Avatar billede Elcyklen Praktikant
26. april 2017 - 23:29 Der er 1 kommentar

stor El-ladcykel

Hey alle i kloge mennesker. Jeg har glemt min gode skole, og er faktisk blevet lidt i tvivl om jeg ikke godt burde kunne oplade 4 x 12V batterier med oplader som kan oplade 4x12V batterier på en gang (Det er til LiFePO4 med smart afbalancering af 4 celler i hvert 12V batteri)

Det er 4 helt ens batterier, købt samme dag (endda fra samme kasse) samme kapacitet. De er praktisk talt 4-linger ;)
Normalt ville man kunne serieforbinde dem og oplade dem med en 48V oplader.

Mit spørgsmål er... kan jeg lade de 4 batterier været koblet sammen, så de er serieforbundet, og samtidig oplade hvert enkelt batteri samtidig med min 4x12V oplader (Skyrc q200), selv om de jo så sidder sammen?

Det handler nemlig om at den kun kan oplade op til de "12V", men til gengæld 4 batterier på samme tid, men mine batterier sidder på en el-ladcykel som kører på 48V altså ved 4x12V betterier i serieforbindelse. De 4 betterier er frakoblet elsystemet under opladning. Så det er principelt "bare 4 batterier der sidder sammen med 3 ledninger"

Håber I kan hjælpe :)
Avatar billede claes57 Ekspert
27. april 2017 - 14:50 #1
det dur ikke... + på batteri1 er forbundet til - på 2, så hvis du lader med 12v på +1, så vil -2 også have 12v og så kan du ikke lade der med 12v på +2. Senere i kæden går det så helt galt.