Avatar billede Slettet bruger
01. april 2018 - 01:54 Der er 53 kommentarer og
1 løsning

Startup Repair

Min mor har fået et problem med sin bærbare Medion computer, som jeg ikke kan hjælpe hende med.

På skærmen vises dette vindue: https://s17.postimg.org/6gpllt5a7/20180331_163400.jpg

Det er umuligt at afbryde det der er i gang.
Klikke jeg på "Luk" (krydset) eller "Cancel" får man besked om det ikke er muligt at afbryde. Det eneste man kan gøre er at lade den fortsætte ...

Lukker man computeren, fortsætter det bare når man starter op igen.

Windows 7.

Hvad gør jeg?
Avatar billede Slettet bruger
01. april 2018 - 01:57 #1
Skal tilføje, at på det tidspunkt hun lukkede computeren sidste gang, havde den stået sådan (som vist på billedet) i 11 timer. Så kan vist roligt konkludere der ikke sker mere, af sig selv ...
Avatar billede 220661 Ekspert
01. april 2018 - 07:09 #2
Problemet kan være at den mangler nogle filer for at udføre startup repair, og det er derfor den bare maler i det samme.
Vil mene du skal have et installations medie for at redde den.
Hvis du spammer F8 knappen med det samme når du tænder, kan du så starte den i fejlsikret tilstand?
Hvis du kan dette, så er der et par ting du kan prøve. Det ene er at tjekke disken for fejl.
I denne computer vælger du egenskaber og herefter mener jeg det hedder funktioner. her kan disk tjekkes. Den vil genstarte for at udføre denne test.
Den anden ting er et tjek af systemfiler. Med medie indsat skal du i kommandoprompt. Gå i søg og skriv cmd. Højreklik og kør kommandoprompt som administrator.
Når den sorte boks er fremme skriver du følgende:
sfc /scannow (der er afstand mellem c og /)
Lad den udføre disse to test.
Hvis dette ikke løser det kan problemet ligge i dårlige sektorer på disken under boot del, og det kan ikke afhjælpes.
Man kan også forsøge en gen installation, men igen er disken defekt vil det ikke virke.
Avatar billede Slettet bruger
01. april 2018 - 13:25 #3
Mange tak for svaret.

Skulle have taget computeren med hjem i går. Tænkte jeg ikke på. Så skal lige have den hentet. Vender tilbage når jeg har gjort det og prøvet ovenstående.
Avatar billede ErikHg Ekspert
01. april 2018 - 15:05 #4
Hvis det er tilfældet at der er dårlige sektorer under bootdelen, kunne det være du skulle overveje at skifte harddisken til en SSD i stedet. En SSD er hurtigere end en harddisk. Den skal bare være på nok GB. Omkring 250 GB eller gerne mere.

Se linket:

https://www.proshop.dk/SSD?b=samsung&pre=1

Jeg har selv skiftet fra harddisk til SSD i både min stationære og min bærbare, og det har jeg ikke fortrudt.
Avatar billede Slettet bruger
01. april 2018 - 19:38 #5
Har nu fået computeren hjem. Og er allerede ved at gå ud af mit gode skind.

Den ene gang jeg starter op, får jeg, et, næste gang noget andet, osv.

Nogle gange kommer det samme vindue som først omtalt. Andre gange vil den køre CHKDSK. Selv om den får lov til det - hvilket vare meget længe - er det bagefter ikke i orden. Efter genstart vil den bare gøre det igen.

Kan ikke overskue det. Så tror bare jeg installere Windows igen (selv om jeg ikke orker det, tager 100 år). Her er så problemet at den indbyggede funktion til det, ikke fungere. Når jeg putter cd'en i og vil gøre det selv, når jeg til partitioner. Dem er der hele 7 af!! Kan i sige mig hvad det alt sammen er for noget l*rt og hvad jeg gør med det og hvor jeg installere windows ...?

https://s9.postimg.org/9nwc93prz/20180401_001.jpg
https://s9.postimg.org/n4tarzfj3/20180401_002.jpg
Avatar billede Slettet bruger
01. april 2018 - 19:50 #6
Ved nærmere eftertanke er jeg - om muligt - stadig parat til at forsøge noget andet først. Skal jeg hente 1 million opdateringer til den, vil jeg være nødt til at slutte den til mit net. Og så har jeg i al den tid ingen internet til min egen computer.

