Avatar billede Nepo Praktikant
24. juli 2019 - 22:47 Der er 2 kommentarer

Huawei WL1B520FM kan ikke fastlåses i ønsket position

Hej alle sammen!

Jeg har et problem med mit mobile netværk, dog mener jeg, at problemet er med routeren.

Netværket er blevet dårligt for ca 1,5 år siden. Om dagen er målingerne på et tåleligt 10Mbit niveau, mens det om aftenen ligger mellem 0.2-3 Mbit.

Selskabet telmore har sendt en ny router, så denne er kun få dage gammel.

Grunden til at jeg tror, det skyldes routeren:

Jeg har en anden router. Også Huawei, dog ikke så avanceret (model HB43666RBC). Denne router, som primært bruges på farten, får målinger på 30+ Mbit hele døgnet.

Jeg har forsøgt at skifte de to kort ud, som ikke bliver anderledes. Ergo er det ikke kortet, beliggenheden eller udbyderen.

Mine opdagelser:

Min router kan dog indstilles, 1) så den kun fanger 4 G forbindelser og 2) det netværk, som jeg sætter den til (manuelt). Dette gør, at den ikke hopper af og på i dens søgen på alternative master, da der kun er én i dette område.

Når jeg foretager disse indstillinger og laver en ny måling, kommer jeg op på 40+ Mbit. Bedre end noget andet. Mit problem er, at når der er gået et vist tidsrum (max 30 min), så er det som om den 'glemmer', at jeg har foretaget disse indstillinger. Jeg skal også logge ind på siden, hvor jeg foretager ænringerne helt på ny. Når jeg foretager de samme ændringer igen og trykker på apply, får jeg den gode måling igen, blot for at finde ud af, at den forsvinder efter et kort tid.

Hjælp

'Teknikerne' hos telmore kan ikke hjælpe mig. De forstår ikke problemet. De vedkender sig ikke engang paradokset i to forskellige målinger, samme sted, samme udbyder, dog forskellige router.

Jeg har derfor behov for at låse min router, så den ikke springer rundt og leder efter forskellige netværk og master. Den skal ganske enkelt gøre som jeg siger, men den har sit eget liv.

Hvad gør en klog?

Bedste hilnser!
Avatar billede Slettet bruger
25. juli 2019 - 02:25 #1
huawei er sådanset det værste billigste skrammel der overhovedet kan fås
hvis den hopper rundt og søger er det sikkert fordi den scanner og sladrer hjem til kina om det hele
Avatar billede claes57 Ekspert
25. juli 2019 - 08:33 #2
1) se i routers opsætning, om der er en timeout eller andet, der får den til at søge efter 3G når 4G ikke er tilstede - og om muligt slå det fra. Der er måske små kortvarige udfald/timeout/refresh på 4G, og derfor hopper den på 3G.

2) køb en router magen til den mobile, og placer den helst i et vindue, der vender ud mod sendermasten.