Avatar billede Slettet bruger
11. juni 2016 - 16:36 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Erstatter Windows backup alt hver gang, eller kun nye og ændrede filer?

Windows 7.

Som overskriften lyder: Erstatter Windows backup alt hver gang, eller kun nye og ændrede filer?
Tænker her først og fremmest på Dokumenter mappen.

I fald den erstatter alt hver gang: Er der backup programmer der kun erstatter nye og ændrede filer? Skal der tages backup af alt hver gang, tager det jo lang tid ...
Hvis ja, skal det være noget der er nemt at overskue / bruge. Og helst gratis (dog ingen betingelse).
Avatar billede 220661 Ekspert
11. juni 2016 - 19:23 #1
Hvis man bruger Allway Sync til at tage backup af dine dokumenter, så vil du kunne nedarve sletninger og ændringer der er foretaget på computeren i forhold til backuppen, som der ligger på et eksternt medie. Allway Sync skulle også også virke over netværket (har selv brugt det over usb)
http://media.bestofmicro.com/U/Q/81458/original/mainsync.gif
Pilen mellem de to mapper man skriver i kan vendes i den retning man ønsker, og sletninger kan derinde nedarves.
Filerne bliver på den måde synkroniseret.
https://allwaysync.com/

Ps har aldrig brugt Windows backup, og jeg har aldrig haft mine private filer på roden af c drevet. De er altid blevet flyttet til andre drev.
Bruger selv nu Aomei Bacupper free til at tage backup af systemet. Alle andre filer bacuppes med Allway Sync.
Avatar billede Slettet bruger
11. juni 2016 - 19:31 #2
Jeg har to hardiske i min pc. Ikke partitioner, men to hardiske. Windows ligger på C, Dokumenter på D.

Jeg bør vel tage backup alligevel?
Avatar billede Slettet bruger
11. juni 2016 - 19:33 #3
Alt det med backup af systemet kan jeg ikke finde ud af. Nøjes med Dokumenter, Favoritter og min Outlook. Går skidtet ned, må jeg installere på ny. Det vigtigste er mine filer.
Avatar billede Slettet bruger
11. juni 2016 - 19:38 #4
Tror vi glemmer det.
Som oftest når jeg først får installeret software, kan jeg ikke overskue hvordan jeg konfigurere det.
Avatar billede 220661 Ekspert
11. juni 2016 - 19:42 #5
Har du dokumenterne på d drevet (ikke systemdrevet) er de jo ikke så udsatte som hvis de ligger på systemdrevet.
At indstille Allway Sync er ikke svært. Jeg havde ikke svært ved at få det til at virke. Programmet fortæller selv hvad næste skridt er i opsætningen.
Avatar billede 220661 Ekspert
11. juni 2016 - 19:43 #6
#2 Ja du bør have backup mindst et sted endnu, og gerne to så du ved brand stadig har dine filer.
Avatar billede Slettet bruger
11. juni 2016 - 19:45 #7
Jo men jeg er analfabet når det kommer til den slags. Forstår alligevel ikke hvad jeg skal gøre.
Avatar billede Slettet bruger
11. juni 2016 - 19:48 #8
Den ber' mig om at vælge en Windows mappe. Går ud fra den mener hvor der skal tages backup fra. Så jeg vælger D, hvor jeg har dokumenterne.

Men jeg kan ikke regne ud om jeg skal gøre mere. Eller om den derefter selv - når den er sat i gang - sortere og finder ud af hvad der er ændret og nyt.

Dernæst kan jeg ikke finde ud af hvor dan jeg sætter den til at tage backup af ting andre steder. f.eks. outlook.pst, da den jo ligger et helt andet sted.
Avatar billede 220661 Ekspert
11. juni 2016 - 19:53 #9
Hvilken Officepakke kører du?
Avatar billede Slettet bruger
11. juni 2016 - 20:05 #10
Office 2003 basic, hedder den.

(Word, Outlook, Excel.)
Avatar billede 220661 Ekspert
11. juni 2016 - 20:13 #11
Din .pst fil burde ligge her:
C:\Users\Chris\AppData\Local\Microsoft\Outlook\Outlook.pst
Du skal med sikkerhed have indstillet til at vise skjulte filer og mapper for at se den.
Set her:
http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_7-files/where-is-location-of-outlookpst-file-in-windows-7/6ccb1e5e-d4b5-4822-907f-c5db275374c8
Avatar billede Slettet bruger
11. juni 2016 - 20:23 #12
Du misforstår mig. Ved godt hvor den ligger. Har længe jævnligt taget backup af den manuelt. Det jeg mente var, hvordan jeg får programmet til at tage backup af filer forskellige steder.
Avatar billede Slettet bruger
11. juni 2016 - 20:24 #13
Er sikkert for omstændeligt. jeg har svært ved at gennemskue hvordan man 'sætter det op i det hele taget'.
Avatar billede 220661 Ekspert
11. juni 2016 - 20:54 #14
#12 I Allway Sync kan man oprette forskellige jobs. Har selv haft den til at tage backup af både mail mappen til Thunderbird, mine billeder, min mappe med fakturaer og dokumenter mappen.
Avatar billede Slettet bruger
11. juni 2016 - 20:57 #15
Ok. Giver vist også op for hurtigt. Jeg bruger lige lidt mere tid på det ...
Avatar billede Slettet bruger
11. juni 2016 - 22:13 #16
Går op for mig jeg er nødt til at have en USB. Har ikke noget sted at placere backup. Min eksterne harddisk vil jeg ikke have kærende permanent. Den larmer, bruger meget strøm og bliver allerede i løbet af et par timer meget varm.
Avatar billede 220661 Ekspert
12. juni 2016 - 07:04 #17
Jeg har også kun min eksterne på når backup tages. Når den er færdig kobler jeg den altid af computeren. At synkronisere mapper med kun en lille forskel tager ikke mange minutter, og så kan udstyret bare udtages. Det er jo også det der er meningen med en backup.
Avatar billede kurt54 Ekspert
13. juni 2016 - 00:18 #18
Backup bør være mere end en enkel og backupmedier der er tilsluttet computeren er i skudlinien når komputeren er det - Bliver i ramt af ransom malvare - crypto eks kan den kryptere både jeres data og jeres backup før I opdager der er noget galt.

Jeg vil anbefale microsoft synctoy til backup - men brug endelig option 3 contribute og ikke option 1 eller 2 - synchronize eller echo. Jeg vil ikke have sletninger på min computer også sker i min backup (synkronisering) - vær opmærksom på dette hvis du vælger allways sync.