Jeg ved bare ikke hvad eg skal gøre nu?
Avatar billede Slettet bruger
01. april 2018 - 19:51 #7
#2 Jeg kan tilsyneladende kke få den i fejlsikret.
Avatar billede 220661 Ekspert
01. april 2018 - 21:14 #8
Det er den primære partition Windows skal installeres på. Som jeg forstår det må det være partition 1 hvor dine systemfiler skal lægges på.
Din pc har recovery drev. Kan du i 1 opstart billede vælge recovery?
Avatar billede Slettet bruger
01. april 2018 - 21:16 #9
Jo men recovery fungere ikke. Jeg får kun lov at vælge sprog. Når jeg klikekr næste kommer der en baggrund uden noget som helst, bortset fra farven den har.
Avatar billede Slettet bruger
01. april 2018 - 21:17 #10
Kan forstå der ikke er andre muligheder end at geninstallere. Er svært at overskue med en lorte cd med kun service pack 1 ...
Avatar billede 220661 Ekspert
01. april 2018 - 21:20 #11
Hvis du kun har en servicepack1 cd kan du ikke installere. Det er jo kun selve opdateringerne der er på denne cd. Har du ikke en brændt recovery cd du kan køre fra?
Avatar billede Slettet bruger
01. april 2018 - 21:20 #12
Du skriver både det er den primære og partition 1. partion 1 hedder ikke Primær, men System??
Avatar billede 220661 Ekspert
01. april 2018 - 21:21 #13
Har du licens nøglen på skrift kan du hente Win 7 her:
https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows7
Avatar billede Slettet bruger
01. april 2018 - 21:22 #14
Det har jeg ikke.
Avatar billede 220661 Ekspert
01. april 2018 - 21:24 #15
Ja den lille 1 partition er systemfiler som den primære partition skal bruge for at boote.
Normalt når man laver en ren nyinstallation så nedlægger man disse to partitioener og vælger installation på den ikke allokererede partition når de slettes. Windows opretter en ny system partititon ved installation og opretter en ny primær partition
Avatar billede Slettet bruger
01. april 2018 - 21:24 #16
Med mindre det kan være på kun 11 tegn og slutte med XQOEM. Det lyder ikke rigtigt. Er i hvert fald langt fra det jeg har til min egen cd.
Avatar billede 220661 Ekspert
01. april 2018 - 21:25 #17
Hvor gammel er computeren?
Hvis du går i bios kan du så se om det er en gammel bios type eller den nyere uefi bios?
Hvis det er det sidste så ligger din nøgle måske gemt i bios.
Avatar billede Slettet bruger
01. april 2018 - 21:25 #18
Har først lige set #11. det virker da som om der ikke kun er opdateringer, men også en windows på cd'en. Eller er jeg helt koblet af?
Avatar billede Slettet bruger
01. april 2018 - 21:27 #19
Den er gammel - nok 6-7 år.

Bios. Jeg ved ikke hvad jeg skal kigge efter.
Avatar billede 220661 Ekspert
01. april 2018 - 21:27 #20
#18
Det står på cd hvad den indeholder. Sp1 har man kunnet hente som download hos Microsoft, men den kan også være integreret i en installations cd.
Avatar billede 220661 Ekspert
01. april 2018 - 21:31 #21
#19 Du kan her se forskel på de to bios typer:
https://www.howtogeek.com/56958/htg-explains-how-uefi-will-replace-the-bios/
Er det den gamle type til venstre ligger din nøgle ikke i bios.
I første opstart billede kan du se hvordan du kommer derind. Der kan stå system eller bios. Er mange gange del tasten eller F1 eller F2 man bruger.
Avatar billede Slettet bruger
01. april 2018 - 21:31 #22
Det står: "Recovery Disc" øverste og nederst "Windows 7 Home Premium SP1"

Desuden: "The software included on this Recovery Disc was preinstalled on your hard drive at the factory and may only be used for backup".

Endvidere: "Only for recovery of the originally selected language version".
Avatar billede Slettet bruger
01. april 2018 - 21:33 #23
Og med småt: "This DVD contains the 64-bit operating system".
Avatar billede 220661 Ekspert
01. april 2018 - 21:35 #24
Ja så burde du kunne installere med denne cd
Avatar billede Slettet bruger
01. april 2018 - 21:36 #25
Kan huske den skriver hvad jeg skal trykke på for at komme i BIOS. Kigger.
Avatar billede 220661 Ekspert
01. april 2018 - 21:38 #26
#16 En licens nøgle til Windows er på 25 tegn :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
01. april 2018 - 21:41 #27
Står licensnøglen på kassen som dvd ligger i?
Avatar billede Slettet bruger
01. april 2018 - 21:42 #28
Jeg kan måske alligevel ikke finde ud af at komme i BIOS.

Der er ved opstart flg. muligheder:

F9: Medion Fast Boot OS
F2: Enter Setup
F10: Boot Menu

Det er vist ingen af dem?
Avatar billede Slettet bruger
01. april 2018 - 21:44 #29
"Står licensnøglen på kassen som dvd ligger i?"

