Avatar billede barentsen Novice
08. november 2016 - 14:54 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

Kopier/indsæt celler med værdier (slet tomme rækker) - evt VBA

Jeg har et (mange) ark, hvor der er data i nogle rækker og andre rækker er tomme.
Eksempel:
Række 1 = Overskrifter
Række 2-5 = udfyldt
Række 6-12 = Tomme
Række 13-20 = Udfyldt
Række 21-25 = Tomme
Række 26-35 = Udfyldt
osv.

Ønsket resultat:
Et andet ark skal samle alle oplysninger lige under hinanden.
Dvs. ovenstående eksempel skal ende med at bestå af:
Række 1 = Overskrifte
Række 2-23 = udfyldt

Håber nogen kan hjælpe med hvordan det kan gøres.
VBA kode er ok - men i så fald vil jeg meget gerne modtage ganske kort info om hvad der sker i VBA koden, hvis ikke den er "selvforklarende" - er absolut ikke rutineret i VBA.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
08. november 2016 - 15:12 #1
Hvis du har dine data i Ark1!A1:A35 så prøv følgende matrixformel i Ark2!A1:

=HVIS.FEJL(INDEKS('Ark1'!$A$1:$A$35;MINDSTE(HVIS('Ark1'!$A$1:$A$35<>"";
RÆKKE('Ark1'!$A$1:$A$35)-CELLE("række";'Ark1'!$A$1:$A$35)+1);RÆKKER($1:1)));"")

Husk at holde Ctrl og Shift nede før du trykker på Enter.
Kopier formlen nedad.
Avatar billede barentsen Novice
08. november 2016 - 16:26 #2
Tak for svar, som sådan set virker...

Formlen hedder nu som vist herunder, og anvendes i A1:I186

=HVIS.FEJL(INDEKS(Alle!F$1:F$186;MINDSTE(HVIS(Alle!F$1:F$186<>"";
RÆKKE(Alle!F$1:F$186)-CELLE("række";Alle!F$1:F$186)+1);RÆKKER($1:6)));"")

Udfordring: Hvis der skulle være en celle der ikke er udfyldt i en række, så vil denne går det hele skævt derfra.

Eksempel:
Der er udfyldt i data i række 1 til 10 i alle kolonnerne (A:I)
Dog er celle C4 blank.
Resultatet bliver at informationen fra C5 nu rykkes op til informationerne fra række 4 osv.

Kan der laves noget intelligent, så der smages på kolonne A, men resultatet skal komme fra den korrekte kolonne.
Altså: er der udfyldt noget i kolonne A, så skal data fra kolonne A:I indsættes, uanset om det er blankt eller ej, så der aldrig sker en skævvridning.
Udfyldt celle i kolonne A medfører altså kopiering af data til næst ledige række.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
08. november 2016 - 16:36 #3
Jeg er ikke med.
Kan du uploade filen til Dropbox eller sende til:
hans.knudsensnabelamailpunktumtelepunktumdk
Avatar billede barentsen Novice
08. november 2016 - 21:52 #4
Tak fordi du vil hjælpe.

Jeg mailer til dig i morgen.
Skal lige tilpasse lidt...

Kan du fortælle mig hvad årsagen er til at man skal holde ctrl + shift nede når man indsætter formlen?
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
09. november 2016 - 05:24 #5
Ctrl og Shift skal holdes nede før tryk på Enter fordi det er en såkaldt matrixformel, hvilket er en formel fer kan udføre beregninger m.v. som ikke er mulige med almindelige funktioner.

Jeg kan først på det igen efter middag i dag.