til orientering. Så har du et sårbart system. Så vil klart anbefale du får den op på Win 10 inden 20 januar.
Kan måske frygte at mulighed med at opgradere/installere Win 10 ved at bruge den gamle licens måske ophører på den dato.
Avatar billede Slettet bruger
07. november 2019 - 19:17 #26
Jeg kender INGEN.
Køber en Windows på DVD. Sletter computeren og installere fra den. Det tror jeg at jeg kan finde ud af (har i hvert fald gjort det mange gang med 7).
Avatar billede Slettet bruger
07. november 2019 - 19:23 #27
Hvis man kun færdes på steder man kender og i forvejen ved der ingen problemer er med, kan der vel ikke ske noget ved at køre en uopdateret version. Jeg kommer ikke på pornosider eller andet underligt.
Avatar billede Slettet bruger
07. november 2019 - 19:24 #28
Har samtidig både firewall ESET, SuperAntispyware og Malwarebytes. Og så tænker jeg mig om. Så tror risikoen vil være meget lille.
Avatar billede Slettet bruger
07. november 2019 - 19:30 #29
Hopper heller ikke på falske e-mails.
Avatar billede ErikHg Ekspert
07. november 2019 - 19:43 #30
#28 Lige meget hvor meget man tænker sig om, så er de IT-kriminelle altid et skridt foran.
Hvis ikke de var det, så ville de være en uddøende race, men det er desværre ikke tilfældet - snarere tværtimod.
Avatar billede Slettet bruger
07. november 2019 - 19:53 #31
Superantispyware og Malwarebytes er begge udmærkede programmer. Men de løser de samme opgaver, så der er ingen grund til at have dem begge to.
Du skal være opmærksom på, at hvis du har betalingsudgaven af Malwarebyte, skal den slettes før nyinstallation, for eller kan der blive problemer med installationen.

Jeg er sikker på, at  du overvurdere besværet med a installere Windows 10.
Når bare du lader Microsoft lave den USB for dig, så går det næsten af sig selv.
Og som 220661 er inde på, kan du få problemer efter januar.
Avatar billede Slettet bruger
07. november 2019 - 19:58 #32
Har nogen vist dig installationsvejledningen?
https://softwarenow.dk/vejledninger/windows-10-install/
Avatar billede Slettet bruger
07. november 2019 - 20:19 #33
Ok, har forstået programmer og forsigtighed ikke er nok. Bliver jeg selvfølgelig nødt til at forholde mig til.
Avatar billede Slettet bruger
07. november 2019 - 20:20 #34
Skal have købt et nyt USB. Kan se det skal være tomt. Er for besværligt at tømme det jeg har.
Avatar billede Slettet bruger
07. november 2019 - 20:26 #35
Troede SuperAntiSpyware og Malwarebytes supplerede hinanden (de indeholder vel ikke helt de samme definitioner). Har pro udgaven af SuperAntiSpyware. Er min fornemmelse det er den bedste af de to.
Avatar billede Slettet bruger
07. november 2019 - 20:27 #36
Du går bare ind i Start / Denne PC. Der ser du din USB. Så højreklikker du på den og vælger "Formater" Det går meget hurtigt, og så er den klar til installation.
Avatar billede Slettet bruger
07. november 2019 - 20:28 #37
Nej, har ikke før set vejledningen.
Avatar billede Slettet bruger
07. november 2019 - 20:29 #38
#36 Kan jeg ikke. Skal bruge det der er på den. Må købe en ny. Er ok.
Avatar billede Slettet bruger
07. november 2019 - 20:31 #39
Nej de to programmer supplerer ikke hinanden, de går begge efter Malware.
Det er en antimalware og et antivirus program, som supplerer hinanden.
Avatar billede Slettet bruger
07. november 2019 - 20:32 #40
Skal nok kigge på det i weekenden. Har ikke tid før.