Den ligger i papir. Der er kun "numre". Et på 8 tegn og (som nævnt) et på 11 tegn. Intet andet.
Avatar billede Slettet bruger
01. april 2018 - 21:44 #30
Det er heller ikke på cd'en.
Avatar billede 220661 Ekspert
01. april 2018 - 21:47 #31
F2 sender dig i BIOS
Avatar billede Slettet bruger
01. april 2018 - 21:48 #32
Er det ikke nogen af de nævnte kan jeg ikke finde BIOS. Har også prøvet Del.
Avatar billede 220661 Ekspert
01. april 2018 - 21:50 #33
F10 er boot menu. Fra denne burde du kunne vælge dit cd drev og starte installation derfra
Avatar billede Slettet bruger
01. april 2018 - 21:53 #34
Avatar billede Slettet bruger
01. april 2018 - 21:56 #35
F10

"Please select boot device" > "Enter setup".

?
Avatar billede 220661 Ekspert
01. april 2018 - 21:56 #36
Det er en uefi. prøv lige at lægge et billede op af "security" fanen
Avatar billede 220661 Ekspert
01. april 2018 - 21:57 #37
Har du noget der hedder Secure boot derinde, så mener jeg det skal det deaktiveres for at installere systemet fra dvd. Den er derinde låst til boot på harddisken
Avatar billede Slettet bruger
01. april 2018 - 22:03 #38
Øjeblik. Har pludselig problemer med at sende billede til min mail. Virkelig belejliget.
Avatar billede Slettet bruger
01. april 2018 - 22:05 #39
Security: https://s9.postimg.org/oiu4eq3tr/security.jpg Er vist desværre ikke meget at se ...

Secure boot? I BIOS?
Avatar billede Slettet bruger
01. april 2018 - 22:07 #40
Eller mener du F10 Boot Menu.
Avatar billede Slettet bruger
01. april 2018 - 22:08 #41
Jeg kan bare ikke se hvordan jeg skal installere. Vi har jo ikke fundet ud af noget, eller? Jeg komme vel ikke længere end til "indtast licensnummer"?
Avatar billede 220661 Ekspert
01. april 2018 - 22:09 #42
Kan se i security at det kun er HDD der er der inde. kan du ikke komme i andre options hvis du markerer disken og trykker enter
Avatar billede Slettet bruger
01. april 2018 - 22:10 #43
Skulle jeg prøve F10 > "Please select boot device" > "Enter setup". Skulle det aktivere Recovery eller er det knyttet til almindelig Windows installation?
Avatar billede Slettet bruger
01. april 2018 - 22:11 #44
"Markere disken og trykker Enter". Hvor er vi nu?
Avatar billede Slettet bruger
01. april 2018 - 22:12 #45
Jeg er vist ikke god til dette ...
Avatar billede 220661 Ekspert
01. april 2018 - 22:21 #46
Har ikke selv uefi bios, så er ikke kendt med den type bios. Hvad sker der hvis du går videre med #43?
Er der backup af personlige filer på harddisken? Hvis du starter installation så slettes disse filer.
Avatar billede Slettet bruger
01. april 2018 - 22:25 #47
Nej der er ikke nogen backup. Det er lige meget. Hun gemmer ikke noget på den (kan ikke engang finde ud af at oprette eller omdøbe en mappe). Hun bruger den kun til internet og mail.

#43 Der sker desværre ikke meget. Jeg kommer ind i BIOS.
Avatar billede 220661 Ekspert
01. april 2018 - 22:31 #48
Tror ikke jeg kan hjælpe dig videre desværre. Som sagt har jeg ikke selv en uefi bios, men er ikke i tvivl om at den er låst til disken på en måde. "Secure boot" som jeg skrev om før er aktiveret et sted er jeg sikker på.
Hvad står der i advanced og boot fanen i bios?
Avatar billede Slettet bruger
01. april 2018 - 22:41 #49
Avatar billede Slettet bruger
01. april 2018 - 22:42 #50
Så computeren kan ikke længere bruges?

Det er virkelig skidt. Ja mere end skidt. Min mor kan ikke undvære en computer og har ikke råd til en ny, så det går ud over mig. Og jeg har lige købt nyt fjernsyn for en uge siden til 10.000. L*rtet ramler ... :(
Avatar billede Slettet bruger
01. april 2018 - 22:45 #51
Men var pænt af dig at forsøge at hjælpe. Det siger jeg mange tak for!!
Avatar billede 220661 Ekspert
02. april 2018 - 08:02 #52
Boot fanen i bios?
Avatar billede 220661 Ekspert
02. april 2018 - 08:04 #53
Tror nu ikke pc fejler noget. Der gøres blot noget forkert når du skal installere. Har du en der kender der har styr på computere som kan hjælpe? Hvis ikke luk denne tråd ned igen og start på en ny. Henvis til denne tråd at det er fortsættelse herfra fordi den ikke blev løst. Held og lykke med det.
Avatar billede Slettet bruger
02. april 2018 - 21:03 #54
Ok ...