Avatar billede Mr Robot Praktikant
12. februar 2019 - 16:28 Der er 7 kommentarer

Overlevelse af kortslutning?

Hej Computerworld.
Jeg er løbet ind i et problem vedr. min stationære computer. Igår havde jeg fragtet den hjem til en ven, men da jeg skulle starte skidtet op, var det som om den ikke rigtigt startede. Skærmen vidste intet signal og jeg prøvede, at rode med skærmstikket. Min ven prøvede også at hjælpe og vi gik pillet ved en rød knap, der sidder lige over hvor strømstikket sidder (hvad er det får en knap? Den havde forskellige tal på). Nå, den skulle vi ikke have pillet ved. Der kom et lys glimt og alt lys i lejligheden gik ud. Kan denne computer reddes? Eller er der no way back?
Avatar billede claes57 Ekspert
12. februar 2019 - 16:33 #1
kunne det tænkes, at det er en omskifter fra 240 Volt til 110 Volt? Så dør strømforsyningen i hvert fald - data på harddisk burde ikke have taget skade - men ny psu.
Avatar billede posten Ekspert
12. februar 2019 - 17:06 #2
du køber "bare" en ny strømforsyninghusk at købe en der mindst ar samme watt tænk på hvis du vil udbygge den senere med større skærmkort mm men 700 watt som start (uden at vide hvad du har nu) https://www.proshop.dk/Stroemforsyning/Inter-Tech-SL-700-Plus-Stroemforsyning-700-Watt-120-mm-80-Plus-/2534774
eller dee der er lidt større :
https://www.proshop.dk/Stroemforsyning/Corsair-CX850M-Stroemforsyning-850-Watt-140-mm-80-Plus-Bronze-certified/2462544
så held og lykke
Avatar billede Mr Robot Praktikant
12. februar 2019 - 17:37 #3
Det har du nok ret i claes57. Er det 100% at strømforsyningen er færdig? Ville i fraråde at tænde den igen?
Avatar billede 220661 Ekspert
12. februar 2019 - 17:49 #4
Man kan altid teste den uden at stikkene sidder i computeren. Man tager blot en clips man retter ud og sætter i den grønne ledning over til en sort på det store 24 pin stik (kan også være 20). og så kan du tænde og se hvad der sker. Hellere at den smælder en gang uden den er tilkoblet hardware. Men sandsynligheden for at den er defekt er stor. Jeg håber ikke den har taget andet med i faldet.
Avatar billede claes57 Ekspert
12. februar 2019 - 17:58 #5
ofte er der en sikring inde i kassen/strømforsyningen - men du kan pille strømforsyning ud, åbne dens ydre kabinet, og finde sikringen - og selvom den skiftes, så kan dens interne 5V eller 12V videre ud være dødt. Det skal måles med voltmeter på alle kabler fra psu - og så dyr er en ny heller ikke...
Avatar billede claes57 Ekspert
12. februar 2019 - 18:02 #6
OBS - nogle strømforsyninger har en lille (knap 1 cm) skruedims på bagsiden - rager ½ cm ud (ofte sort). Den kan skrues, og det er en sikring, som skiftes - derefter test med ny/tilsvarende sikring i (jeg har en gang testet med en clips i stedet for - det skal man så IKKE gøre - sikker måde at tage livet af hele strømforsyningen)
Avatar billede ErikHg Ekspert
13. februar 2019 - 15:15 #7
#1
Man kunne nemt få en mistanke om spændingsvælgeren er blevet sat på 110 V ved et uheld. Havde det været modsat (110 V til 240 V ved en lysnetspænding på 110 der anvendes i bl. a. USA) var der sandsynligvis ingen skade sket.