Har en computer mere der er online, hvis noget går galt.
Avatar billede Slettet bruger
07. november 2019 - 20:32 #41
Ok. Så fjerner jeg Malwarebytes.
Avatar billede Slettet bruger
07. november 2019 - 20:33 #42
Ok, så misforstod jeg dig fordi du skrev." Er for besværligt at tømme det jeg har. "
Avatar billede Slettet bruger
07. november 2019 - 20:34 #43
Tak for svarene. Også den del af dem jeg "ikke kan bruge". Ikke jeres skyld.
Avatar billede Slettet bruger
07. november 2019 - 20:35 #44
Fint nok, så kommer du bare igen. :-)
Avatar billede Slettet bruger
07. november 2019 - 20:35 #45
#42 Skulle nok have formuleret det anderledes.
Avatar billede Slettet bruger
07. november 2019 - 20:41 #46
Ok. Tak.
Avatar billede 220661 Ekspert
07. november 2019 - 21:12 #47
#34 Hvis du har en usb på 8 gb med filer på du vil bruge som Windows installations medie, så kan jeg forestille mig at MediaCreation Tool der opretter installations mediet vil formatete det før det lægger Windows 10 på den.
Husk blot at flytte eventuelle filer du er bange om før du bruger denne usb pind.
Følger tråd igen :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
07. november 2019 - 21:17 #48
Man kan også købe installationsmedie på Usb hos E-Gear til både Home og Pro:
https://e-gear.dk/windows-10-home-professional-usb-installationsmedie-2038.html?gclid=EAIaIQobChMIqvOY9_TY5QIVHouyCh3k9gv8EAkYASABEgJ6rfD_BwE
Har ikke erfaring med denne mulighed da jeg downloader og opretter fra Microsoft siden.
Avatar billede ErikHg Ekspert
07. november 2019 - 21:40 #49
Jeg har for et par år eller tre siden købt en Windows 10 Pro 64  bit dvd (fysisk medie) men kan desværre ikke huske hvor det var. Denne har siden været installeret på min bærbare. I september 2019 opgraderede jeg fra Windows 7 Ultimate (retail version) til Windows 10. Det gik smertefrit, men jeg har siden rettet Windows 10 til med bl.a. Classic Shell, så det mindre mere om det gammelkendte udsenende og ikke mindst funktionerne. Mange af de apps der følger med Windows 10, er i realiteten ikke til  andet end irritation. Ikke mindst det indbyggede mail-program.
Avatar billede Slettet bruger
07. november 2019 - 23:21 #50
#48 Tak.

#49 Ved hvad Classic Shell er.
      Hvad er der i vejen med det indbyggede mail program. Havde egentlig glædet mig
      til at få fornyet min Outlook 2003.
Avatar billede Slettet bruger
08. november 2019 - 00:36 #51
Din outlook konto ligger jo hos Microsoft, så den kan du vel altid få igen.
Og det har ikke noget med Classic shell at gøre. Det erstatter bare Windows Start med noget som ligner Start i Windows 7. Det bruger eg også selv.
Avatar billede 220661 Ekspert
08. november 2019 - 08:47 #52
Classic Shell opdateres ikke længere til Windows 10. Open Shell har overtaget 😊
Avatar billede 220661 Ekspert
08. november 2019 - 13:25 #53
Avatar billede Slettet bruger
08. november 2019 - 14:09 #54
Tak.

Har beslutte at købe installationsmediet hos E-Gear.

Når der står "Windows 10 Home/Professional USB" betyder det så de begge er på USB'en?
Jeg kan vel kun aktivere Home versionen med min Windows 7 licens (var det helt ved siden af)?
Avatar billede Slettet bruger
08. november 2019 - 14:11 #55
Nå, der står USB. Men også at det leveres med mail. Er lost igen.
Avatar billede 220661 Ekspert
08. november 2019 - 14:14 #56
#54 Begge versioner er på i følge det de skriver.
Hvis din Windows 7 er en Hoem Premium, er det Home udgaven af Win 10 du skal bruge.
Avatar billede 220661 Ekspert
08. november 2019 - 14:15 #57
Der står følgende på siden
"Det USB-drev som du modtager fra os er enten fra producenten ADATA, Verbatim, Intenso, Kingston eller SanDisk. Du kan efterfølgende vælge at formatere USB-drevet og bruge det til andre formål.

