Avatar billede eltempogigante Nybegynder
22. august 2001 - 17:29 Der er 15 kommentarer og
2 løsninger

Realistisk glas i Lightwave!

Hej Eksperter!
Er der ikke nogle der kan lære mig at lave et realistisk glas i LightWave?

Jeg har forsøgt mig, men jeg er ikke tilfreds med resultatet. Mit glas ser pænt ud, men det ser fuldstændigt forkert ud hvis man sammenligner det med virkeligheden.

Jeg har lavet glasset sådan, at det har to overflader. Et til det yderste glas og et til overfladen inde i glasset. (Har lavet objektet gennemsigtigt og sat det til at reflektere.)

Når jeg så render billedet ud får jeg noget der ikke er tilfredstillende. Hvis jeg prøver at slå refraction til så tager det alt for lang tid at reder billedet, så det har jeg slået fra.

Jeg vil gerne lave et superflot billede af et glas med rigtig: reflection, refraction, caustics osv.

Jeg kan måske have vendt nogle polygoner forkert eller sat nogle andre indstillinger forkert, så kom med en lille tutorial. (Hvordan skal alle indstillinger og objekts være?) :o)
Avatar billede eltempogigante Nybegynder
22. august 2001 - 17:44 #1
Se mit resultat på: http://www.iamjan.f2s.com/test-render.jpg

Kan I se hvad jeg gør forkert?
Avatar billede davidchristensen Praktikant
22. august 2001 - 17:56 #2
Hey.

Jeg har lige slået det op, og hør hvad der står: I Global Illumination Panel skal slå \"Caustics\" til. Det skulle hjælpe på lysbrydningen i flasken.

Desuden er der det der hedder Refraction Index, som når det er glas skal være 1.33. Det skal du stille i materail-editoren.

-David
Avatar billede eltempogigante Nybegynder
22. august 2001 - 20:27 #3
Tak - men det har jeg altså allerede gjort... Jeg tænkte bare på om der var en der havde lavet et flot glas og så kunne fortælle mig hemligheden bag det. :o)
Avatar billede davidchristensen Praktikant
24. august 2001 - 01:31 #4
Okay. Jeg er selv totalt newbee i Lightwave. Jeg syntes sgu\' ikke det gører særligt stabilt.. Der er et eller andet galt med Lightwaves forbindelse til mit grafikkort, tror jeg...:-)

Men jeg har en bog, Lightwave! -Og da jeg lige så dit spørgsmål, slog jeg det lige op for at se om jeg kunne tjene lidt af de pokkers point. ;-)

-David
Avatar billede mismis Nybegynder
28. august 2001 - 00:50 #5
nu ved jeg ikke om du har
men du har husket at lave dobbelt siddet glas
altså jeg mener ikke dobbeltsided ynder surface panelet men rigtig dobbelt siddet glas
for har du ikke det bliver det aldrig til glas

MVH

MIS

Avatar billede eltempogigante Nybegynder
30. august 2001 - 15:02 #6
Jeps det har jeg allerede gjort og har desuden fundet ud af at man bare skal slå relection fra og slå refraction til. Så bliver resultat meget bedre! Men jeg er stadig ikke tilfreds. Øv
Avatar billede eltempogigante Nybegynder
30. august 2001 - 15:06 #7
Se hvordan det ser ud nu! - http://www.iamjan.f2s.com/test.jpg
Avatar billede mismis Nybegynder
30. august 2001 - 17:55 #8
hvad er det da du siger hehe
det det lyder mig lidt underligt

du har de 2 surfaces inner surface og outer surface

oki

glas reflekter og refracter sine omgivelser så det skal det også her

og lys bryder glas 2 gange , når det går ind og når det går ud
det er derfor du har 2 overflader.

prøv at gøre sådan her og så ændre din baggrund byg et par væge op omkring glasset så det har noget at reflektere og refracte

bar et par væge med texture maps på

den reflektere glas jo også

så tager du dit glass yderside texture og sætter følgende

color  200 200 200
luminosity 0
diffuse 10
specularity 100
glossiness 60
reflection 15
transparency 90
refraction 1,33
og selvfølgelig surface smooth

så tager du glas inder sidesurface og sætter følgende

color  200 200 200
luminosity 0
diffuse 0
specularity 0
glossiness 0
reflection 0
transparency 99
refraction 1.0
og selvfølgelig surface smooth

hvis du gør præsis som jeg har sagt dig nu garantere jeg for du får lækkert glas

jeg har lavet et lille eksempel billede til dig
så du kan se hvordan dit glas så vil se ud.

billedet ligger her!

http://www.trhlogos.dk/glas.jpg

Held og lykke

MVH

  MIS

Avatar billede mismis Nybegynder
30. august 2001 - 18:02 #9
PS

husk lige i renderpanelet at slå shadows ,reflection og refraction til

og at polygonenerne på dit yderside glas skal peje ud ad og inder side surfacet på glasset skal Peje IND ad.

MVH

MIS
Avatar billede mismis Nybegynder
03. september 2001 - 10:59 #10
helloo du der glas mand
fik du det til at virke eller hvad ?

der er ikke meget responce fra dig

MVH

MIS
Avatar billede rush Nybegynder
03. september 2001 - 16:14 #11
Hej...
skal man ikke lave en \"flip\"
på indersiden af glasset i modeleren?
Eller gør man det ikke sådan mere,
det lærte du mig da mismis..hehe.

MVH
Tony
Avatar billede mismis Nybegynder
03. september 2001 - 18:44 #12
jo da

hvis du nu læser anden sidste post jeg lavde står der

og at polygonenerne på dit yderside glas skal peje ud ad og inder side surfacet på glasset skal Peje IND ad.

IKK  LÆSEHEST :)

MVH

MIS
Avatar billede rush Nybegynder
03. september 2001 - 20:34 #13
Nåh ja, det gør det da også.
Sorry m8.

Tony
Avatar billede eltempogigante Nybegynder
04. september 2001 - 20:12 #14
Hej med dig! Jeg har fået det til at virke. Er dog lidt utilfreds med, at der kommer nogle meget tynde mørke linier på glasset. Takker for dit svar! :o) (Havde dog allerede gjort nøjagtig som du sagde... Fandt en tutorial!)
Avatar billede mismis Nybegynder
04. september 2001 - 20:16 #15
Tynde mørke linier siget du

har du husket at merge dine points så uderside og inder side har samme points

det skal du nemlig gøre ellers kan du få sorteliniger som du snakker om

uderside og inderside skal have samme sæt points
og samme lag selvfølgelig

MVH

MIS
Avatar billede eltempogigante Nybegynder
04. september 2001 - 20:29 #16
Jeg tror du har ret!!! Takker du er lige blevet min helt! Lightwave er alligevel al besveret værd! :o)
Avatar billede mismis Nybegynder
04. september 2001 - 20:34 #17
mig en ære at ævre til assistance

og ja lightwave er det hele værd
hår render , cloth render. global illumination radiosity .caustics . partiker . smoke  softbody dynamics.
skelegons  ja alt sammen i en og samme pakke

der kan man da ikke gå glip af

MVH

MIS