Avatar billede sinhen Nybegynder
12. maj 2016 - 13:57 Der er 7 kommentarer

Flytte excel makroer fra én pc til en anden

Jeg håber, én af jer kan hjælpe mig med at forklare, hvordan jeg flytter en makro fra én bruger til en anden. Konkret har jeg fået ny pc, men selv om jeg har sendt en fil (xlsm) til mig selv kan jeg ikke gemme makroerne.
Hvordan får jeg flyttet alle mine gamle makroer fra min gamle pc til min nye pc?
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
12. maj 2016 - 14:04 #1
Du burde kunne gøre, som du selv skriver: Sende en mail, med Excel-filen, der indeholder makroerne, til dig selv...

...hvis du ikke kan få lov til at gemme den vedhæftede fil, indeholdende makroer, så er det nok en sikkerhedsmæssig indstilling på din nye computer, der ikke tillader makroer.

Prøv, at kigge din viruschecker igennem.
Avatar billede natkatten Mester
12. maj 2016 - 14:34 #2
Prøv eventuelt at ændre filendelsen til f.eks. xlsx, når du mailer den. Du kan så døbe den tilbage igen, når du gemmer den.
Avatar billede kim1a Ekspert
12. maj 2016 - 14:55 #3
Det kan være brugeren også spørger til makroer som ligger i "personal" workbook?

Hvis det er dette (de andre forslag ikke virker), så skal du starte en optagelse af en ny makro og gemme den som personlig.

Derefter skal du eksportere makroerne fra din gamle PC og importere dem til den nye "personal".
Avatar billede sinhen Nybegynder
13. maj 2016 - 10:08 #4
Kim, ja, det er netop dem, der ligger i personal, som jeg gerne vil have flyttet. Jeg giver det et forsøg, og hvis det virker får du naturligvis pointene Kim ;-)
(i øvrigt er det imponerende, at der hverken i bøger eller Excel hjælp er vejledning til at dele / flytte / sende makroer...)
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
13. maj 2016 - 12:07 #5
Du skulle jo nok have nævnt, at det var dine 'Personal' makroer, du mente...
...men, ja, så kan du enten gøre, som Kim skriver, eller slet og ret flytte din 'Personal.XLTb' over på din nye computer.

TRICK: Lig din 'Personal.XLTb' i din Dropbox eller, hvad du nu benytter af Cloud service, og lad Excel pege til din mappe med Templates på din Cloud-service.

Dels, vil du "flytte" din 'Personal.XLTb' og alle andre templates automatisk, hver gang du skifter computer - du angiver blot denne mappe som din 'Template' mappe i Excel - men, vil også kunne automatisk benytte den samme 'Personal.XLTb' på alle dine computere, og automatisk få tilføjet nye ting til den, uanset, hvilken computer, du gør det fra.
Avatar billede sinhen Nybegynder
13. maj 2016 - 12:47 #6
Det lyder som en løsning Pistolprinsen! Tak ;-)
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
15. maj 2016 - 09:04 #7
Velbekomme :-)

Jeg har kørt med systemet i 4-5 år, på netop Dropbox, til alle mine Templates og Addins - det virker sindsygt godt...

Da også mine templates til 'Book' og 'Sheet' ligger der, går der ikke ret mange minutter fra jeg får en ny computer, til alt er fuldstændig som på den tidligere computer :-)

Og, alle mine Addins er tilgængelig med det samme :-)