Minimumskapaciteten er på 8GB, men kan nogle gange være 16GB

Der er normal garanti på USB-drevet."

Så du bør få en pakke med en usb pind.
Avatar billede Slettet bruger
08. november 2019 - 14:18 #58
Sådan opfatter jeg det også. Blev bare forvirret af der også står "Produktet bliver leveret til din e-mail. Leveringstiden er ofte 5-10 minutter, men op til 24 timer på alle hverdage." Man kan jo ikke lever en fysisk ting med mail ...

Mon ok. Har forstået jeg får det tilsendt.
Avatar billede Slettet bruger
08. november 2019 - 14:18 #59
levere, men
Avatar billede Slettet bruger
08. november 2019 - 14:54 #60
Det du får på den USB er bare det samme, som du får ved at hente Windows gratis Hos Microsoft.  Det er bare en dyr måde at købe en USB stick på.
Du får formodentlig en Verbatim på 8GB, af tvivlsom kvalitet, de laver ikke deres egne ting men køber op fra andre og sætter eget navn på. Og er den en 2.0 eller 3.0 stick?
Man kan købe en SanDisk Ultra USB 3.0 32 GB USB-stick
Jeg respekterer selvfølgelig dit eget valg, det er bare en oplysning.
https://www.elgiganten.dk/product/pc-tablets/hukommelseskort-og-usb-stick/SANUSB30U32GB/sandisk-ultra-usb-3-0-32-gb-usb-stick
Avatar billede Slettet bruger
08. november 2019 - 14:58 #61
Det er desværre for sent jeg læser dette. Har bestilt stikket.

Jeg håber det fungere. Og bliver ved med det. Ellers er det bare ærgerligt (hvad skal man ellers sige...).

Jeg vil gerne have mulighed for senere at kunne installere styresystemet på en slettet computer. Med en sådan kan jeg ikke downloade den.
Avatar billede Slettet bruger
08. november 2019 - 15:00 #62
De sender på enten ADATA, Verbatim, Intenso, Kingston eller SanDisk.

Kan jo prøve at skrive og bede dem om muligt at sende på et bestemt af dem. Hvilket et bør det være?
Avatar billede Slettet bruger
08. november 2019 - 15:02 #63
"Og er den en 2.0 eller 3.0 stick?"

Aner det ikke. Hvis det af en eller anden grund ikke fungere, har jeg 14 dages lovmæssig returret.
Avatar billede 220661 Ekspert
08. november 2019 - 15:03 #64
#62 det er kendte mærker alle sammen så forskellen er nok ikke noget at bekymre dig om.
Avatar billede Slettet bruger
08. november 2019 - 15:04 #65
Okay.
Avatar billede 220661 Ekspert
08. november 2019 - 15:05 #66
Bruger selv 2,0 da min er en ældre sag
Når men installerer med usb skal usb pind sidde i en usb 2,0 port da man formodentligt ikke har usb 3 tilrådighed ved installation.
Avatar billede Slettet bruger
08. november 2019 - 15:23 #67
Kan se der er 2.0.
https://i.postimg.cc/0yLgMx61/Udklip.png
Kan ikke tyde det alt sammen.
Avatar billede Slettet bruger
08. november 2019 - 15:25 #68
SanDisk er kendt for kvalitet. Jeg har haft 2 eksterne harddiskeke fra Verbatim.
De gik begge i stykker ved tilslutningen mellem disken og kabinettet.
2 versus 3. Afhængig af hvilke data der er tale om, overfører 3 data 2-6 gange så
hurtig som 2. Dvs. Meget hurtigere installation. Og det skal være en meget gammel PC hvis den ikke har en 3 port.
Men når den USB er købt, så pyt! Det skal såmænd nok fungere, det er bare ligesom at købe postevand, som man kan få gratis. :-)
Avatar billede Slettet bruger
08. november 2019 - 15:31 #69
Ps. USB 3.0 kan udmærket køre fra en USB 2.0 port. Forskellen er bare, at så opnår USB 3.0 ikke dan maksimale hastighed.
Avatar billede Slettet bruger
08. november 2019 - 15:32 #70
Ok. Kan være du bare har været uheldig.
Men har skrevet "Om muligt, helst ikke Verbatim".

