Avatar billede legoman6789 Nybegynder
15. februar 2016 - 19:38 Der er 7 kommentarer

Hjælp.. kortslutning af bærbar.?

Jeg står i en situation hvor jeg tror min bærbar er kortsluttede.

For 2 uger siden gik org. oplader i stykker. så jeg fandt en anden oplader og lodde org. stikket på.
de har samme output. 19V og 3.42A.

brugte den i 2 uger uden nogen store problemer.
Igår mens jeg brugte den, begyndte den at skifte mellem at ikke at oplade og oplade. og ca. 3 sek efter slukkede den.
Den lugter nu af afbrændt spole ( kobber ? ). har taget lader fra og hevet batteriet ud.

Hvad bør man gøre i denne situation ?
Kan opladeren ødelægge hele bærbaren ?
Hvis der er mulighed for at rede den hvad skal man så gøre?
Avatar billede Blueeyez Mester
15. februar 2016 - 19:44 #1
Lyder til bærbaren er færdig.. Du kan tage harddisken ud og redde data via en anden pc...
Avatar billede legoman6789 Nybegynder
15. februar 2016 - 20:01 #2
Data er ikke det jeg er bange for. Det mere om den kan overleve, da den blev brugt til skole, en hdd kan man altid udskifte. Mere om der er indbygget en sikring man kan skifte.
Avatar billede milter Ekspert
15. februar 2016 - 20:30 #3
Kan du overhovedet ikke få gang i din bærbare på batteri?

Hvor gammelt er batteriet/computeren?

Ved du, om lugten kom fra opladeren eller computeren?
Avatar billede legoman6789 Nybegynder
15. februar 2016 - 21:11 #4
1. den havde 40-45 % strøm mens det var til opladning. da det skete.
Har ikke prøvet at sætte oplader til siden. og dan kan ikke starte på batteri i.

2. begge er ca. 3 år gamle.

3. lugten kommer fra computeren. lige omkring der hvor batteriet har siddet.
Avatar billede Blueeyez Mester
15. februar 2016 - 21:34 #5
Lyder til bærbaren er færdig..
Det jeg mener er at den næppe kan reddes.

Du kan tage harddisken ud og redde data via en anden pc...
Det jeg mener er at du nok godt kan redde data, men det er så os det...
Avatar billede milter Ekspert
15. februar 2016 - 21:54 #6
Jeg er enig med Blueeyez. En reparation vil nok komme til at koste en formue, måske et nyt bundkort, så ...
Avatar billede Wally73 Mester
16. februar 2016 - 01:25 #7
Lyder som om din strømforsyning ikke har været stabiliseret.
Dette dræber batteriet og strømstyringsenheden i maskinen.

Nogen gange er strømstyringsenheden separat og kan skiftes for 300-400kr.
Er maskinen supertynd, så er dette ofte ikke tilfældet.