Avatar billede ErikHg Ekspert
06. november 2018 - 21:04 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Gadenavne i Kbh. med Nørre- Vester- Øster- Nordre og Søndre-

Jeg har gået og spekuleret på hvorfor man i f.eks. København har gadenavne, der angiver verdenshjørner, men disse ikke staves på samme måde. F.eks. Nordre Fasanvej, Nørre Allé, Nordre Frihavnsgade, Nørre Voldgade - Sønder Boulevard, Søndre Fasanvej, Vester Voldgade, Vesterfælledvej, Vestre Boulevard (indtil 2. april 1955) nuværende H. C. Andersens Boulevard. Øster Søgade, Øster Voldgade, Østre Anlæg (park)
Brogaderne; Nørrebrogade, Vesterbrogade, Østerbrogade, mener jeg ikke er relevante her.
Avatar billede finb Ekspert
07. november 2018 - 09:31 #1
Det er sprogligt og historisk betinget !
I perioder brugtes "Nørre" frem for "Nordre".
Kan man forestille sig "Nordlige Voldgade" ?
Sprogligt aspekt: Udtalen af "Sønder" og "Søndre" kan lyde ens.
Vejvæsenet har måske ikke altid haft ansat dansk-hajer.
Sprognævn og Bymuseum kan uddybe.
Avatar billede ErikHg Ekspert
07. november 2018 - 17:04 #2
Takker for svaret :-)

Der er desværre mange rundt omkring der ikke er "dansk-hajer". Dagligt ser man stavefejl overalt, inklusive fra myndighederne.
Avatar billede finb Ekspert
08. november 2018 - 09:53 #3
Ak ja, fx punktum i avis-overskrifter.
Her er en god:
"Døren er alarmeret"
(Over hvad ? - Har døre følelser ?)