Den fyldte 10 år i september.
Avatar billede Slettet bruger
08. november 2019 - 15:32 #71
#69 Jeg har tid nok.
Avatar billede Slettet bruger
08. november 2019 - 17:55 #72
Får den på Kingston.
Avatar billede Slettet bruger
08. november 2019 - 17:58 #73
Og da det er Post Nord - guderne må vide hvornår.
Avatar billede ErikHg Ekspert
08. november 2019 - 18:16 #74
#73 Sandsynligvis på mandag. Jeg har nogen gange bestilt computerdele fra bl.a. Århus (bor selv i Nordsjælland) disse dele har været under et døgn efter så det er ikke helt retfærdigt det du skriver.
Avatar billede Slettet bruger
08. november 2019 - 18:42 #75
Jeg har ellers ikke haft problemer med Post Nord, men fornylig skulle de levere en bordovn fra COOP., hjemme hos mig. Jeg fik i stedet en SMS om at jeg ikke havde været hjemme, og at ovnen var leveret til et Minimarked. Så jeg måtte hente den selv.
Det var løgn, at jeg ikke var hjemme, og senere fik jeg en ny SMS med besked om, at ovnen ville blive leveret om aftenen, de kom dog ikke.
Der findes brodne kar alle steder, og Post Nord kan ikke være ansvarlig for, at en doven medarbejder svigter. Jeg ærgrer mig bare, at jeg selv hentede ovnen, jeg burde have klaget. Så der begik jeg selv en fejl.
Avatar billede Slettet bruger
08. november 2019 - 18:53 #76
Det er godt i har gode erfaringer med dem. Det har jeg ikke. Ellers ville jeg ikke skrive sådan.
Avatar billede Slettet bruger
08. november 2019 - 18:55 #77
Seneste bestilte jeg - som så mange gange før - en bøtte D-vitamin. Jeg VED den blev sendt. Men den kom aldrig.
Har også ventet over en uge på et almindelig fladt brev.

Bare to eksempler.
Avatar billede Slettet bruger
08. november 2019 - 19:22 #78
Ja det lyder jo ikke så godt. Jeg har lige selv sendt et brev, og fik at vide, at de ville være flere dage om at nå frem  - Fra København  til København -  men hvis jeg betalt hurtig takst kr. 29, kom det frem næste dag.
Vedrørende vitaminer og den slags:
Jeg har lang god erfaring med Helsebixen. De får bragt varer ud med DAO, som kommer og lægger varen, ved døren, om natten. Bestiller man inden ca. kl 13, får man normalt varen om samme nat. https://www.helsebixen.dk/shop/
Avatar billede Slettet bruger
11. november 2019 - 18:36 #79
#73 Sandsynligvis på mandag. Jeg har nogen gange bestilt computerdele fra bl.a. Århus (bor selv i Nordsjælland) disse dele har været under et døgn efter så det er ikke helt retfærdigt det du skriver.

Intet stik.
Avatar billede Slettet bruger
11. november 2019 - 18:39 #80
Jeg "lukker" tråden her.

Får jeg problemer opretter jeg et nyt spørgsmål med det konkrete problem. Nu hvor jeg får den på et medie forventer jeg imidlertid ingen problemer.
Avatar billede 220661 Ekspert
11. november 2019 - 18:43 #81
Det er bare ok :-)
Avatar billede Slettet bruger
11. november 2019 - 18:46 #82
Tak for al hjælpen!